حجت الاسلام و المسلمین عبدالله محمدیاصفهانی، رئیس بنیاد مطالعات تطبیقی جهان اسلام در گفتوگو با ایکنا از خوزستان، درباره راههای حفظ روح ماه رمضان در طول سال، اظهار کرد: اساساً ماه شریف رمضان برای تعالی سلوکی و عرفانی انسان از سوی حضرت حق تعیین موضوع شده است. این تعالی با دستورالعملها و هدایتهای متفاوتی که در آیات قرآنی و زبان ائمه(ع) و سالکان کوی دوست مورد تأکید قرار گرفته، توأم است.
وی گفت: قرآن کریم هدف از روزهداری را تعیین کرده، معصومین(ع) آن را تبیین نموده و عارفان سالک که آموزههایشان برگرفته از قرآن کریم و سخنان ائمه معصوم(ع) است گاهی ریزتر و ظریفتر به تبیین مفاهیم مرتبط با زبان رمز پرداختهاند؛ به دلیل اینکه خطاب قرآن خطاب عام است و خطاب معصومین هم اساساً عام است؛ اما برخی از سالکان کوی دوست که همان تربیتیافتگان قرآن کریم و مکتب ائمه(ع) هستند، با زبان رمز توانستهاند اسرار بیشتری برای آنهایی که کنجکاوی بیشتری دارند بیان کنند؛ برای مثال گفتهاند روزه عام داریم، روزه خاص داریم و روزه خاص الخاص داریم.
سلوک انسانها تا حد زیادی میتواند لجامگسیختگی شیطان را مهار کند
محمدیاصفهانی تصریح کرد: شیطان در ماه رمضان همانگونه که از امتیازات این ماه شریف است در غل و زنجیر است. بخشی از آن به لحاظ ظرفیت زمان و برخی به خاطر سلوک عبادی روزهداران است. اگر از ظرف زمانی بگذریم که در ماه رمضان خواص مختلف و آثار متفاوتی بیان فرمودهاند و توجه داشته باشیم که سلوک انسانها تا حد زیادی میتواند لجامگسیختگی ابلیس و شیطان(که از نظر قرآنی با یکدیگر تفاوت دارند) را مهار کند.
رئیس بنیاد مطالعات تطبیقی جهان اسلام گفت: اساساً شیطان به هر بازدارنده از تعالی و رجعت الی الله گفته میشود و ابلیس اسم خاص برای موجودی است که از آتش آفریده شده؛ اما شیطان صفت کسانی است که خوی ابلیس را پیدا میکنند.
چگونه عبودیت ماه رمضان را به ماههای دیگر گسترش دهیم؟
وی اظهار کرد: بنابراین آنچه در رمضان به عنوان عامل ترقی ما بود از تلاوت قرآن، انجام مستحبات، ادعیه و عبادات و امساکها ـ که مراتب داشت از خودداری از اکل و شرب تا پرهیز از اعمال ناروا و حتی تفکر پلید ـ هر چه در رمضان اینها بیشتر تقویت شده باشد، به طور خودکار و پیوسته میتوانیم آنها را به ماهای دیگر گسترش دهیم و این بندگی و عبودیت و امساک و مبارزه را طول سال دربر بگیرد.
محمدیاصفهانی در ادامه تأکید کرد: پس بکوشیم دستاوردهای ماه رمضان را حفظ کنیم، به وسیله اینکه بکوشیم بخشی از آنچه در این ماه جزئی از زندگی متعارف ما شده از دست ندهیم، ترک نکیم؛ روزههایی که مستحب است در ماههای دیگر بگیریم، تلاوت قرآن را زنده و جاودانه در زندگی روزمرهمان داشته باشیم، امساک از طعام نه به شیوهای که در رمضان هست؛ اما پرهیز از اسراف و پرخوری داشته باشیم.
رئیس بنیاد مطالعات تطبیقی جهان اسلام خاطرنشان کرد: همه اینها میتواند غل و زنجیرهایی که برای شیطان لحاظ شده، در طول سال برای او ثابت نگه دارد؛ علاوه که تعالی عرفانی و سلوکی به دست آمده در رمضان با مراقبت حفظ میشود. ما این موضوع را در حج هم داریم، در روایات داریم حج نورانیتی در انسان ایجاد میکند که تا گناهی مرتکب نشده تبلور آن نورانیت در زندگی انسان حکمفرما است.
وی محقق دینی بیان کرد: اگر بکوشیم نورانیت فراهم آمده در سایه سلوک و امساک ماه رمضان را نگه داریم و با تکرار اعمال ماه رمضان در حد مقدورـ از عبادات و تلاوت قرآن، روزههای مستحبی، انفاقها و بازگشت دل به سمت حضرت حق، صبری که در رمضان به دست آوردیم و غلبه بر خواستههای نفسانی ـ میتوانیم روح رمضان را حفظ کنیم.
انتهای پیام