تکریم حافظان قرآن؛ سنتی دیرینه در الجزایر
کد خبر: 3722827
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰

تکریم حافظان قرآن؛ سنتی دیرینه در الجزایر

گروه بین‌الملل ـ تکریم حافظان قرآن در آخرین روزهای ماه رمضان، سنتی دیرینه در الجزایر است که پیشینه آن به صدها سال پیش باز می‌گردد.

تکریم حافظان قرآن سنتی دیرینه در الجزابر

به گزارش ایکنا به نقل از روزنامه الرأی؛ هزاران تن از کودکان حافظ قرآن کریم و حتی بزرگترها در آخرین روزهای ماه مبارک رمضان در الجزایر منتظر برگزاری مراسم‌های دینی به منظور تجلیل از حافظان قرآن کریم هستند. برگزاری این آیین در مساجد الجزایر که در روزهای 27، 28، 29 ماه رمضان انجام می‌شود، بسیار شبیه اعطای رتبه‌های نظامی در ارتش است.

در عرف و رسوم قدیمی مساجد الجزایر، دانشجویان علوم دینی در سه رتبه طبقه بندی می‌شوند؛ رتبه نخست از آن کسانی است که بتوانند کل قرآن را به صورت کامل حفظ کنند، رتبه دوم زمانی به فرد اعطا می‌شود که حفظ قرآن با حفظ احادیث نبوی همراه باشد و رتبه سوم به کسانی که بتوانند از دو تن از عالمان دینی، اجازه صدور فتوا دریافت کنند، اعطا می‌شود.

این سنت دینی دیرینه که پیشینه آن به صدها سال پیش باز می‌گردد همچنان در تعدادی از شهرهای الجزایر پا برجاست و برخی از مساجد که شامل مدارس و یا مکتب خانه‌های قرآنی هستند در آخرین روزهای ماه رمضان به تجلیل از حافظان کتاب خدا می‌پردازند.

عکاشه بنادر، استاد الهیات در دانشگاه أدرار (واقع در 1400 کیلومتری جنوب غرب الجزایر) در این باره می‌گوید: روایت‌های تاریخی متواتری وجود دارد که بیانگر می‌کند پیشینه آیین تکریم حافظان قرآن در مساجد بسیاری از کشورهای اسلامی، به قرن دوم هجری باز می‌گردد.

وی اظهار کرد: براساس روایات تاریخی، علت رواج این سنت، ورود غیر عرب زبانان به اسلام است. زیرا حفظ قرآن برای کسی که زبان عربی نمی‌داند، کار بسیار دشواری است و فردی که بتواند این کار سخت را انجام دهد، مستحق تکریم است.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: براساس اسناد تاریخی، ساکنان اصلی منطقه مغرب عربی نیز آمازیغی‌های غیرعرب زبان بودند که حفظ قرآن برای آنها دستاوردی مهم و قابل تکریم تلقی می‌شده است.

انتهای پیام

 

captcha