کشاورزان؛ مدافعان استقلال کشور در تأمین امنیت غذایی
کد خبر: 3722775
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲

کشاورزان؛ مدافعان استقلال کشور در تأمین امنیت غذایی

گروه شهرستان‌ها- به جرأت می‌توان گفت کشاورزان و کارگران مشغول در این بخش تولیدی سربازان و افسران خط مقدم تأمین امنیت غذایی کشور برای استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان هستند. کشاورزانی که این روزها در زیر تیغ آفتاب داغ و گرمای بالای 40 درجه در حال فعالیت هستند و ماه مبارک رمضان را با روزه‌داری پشت سر گذاشتند.

کشاورزان؛ مدافعان استقلال کشور در تامین امنیت غذایی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در 26 خرداد 1358 مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی برای رفع محرومیت‌ها و تلاش جهت آبادانی کشور، نشان از اهمیت موضوع سازندگی و حرکتی جهادی به منظور فراهم ساختن نهضتی همه جانبه برای مبارزه با فقر، اقدام به محرومیت زدایی، توسعه و عمران روستاها و حرکت در جهت استقلال و خودکفایی اقتصادی به ویژه استقلال در بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی دارد.

افسران خط مقدم تأمین استقلال کشور در امنیت غذایی
به جرأت می‌توان گفت، کشاورزان و کارگران مشغول در این بخش تولیدی، سربازان و افسران خط مقدم تأمین امنیت غذایی کشور برای استقلال و عدم وابستگی به بیگانگان هستند. کشاورزانی که این روزها در زیر تیغ آفتاب داغ و گرمای بالای 40 درجه در حال فعالیت هستند و ماه مبارک رمضان را با روزه‌داری پشت سر گذاشتند.
حضرت امام خمینی(ره)، بنیان گذار جمهوری اسلامی دلیل برتری کشاورزان را بر دیگر طبقات وعلّت سودمند بودن شغل آن‌ها را نسبت به مشاغل دیگر، اینچنین بیان کردند:« کشاورزی و دامداری از شغل‌های انبیا است.» ایشان درادامه با بیان حدیثی از امام جعفر صادق(ع) گفته است:« انَّ الله جَعَلَ ارزاق انبیائه فی الزَّرع و الضَّرع؛ به درستی که خداوند رزق و روزی انبیای خود را در کشاورزی و چوپانی قرار داد.»
امنیت غذایی مطابق تعریف فائو یعنی دسترسی همه مردم به غذای کافی جهت حفظ و نگهداری سلامت انسان‌ها بر روی کره زمین است.
امنیت غذایی سرلوحه ضمانت استقلال و پایداری هر کشور است و تأکیدات رهبر معظم انقلاب به حفظ امنیت غذایی و خودکفایی روی همین اصل مهم است که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خیلی مهم جلوه‌گر شده است.
شهید گرانقدر نواب صفوی بیان کرده است:« اگر با کاشتن گندم بر پشت بام خانه‌ات، می‌توانی رفع احتیاج از بیگانه کنی؛ بهتر است بر این کار اقدام کنی تا اینکه دست گدایی به سوی دشمنان اسلام دراز کنید.»
این حقیقت برای قدرت‌های بزرگ کاملاً ثابت شده است که گندم اسلحۀ استراتژیک اقتصادی است و هر کس آن را داشته باشد در پله بالاتری جای دارد و هر آن کس که آن را دارا نباشد، زیردست محسوب شده و ذلیل و خوار خواهد بود؛ حال آنکه طبع مسلمانان به خاطر اسلامیت باید بلند باشد و در مقابل غیرمسلمان از برتری خاص برخوردار باشند.
استالین در کمیته مرکزی حزب کمونیست سال 1928 درباره بحران غله آن زمان روسیه می‌گوید:« ای رفقا مشکلات ما در جبهۀ غلّه است.»

کار کشاورزان کمتر از مدافعان حرم نیست

منصور برغمدی، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار با بیان اینکه کار کشاورزان کمتر از مدافعان حرم نیست، در ادامه به خبرنگار ایکنا گفت: امنیت غذایی خوب به دنبالش امنیت اجتماعی و سیاسی دارد.
وی با بیان اینکه اشتغال در بخش کشاورزی پایدار است و به دنبال خودش زنجیره‌ای از مشاغل مرتبط را ایجاد می‌کند، افزود: در سال گذشته برای قریب به هزار و 400 نفر در این بخش با تسهیلاتی که پرداخت شد، شغل پایدار ایجاد شد.
برغمدی تصریح کرد: اگر چه در سال‌های اخیر با توجه به خشکسالی‌هایی که داشتیم و حدود هزار هکتار کاهش کشت گندم در منطقه سبزوار کم شده ولی با مدیریت صحیح و ارائه خدمات نوین در آبیاری و مکانیزاسیون کشت و همچنین اصلاح بذر، توانستیم میزان برداشت محصول گندم را در همان 22 هزار تن تولید محصول حفظ کنیم.
وی با تأکید بر اینکه در دو سال گذشته کشور از نظر تولید گندم خودکفا شده، گفت: یکی از حمایت‌های دولت خرید تضمینی کلزا برای خودکفایی کشور در تولید دانه‌های روغنی است.
رئیس جهاد کشاورزی سبزوار با اشاره به اینکه تولید گوشت قرمز با قیمت موجود برای کشاورزان دارای صرفه اقتصادی شده و در گذشته به دلیل مشکلات موجود بسیاری از دام‌های مادر روانه کشتارگاه شدند، تصریح کرد: اگر چه دولت می‌توانست در این بخش قیمت‌های موجود را بشکند و کم کند ولی باید این موضوع را در نظر بگیریم که مشکلات بعدی در تولید گوشت قرمز ایجاد می‌شد.
وی با تأکید بر اینکه برای حمایت از مصرف کننده‌ها گوشت قرمز یخ زده به قیمت حدود 23 تا 30 هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شد، اضافه کرد: در سبزوار شش تن فقط در ایام ماه مبارک رمضان در فروشگاه‌های مختلف شهرستان توزیع گوشت قرمز داشتیم.

216 میلیارد تومان اعتبار برای رشد کشاورزی
برغمدی با اظهار اینکه برای مقابله با خشکسالی و صرفه جویی در مصرف آب قریب به 2 هزار هکتار آبیاری کم فشار و تحت فشار در شهرستان با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان در سال 96 اجرا شده است، گفت: سال گذشته 216 میلیارد تومان اعتبار از بخش‌های مختلف بخش خصوصی و دولتی برای کشاورزی شهرستان در نظر گرفته شد که 80 درصد تا کنون جذب شده است.
وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی سبزوار رتبه دوم استان خراسان رضوی را در ارزیابی بهره‌وری کسب و در 5 واحد رتبه اول کسب کردیم، عنوان کرد: برای این ارزیابی 119 شاخص توسط کارشناسان مختلف بررسی شده و نظر داده‌اند.
رئیس جهاد کشاورزی سبزوار ابراز کرد: یکی از محورهای هدف در اقتصاد مقاومتی بهره‌وری است و شهرستان سبزوار با اینکه در منطقه کویری قرار گرفته است ولی با روش‌های بهینه در مصرف آب و استفاده از استخرهای دو منظوره پرورش ماهی 35 درصد تولید ماهی استان را در اختیار دارد.

علی اکبر ملکی

انتهای پیام

captcha