تعلیم و تربیت امروز نگران‌کننده و خلاف آبروی تشکل اسلامی است
کد خبر: 3722488
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
حجت‌الاسلام خادمیان:

تعلیم و تربیت امروز نگران‌کننده و خلاف آبروی تشکل اسلامی است

گروه جامعه ــ چهره ماندگار تبلیغ کشور با بیان اینکه متاسفانه آنچه که امروز برای تعلیم و تربیت کودکان صورت گرفته است نه تنها نگران‌کننده بلکه خلاف آبروی تشکل اسلامی است، گفت: شاهد آن هستیم که روز به روز عمق دریافت، ادراک و آگاهی‌های کودکان ما نسبت به اصل زندگی و اصل دینی زندگی کم شده و این نه از مرز بحران بلکه از مرز بی‌آبرویی برای ما گذشته است.

http://iqna.ir/files/fa/news/1397/3/8/915944_444.jpg
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین خادمیان، چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با تأکید بر جایگاه اهمیت تعلیم و تربیت قرآنی در هدایت وکاهش آسیب‌های وارد شده به قشر کودک و نوجوان، گفت: در قرآن و در روایات ما اصل تعلیم، تعلم و دوران آموختن و شکل گرفتن را از همان دوران قبل از انعقاد نطفه تا پایان ۱۵ سال و در برخی روایات تا ۱۸ سال معرفی کرده‌اند؛ بر همین اساس امام رضا(ع) می‌فرماید که اگر کسی توانست تا این سن برای خودش کاری کند یا به‌جایی برسد و راه حقیقت و کمال را پیدا کند برنده شده است و گرنه که کارش سخت می‌شود.

سنینی که از آن غافلیم

وی ادامه داد: هر‌آنچه که ما می‌خواهیم برای فرزندانمان بذر بکاریم باید به دوران جنین و بعد از آن تولد، خردسالی، کودکی، نوجوانی و تا ۱۸ سال انجام شود. تجربه‌ها نشان می‌دهد که شاکله‌های اخلاقی و رفتاری افراد تا این سن شکل می‌گیرد؛ همان سنینی که دشمن آن را فهمیده و روی آن کار می‌کند، اما متاسفانه ما از آن غافل هستیم.

حجت‌الاسلام خادمیان در ادامه بیان کرد: آنچه که امروز برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان صورت گرفته است نه تنها نگران‌کننده بلکه خلاف آبروی یک تشکل اسلامی است، که از رهنمود‌های قرآنی و روایت بهره می‌برد و مکاتب دیگر در این زمینه زیر خط فقر هستند، اما ما قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، کتب روایی عمیق و مستند و قابل رجوعی داریم که هر کدام از این‌ها به تنهایی می‌توانند از ابتدا تا انتهای خلقت بشریت را به سر منزل مقصود برسانند، اما متاسفانه این منابع در دسترس نیست و متولیان امر از این منابع درس نمی‌گیرند.

چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر کشور افزود: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که روز به روز عمق دریافت، ادراک و آگاهی‌های خردسالان، کودکان و نوجوانان ما نسبت به اصل زندگی و اصل دینی زندگی کم‌رنگ شده است و این نه از مرز بحران بلکه از مرز بی‌آبرویی برای ما گذشته است و اگر فکری به حال این مسئله نکنیم به طور قطع خدای سبحان از ما در دنیا و آخرت سخت انتقام می‌گیرد و این دردی است که در اینجا به طور خلاصه بیان کردیم و باید به صورت دقیق به آن پرداخته شود.

نبود متخصص بزرگترین خطری است که به تربیت کودکان و فرزندان ضربه می‌زند

وی با اشاره به اینکه کار در زمینه تعلیم و تربیت صحیح قرآنی حقیقتا هنوز به دست کاردان و متخصص در این زمینه سپرده نشده است، افزود: ضعف و نبود متخصص در این حوزه بزرگترین خطری است که به تربیت کودکان و فرزندان ما ضربه می‌زند؛ همه می‌دانیم که چند مسئله مهم در مدارس ما به شوخی برگزار می‌شود؛ یکی ورزش و دیگری مسئله قرآن و معارف دینی و اسلامی؛ متاسفانه این موارد در مدارس ما آنطور که باید کار نمی‌شود و گاهی هم افرادی که مربی این امور هستند در اولیات این مسائل مانده‌اند؛ بعضاً سوالاتی که برخاسته از ذهن کودک و نوجوان است این افراد نمی‌توانند به آن‌ها پاسخ دهند چرا که خودشان هم در این زمینه آموزش ندیده و برای خودشان هم این مسائل حل نشده باقی مانده است.

مربیان حقیقی تربیت کنیم
 
حجت‌الاسلام خادمیان تأکید کرد: باید با توجه به واقعیت‌هایی که تعلیم و تربیت کودک و نوجوان با آن روبرو هستند و با این دید که آن‌ها سرمایه‌های آینده ملی و دینی ما هستند مربیان حقیقی را تربیت کنیم. البته این بحث در سایر مباحث دیگر هم دیده می‌شود، وقتی می‌بینیم که دانش‌آموزان از کلاس هفتم تا مقاطع دانشگاهی عربی و یا انگلیسی می‌خوانند، اما در مقطع دانشگاهی هنوز هم ضعف دارند نشان می‌دهد کار دست متخصص نیست و راه به انحراف کشیده شده است.

این حجم کتاب سازی‌ها برای ساختن سرمایه‌های دینی و ملی نیست

وی ادامه داد: این حجم کتاب سازی‌ها برای ساختن سرمایه‌های دینی و ملی نیست، بلکه برای پر کردن اوقات درسی یک خردسال کودک و نوجوان است و این درد اولی است که باید در مورد آن خوب فکر شود؛ ما در حوزه‌های علمیه متفکر صاحب نظر فراوان داریم، اما رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به سراغ آن‌ها نمی‌روند و تنها برخی افراد را که شاید روزی حرفی برای گفتن داشتند و امروز بر اساس شهرت، مشغله و دور شدن از آموختن و اساتید دستشان خالی است معرفی می‌کنند؛ که بعضا این روحانیون نه تنها باری را بر نمی‌دارند بلکه در برنامه‌های رسانه‌ای‌شان باری را به جامعه دینی اضافه می‌کنند که بار منفی آن را باید برخی روحانیون دیگر با زمان و زحمت بسیار حل کنند؛ لذا باید از دل دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه چهره‌های نخبه و صاحب نظر را شناسایی کرده و از آن‌ها در این جهت استفاده کنیم.

از راه کلام باید تعلیم و تربیت را به اوج برسانیم
 
این چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر کشور تصریح کرد: مسئله دوم بیان حقیقی معجزه قرآن یعنی مسئله کلام است. ما از راه کلام باید تعلیم و تربیت را به اوج برسانیم؛ تنها عضوی که در بدن، خداوند سبحان خودش را معلم مستقیم در آن بیان می‌کند همان بیان و کلام است، همان جا که می‌فرماید «عَلَّمَهُ الْبَیَانَ»؛ این نشان می‌دهد که بیان مسئله مهمی است.

چگونه کودکان را به قرآن وابسته کنیم
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان با بیان اینکه در فضای تعلیم و تربیت دینی ما هنوز کودکان و نوجوانان قدرت و موجز بودن کلمه قرآن و روایات را درک نکرده‌اند، به ایکنا گفت: اگر بتوانیم این زمینه را جا بیاندازیم و آینده‌نگری جامع قرآن به چند ضلعی دیدن زندگی بشر را با زبان کودک، نوجوان و جوان مطرح کنیم، آن‌ها وابسته به قرآن می‌شوند؛ همانطور که مرحوم پروفسور حسابی می‌گفت: «مادرم در دوران کودکی من را با قرآن آشنا کرد و من هر چه که دارم امروز از قرآن دارم» و خود ایشان هم به همسرشان گفته بود که «از فرصت‌های بازی، خوردن و تفریح استفاده کنید و به بچه‌ها قرآن آموزش دهید» و فرزند ایشان هم می‌گوید «زمانی که مادرم ما را به حمام و یا به پارک و بازی می‌برد برای ما قرآن می‌خواند و با برگزاری مسابقاتی بین ما شوقی را در این جهت ایجاد می‌کرد». این‌ها نشان می‌دهد که قرآن کریم نگرش چند ضلعی به زندگی دارد که می‌توان آن‌ها را وارد زندگی کودک، جوان و نوجوان کرد؛ ما باید از انوار الهی برای تربیت و رشد سرمایه‌های آینده کشور استفاده کنیم تا بتوانیم به آن اهداف مقدس برسیم.

بحث نظارت و تظلم‌خواهی مظلوم را قوت ببخشیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی رخ دادن کودک‌آزاری‌ها و آسیب‌های وارد شده به قشر کودک و نوجوان و راهکار اسلامی آن در جامعه به ایکنا گفت: در این زمینه ما باید بحث نظارت و تظلم‌خواهی مظلوم را قوت ببخشیم. متاسفانه امروز مجرم می‌داند که جلوتر از مظلوم است و اگر مظلومی بخواهد او را گرفتار کند و یا حق خود را بگیرد باید گرفتاری‌هایی بیشتر از آن را تحمل کند. امروز قضات ما می‌دانند که رها هستند و اگر کسی بخواهد از آن‌ها شکایت کند راه محال را باید طی کند.

جرم را می‌توان در کشور به راحتی محدود کرد به شرط آنکه ...

چهره ماندگار تبلیغ و خطیب برتر کشور تصریح کرد: جرم را می‌توان در کشور به راحتی محدود و آمار آن را کاهش داد، به شرط آنکه نظارت و رسیدگی تسریع داده شود؛ به این معنی که یک قاضی، یک پزشک، یک روحانی، یک معلم و افراد دیگر بدانند اگر جرمی را مرتکب شدند به سرعت پرونده آن‌ها بررسی می‌شود. متاسفانه در این زمینه ضعف‌های بسیاری داریم؛ لذا اگر بخواهیم از یک پزشک یا یک قاضی شکایت کنیم، باید چندین سال دوندگی کنیم تا شکایت ما را قبول کنند. پس اگر بتوانیم این مسئله را تقویت کنیم که هر فرد متخلفی بداند که خارج از نوبت پرونده‌اش رسیدگی و تظلم خواهی می‌شود بسیاری از این آسیب‌ها و مشکلات کم خواهد شد.

وی با اشاره به روایتی ادامه داد: در روایت داریم که حضرت علی علیه السلام برای اقامه نماز آماده شد و دست‌ها را بالابرد که ناگهان خانمی فریاد می‌زند نماز می‌خوانی درحالی که فلان استاندار شما در فلان منطقه بر مردم خود ظلم می‌کند؟ حضرت علی(ع) در اینجا نماز را شروع نکرد و به کنار آن فرد می‌رود و از او جریان را جویا می‌شود؛ بعد در همان لحظه یک نفر را مأمور می‌کند که به شهر آن زن رفته و اگر گفته‌های زن حقیقت داشت استاندار را محاکمه کند و اگر گفته‌های آن زن نادرست و اشتباه بود او را محاکمه کند؛ همین مسائل بود که در دوران خلافت حضرت علی(ع)، تظلم‌خواهی آنی انجام می‌شد و همه می‌دانستند که اگر خلافی مرتکب شوند در دستگاه امیرالمونین حتما محاکمه خواهند شد؛ لذا این مسئله هم اگر امروز در کشور طبق دستورات اسلامی و روایی ما انجام شود و تظلم‌خواهی در این موارد به موقع و سریع انجام شود کسی جرات انجام گناه و آسیب رساندن را به خودش نخواهد داد.

گفت‌و‌گو از وهاب خدابخشی
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha