عملیات روانی علیه ایران با بی‌حاصل جلوه دادن مقابله با آمریکا پس از دیدار «اون» و «ترامپ»
کد خبر: 3722634
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۷
مجتبی امانی مطرح کرد:

عملیات روانی علیه ایران با بی‌حاصل جلوه دادن مقابله با آمریکا پس از دیدار «اون» و «ترامپ»

گروه سیاسی ــ رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر با اشاره به شدت گرفتن تحلیل‌ها و توصیه‌ها به ایران پس از مذاکرات تاریخی رهبران کره شمالی و آمریکا برای دست برداشتن از آرمان مبارزه با استکبار گفت: ارائه چنین تحلیل‌ها و اشاعه گسترده آن در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای را باید در راستای فشار و عملیات روانی غربی‌ها علیه ایران در نظر گرفت.

مجتبی امانی، رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در خصوص مذاکرات بی‌سابقه رهبران کره شمالی و آمریکا پس از هفت دهه و بیان برخی تحلیل‌ها مبنی بر بی‌فایده بودن مبارزه و ایستادگی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا گفت: از مدت‌ها قبل از اعلام اخباری مبنی بر امکان گفت‌وگو و آشتی بین کره شمالی و آمریکا، برخی سعی می‌کردند سازش با آمریکا را امری غیرقابل اجتناب توصیف و تحلیل کنند و بگویند ایران هم چاره‌ای جز قدم گذاشتن در این مسیر ندارد.

مذاکرات آمریکا و کره شمالی و تلاش برای بی‌فایده جلوه دادن مبارزه با استکبار

امانی با بیان اینکه قطعا این نوعی از جنگ روانی است که همواره علیه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته، اظهار کرد: حتی پس از ملاقاتی که بین «اون» و «ترامپ» انجام شد این توصیه‌ها و تحلیل‌ها شدت گرفت در حالی که هنوز اطلاع دقیقی از نتایج و جزئیات این دیدار در دست نیست و بسیاری از تحلیلگران این دیدار را یک امر نمایشی می‌دانند که البته در سطوحی پایین‌تر قبلا بین کره شمالی و آمریکا اتفاق افتاده است.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: صرف نظر از اینکه شرایط هر کشور با کشوری دیگر متفاوت است و حجم و تأثیرگذاری کره شمالی با ایران غیر قابل مقایسه است به نظر می‌رسد ارائه چنین توصیه‌ها و تحلیل‌ها و اشاعه گسترده آن در فضای تبلیغاتی و رسانه‌ای را باید در راستای فشار و عملیات روانی غربی‌ها علیه ایران در نظر گرفت.

وی افزود: آنچه که پیش از این باعث جنگ و ویرانی عراق و لیبی شد این بود که رهبران این دو کشور بدون محاسبه دقیق از وضعیت خودشان و تحت‌تأثیر جنگ روانی غربی‌ها، وارد معامله‌ای شدند که در نهایت به ویرانی و دستگیری صدام و حمله هوایی به لیبی و قتل قذافی انجامید.

رئیس سابق دفتر حافظ منافع ایران در مصر یادآور شد: حال اینکه برخی توصیه‌ می‌کنند تجربه کره شمالی نشانه بی‌حاصل بودن مبارزه با آمریکاست  و ایران باید راه کره شمالی را بپیماید اولا یک پیش‌داوری است و ثانیا اینکه جایگاه دو کشور غیر قابل مقایسه است و ثالثا نتایجی که در موارد مشابه حاصل شده، مطلوب کشوری نبوده که وارد مذاکره با آمریکا شده است.

دوری از آمریکا و نیفتادن به ورطه مذاکرات بی‌حاصل؛ روش مناسب اتخاذ شده از سوی جمهوری اسلامی

امانی تأکید کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران شرایط، ظرفیت، جایگاه و خواسته‌های خود را در سطح منطقه و جهان دارد و به نظر می‌رسد آنچه تا به حال از دوری از آمریکا و نیفتادن به گردونه مذاکرات ویران‌کننده و بی‌حاصل با آمریکا به دست آمده، روش مطلوبی بوده که ایران در پیش گرفته است.

وی تصریح کرد: آنها که تصور می‌کنند از طریق مذاکره و نهایتا سازش با آمریکا می‌توان به نتایج مطلوبی رسید حتما باید پاسخ معقول و جامعی درباره نتایج گفت‌وگوهای ایران و 1+5 از جمله آمریکا ارائه دهند. قطعا خود این افراد اذعان دارند که اعتماد لازم به آمریکایی‌ها از بین رفته و آمریکا به راحتی تعهدات خود در برجام را زیر پا گذاشته است.

امانی عنوان کرد: البته جمهوری اسلامی ایران به شکلی متفاوت مسیر مورد نظر این دسته از تحلیل‌گران را در قضیه برجام پیمود و متأسفانه نتیجه مناسبی در این باره حاصل نشد و لذا وسعت دادن دایره مذاکرات به مسائلی مانند توان موشکی، نفوذ منطقه‌ای و ...به مصلحت نیست. البته به عقیده من رهبران کره شمالی به این میزان که این دسته از تحلیلگران به وادادگی در مقابل آمریکا توصیه می‌کنند اعتقاد ندارند. لذا من چندان به نتیجه‌بخش بودن این مذاکرات خوش‌بین نیستم.

انتهای پیام

captcha