اعتدال‌گرایی زمینه‌ساز سعادت انسان است
کد خبر: 3722469
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

اعتدال‌گرایی زمینه‌ساز سعادت انسان است

گروه معارف ــ یک استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه اعتدال نوعی رفتار عادلانه در زندگی است، گفت: این مشی می‌تواند زمینه‌‎ساز سعادت بندگان شود.

اعتدال‌گرایی زمینه‌ساز سعادت انسان است

حجت‌الاسلام مهدی گرجی، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان در خصوص اعتدال و اعتدال‌گرایی از دیدگاه قرآن و اسلام، اظهار کرد: بحث اعتدال و یا اجتناب از افراط و تفریط، جزء مباحث مهم تربیتی دین اسلام است که در قرآن و روایات اهل بیت(ع) نیز به آن توجه جدی شده، تا جایی که خداوند در سوره فرقان درباره وصف بندگان خاص خدا فرموده‌اند: «الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً؛ آنان كه هرگاه خرج كنند، نه از حد گذرند و نه تنگ گيرند و ميان اين دو روش اعتدال دارند».
وی افزود: اعتدال را به رفتار عادلانه می‌توان تشبیه کرد؛ رفتار عادلانه یعنی رفتار مناسب در شأن یک موضوع خاص که از این ویژگی در مباحث اخلاقی قرآن نیز یاد شده است که توجه به آن می‌تواند زمینه‌‎ساز سعادت بندگان شود.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اعتدال در قرآن چند وجه مختلف دارد؛ گاهی در مباحث اخلاقی با عنوان اعتدال رفتاری مطرح شده وگاهی نیز در مباحث اقتصادی به معنای پرهیز از اسراف و بخل و گاهی نیز در مباحث اعتقادی ومعنوی به اجتناب از زیاده‌روی در برخی از امور عبادی مطرح شده است.
گرجی ادامه داد: روایت داریم که عده‌ای از صحابی پیامبر(ص) خانه خود را رها کرده بودند و برای عبادت به غاری پناه برده بودند، زنانشان به پیغمبر(ص) شکایت کردند، پیامبر آنها را خواستند و فرمودند شیطان بر شما مسلط شده، به قدر مناسب عبادت کنید، ولی در اختیار خانواده خود نیز باشید. بنابراین اعتدال در هر زمینه‌ای مفهوم خاصی دارد، ولی به‌طور کلی می‌توان گفت میان روی و پرهیز از افراط و تفریط در همه مسائل، به معنای اعتدال است.
وی گفت:گاهی امیال نفسانی، دغدعه‌ها، وسوسه‌ها، تفاخر و تظاهرانسان‌ها را از مرز اعتدال خارج می‌کند. بررسی زندگی انسان‌های موفق در طول تاریخ مخصوصا شخصیت‌هایی که خود قرآن معرفی می‌کند، الگوی مناسبی برای اعتدال هستند. اعتدالی که پیامبر(ص) واهل‌بیت(ع) در اخلاق ورفتار داشتند، می‌تواند زمینه‌ساز بروز اعتدال در رفتار ما باشد.
انتهای پیام

captcha