صدور انقلاب منوط به جاذبه‌های اخلاقی آن است/ ضرورت پویایی انجمن‌های ادبی رسانه‌ها
کد خبر: 3722494
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶

صدور انقلاب منوط به جاذبه‌های اخلاقی آن است/ ضرورت پویایی انجمن‌های ادبی رسانه‌ها

کانون خبرنگاران نبأ ــ رئیس جمعیت شاعران آزاد ایران گفت: اگر ما بخواهیم انقلاب خود را به کشورهای دیگر به نحو احس صادر کنیم باید به لحاظ فرهنگی چنان جذابیت ایجاد کنیم که سایر کشورها پذیرای آن باشند.

همگام‌سازی اخلاق و فرهنگ با دین؛ حلال مشکلات کشور

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، سیدعباس مجابی، رئیس جمعیت شاعران آزاد ایران در نشستی که روز گذشته، 22 خردادماه در مرکز شاعران آزاد ایران برگزار شد، گفت: همه درد ما از ضعف فرهنگی است، اگر ما بخواهیم انقلاب خود را به کشورهای دیگر به نحو احس صادر کنیم باید به لحاظ فرهنگی چنان جذابیت ایجاد کنیم که سایر کشورها پذیرای آن باشند.
وی افزود: اگر کسی اخلاق ندارد در واقع ایمان او ضعیف است، هر بلایی سر ما می‌آید به دلیل بی‌اخلاقی و بی‌دینی است، اگر اخلاق و فرهنگ را بر مبنای دینی درست کنیم همه مشکلات حل می‌شود.
رئیس جمعیت شاعران آزاد با بیان اینکه حتی بالا رفتن دلار هم به دلیل بد اخلاقی است، اظهار کرد: وقتی ما در کشور خود بداخلاقی داشته باشیم کشورهایی که شاید هیچ اعتقادی به دین، اخلاق و انسانیت یا پیشرفت ندارند به هزار و یک دلیل درست از ما ایراد می‌گیرند.
مجابی بیان کرد: امروز ما چه برنامه‌ای به مردم دادیم که سطح خواسته و نیاز آن‌ها را تا این میزان کاهش دادیم که به یک برنامه رسانه ملی مانند کودک‌شو، خندوانه و دورهمی راضی شدند، این در شأن ملت ما نیست؛ بلکه ما باید در زمینه فرهنگ و دین بیش از این کار کنیم.
مدیرعامل مؤسسه مشاوره‌ای نورگستر گل‌ها با بیان اینکه ما در نظر داریم بستر یک حرکت عظیم فرهنگی را فراهم کنیم، گفت: در همین راستا هزاران فیلم راش(فیلم بدون تدوین) را آماده کردیم که دورریز ندارد، اگر چه برای به ثمر رساندن آن از دولت کوچکترین کمکی را نمی‌گیریم و با مشکلات زیادی مواجه هستیم؛ اما به‌همت و تلاش خودجوش دوستان کار جلو می‌رود.
وی با بیان اینکه باید انتقاد سازنده منعکس شود، اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند یک جریان سیاسی درست کنند، پس چرا یک سرباز پیر این کشور که همه عمر و ‌جوانی خود را برای خدمت به مردم گذاشته در غربت بماند؛ آیا این از کوتاهی رسانه‌ها نیست.
رئیس جمعیت شاعران آزاد ایران عنوان کرد: ما در راستای غنی‌سازی فرهنگ کشور خود یک رادیو اینترنتی و سایتی را راه‌اندازی کردیم که مدت‌ها است کار می‌کند و الان ۶۰۰ شاعر این کشور در آن عضو هستند و درباره شعر و ادبیات کار می‌کنند، در همین رادیو چهار تا پنج ساعت برنامه زنده پخش می‌شود و بقیه بازبخش دارد. همچنین گاهی مسابقات و شب شعر هم برگزار می‌شود.
همچنین در بخش دیگری از این نشست بیگ‌زاده، تهیه‌کننده فیلم امام علی(ع) گفت: در گذشته بیشتر صدراعظم‌ها و نخست‌وزیرهای این کشور همه از ادیبان بودند و در دوره‌ای که یک ادیب صدراعظمی این کشور را بر عهده داشته در آن دوره اداره کشور مسیر ترقی را بهتر طی کرده است.
وی افزود: امروز چه می‌شود که کشور ما به جایی می‌رسد که ما به نحوه سخن گفتن جوانان مفهوم آن را درک نمی‌کنیم؛ اما متأسفانه وضعیت ادبیات در کشور ما بسیار ضعیف است در حالی که اگر کسی به ادبیات رجوع کند، فهم و کمال او بالا رفته و در پیشرفت کشور مؤثر خواهد بود.
بیگ‌زاده ادامه داد: در این زمینه انجمن‌های ادبی رسانه‌ها می‌توانند مؤثر باشند، در واقع نخستین چیزی که توسط سینما، تلویزیون و رسانه‌های ارتباط جمعی در کشور ما رایج شد، فرهنگ لمپنیسم بود. از آن طرف شاهدیم که سینمای دنیا به سمتی پیش می‌رود که ریشه در ادبیات ما دارد در حالی که ما هیچ عنایتی به اشعار و ادبیات کشور خود نداریم.
وی افزود: ما در سینما نشانه‌شناسی را قطعا نیاز داریم؛ زیرا در تمام سریال‌ها به جز تعداد بسیار محدود نشانه‌شناسی دیده نمی‌شود؛ از جمله کارهایی که این مؤسسه در برنامه دارد ایجاد آکادمی برای هنر هفتم است که جوانان علاقه‌مند را در بخش‌های مختلف هنری نظیر تهیه‌کنندگی، فیلم‌سازی، عکاسی و... آموزش دهد که سینمای مستقل و به دور از لمپنیسم را به نمایش بگذارد.
تهیه‌کننده فیلم امام علی(ع) با بیان اینکه بسیاری از تولیدکننده‌های فیلم و سریال ما دغدغه فرهنگ ندارند، بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم فضایی برای علاقه‌مندان به این صنعت ایجاد کنیم که امکان تولید برای آن‌ها ایجاد شود که شاید بر فرهنگ جامعه اثرات مثبت داشته باشیم.
وی با بیان اینکه رسانه ملی میزان سلیقه مردم را تعیین می‌کند، عنوان کرد: اگر یک مجموعه مثل رسانه ملی بتواند تولیداتی با محتوا و ساختار بهتر داشته باشد سلیقه مردم را بالا می‌برد، آن زمان دیگر مردم دنبال سریال‌های ترکیه‌ای و کلمبیایی نخواهند رفت. همچنین ما به امید صدا و سیما ننشستیم؛ بلکه خود تلاش می‌کنیم بستر این کار را فراهم کنیم و در همین زمینه فیلم‌های مستندی را درباره دوران دفاع مقدس در کردستان و سنندج فراهم کردیم که به زودی اجرا می‌شود.
عصمت علی‌آبادی
انتهای پیام

captcha