انیمیشن «نجات کفاش»؛ قصه پسربچه ابرقهرمان ایرانی و حامی تولید ملی
کد خبر: 3722851
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

انیمیشن «نجات کفاش»؛ قصه پسربچه ابرقهرمان ایرانی و حامی تولید ملی

گروه فرهنگی- انیمیشن موزیکال «نجات کفاش»، جدیدترین اثر مؤسسه فراگستر با محوریت حمایت از کالای ایرانی است که در ژانر فانتزی به روایت داستان پسر ابرقهرمان ایرانی می‌پردازد.

انیمیشن «نجات کفاش»؛ قصه پسر ابرقهرمان ایرانی که حامی تولید ایرانی است/تأمین هزینه ساخت انیمیشن با فعالیت اقتصادی

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مؤسسات مردمی و حوزوی فراگستر از سال 1377 فعالیت خود را با محوریت پژوهش و تولید آثار رسانه‌ای با محوریت فرهنگ آغاز کرده است. تولید بیش از 500 عنوان کتاب و 300 اثر تصویری از اقدامات این مؤسسات به شمار می رود.
آخرین کار تصویری این مؤسسات، انیمیشن «نجات کفاش» با موضوع حمایت از کالای ایرانی است که به کارگردانی حجت‌الاسلام سیدعلی پورحسینی تولید شده اما تاکنون اکران نشده است؛ ایکنا به همین بهانه با این روحانی کارگردان پیرامون فعالیت‌های مؤسسات فراگستر و انیمینش «نجات کفاش» به گفت‌وگو پرداخته است.
حجت‌الاسلام سیدعلی پورحسینی، کارگردان انیمیشن و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسات فراگستر در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به سند چشم‌انداز و فعالیت‌های فرهنگی مؤسسات فراگستر، توضیح داد: سند چشم انداز برای دو دهه از سال 77 برنامه‌ها را تعیین کرده است؛ طبق این سند در دهه اول تا سال 87 اعضای مجموع که بیشترشان حوزوی هستند به فعالیت‌های علمی و پزوهشی پرداختند و در دهه دوم، خروجی این پژوهش‌ها در سه قالب نوشتاری، تصویری و نرم افزاری تولید شد.
تولید بیش از 300 اثر تصویری در مؤسسات فراگستر
وی در همین راستا با ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده در مؤسسات فراگستر، افزود: نتیجه فعالیت این دو دهه، چاپ بیش از 500 عنوان کتاب و 300 کار تصویری است که 65 مورد آن مربوط به کارهای پویانمایی و انیمیشن است؛ این انیمیشن‌ها به صورت کارهای سریالی هستند که به عنوان نمونه، انیمیشن «از خانه تا بارگاه»، با موضوع زندگانی پیامبر(ص) تا امام زمان(عج) در 166 قسمت ساخته شده است.
حجت‌الاسلام حسینی با اظهار این مطلب که تولیدات مؤسسات فراگستر هرساله در جشنواره روحانیون موسوم به «مهر» ارزیابی می شود، ادامه داد: در این مجمع میزان تأثیرگزاری آثار تولید شده ارزیابی و نقاط ضعف و قوت آن‌ها شناسایی می شوند؛ تطبیق برنامه‌های سند چشم اندازه با نیازها و تأثیرهای آن‌ها نیز از دیگر کارهایی است که در این مجمع انجام می‌شود.
کارگردان انیمیشن و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسات فراگستر با اشاره به تأکید مجمع روحانیان در خصوص توجه به برنامه‌های فرهنگی در رده سنی کودک و نوجوان، بیان کرد: طبق رصدهای انجام شده، با توجه به نقشی که قشر کودک ونوجوان در اداره آینده کشور دارند و با هدف دستیابی به تمدن اسلامی-ایرانی و ایجاد تحول در جامعه، فعالیت‌های پژوهشی و تولیدات ما به سمت این رده سنی معطوف شد.
وی در همین راستا اضافه کرد: طبق بررسی‌هایی که درباره بازخوردهای تولیدات مؤسسات فراگستر در مجمع هرسال روحانیان انجام شد، انیمیشن به علت جذابیت، و تأثیرگزاری بالاتر آن در دستور کار قرار گرفت؛ البته گزینه نشر مکتوب هم مطرح بود اما به دلیل آمار پایین مطالعه و تأثیرگزاری کمتری که نسبت به پویانمایی داشت، انیمشن در اولویت کارها قرار گرفت.
هزینه تولید انجمن با فعالیت‌های اقتصادی تأمین می‌شود
حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه صنعت پویانمایی در تمام دنیا از پرهزینه ترین صنایع به شمار می رود، در خصوص منبع تأمین هزینه‌های تولید انیمیشن در مؤسسات فراگستر، اظهار کرد: در سال 77 که سند چشم انداز مؤسسات تصویب شد، به تأمین مالی فعالیت‌ها نیز توجه شد؛ بر همین اساس، در دهه دوم، اعضای مرکزی مؤسسات هرکدام از طرف خود سهمیه‌ای برای تأمین سرمایه فعالیت‌های مؤسسات ارائه کردند؛ این سرمایه‌ها وارد فعالیت‌ها و تولید اقتصادی شد و ما از سال 87 توانستیم از سود این فعالیت‌های اقتصادی، فعالیت‌های فرهنگی را پیش بریم.
کارگردان انیمیشن و مدیر گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسات فراگستر با اعلام این مطلب که تمامی فعالیت‌های فرهنگی و تولیدهای ما سودآوری اقتصادی دارند، توضیح داد: ما هیچ طرحی را بدون اینکه از سودآوری اقتصادی و بازگشت سرمایه را به همراه داشته باشد، کلید نزدیم؛ به همین خاطر همه فعالیت‌های ما خودشان سودآوری اقتصادی دارند؛ ما از محل سرمایه اولیه و سودآوری جاری آثار تولید شده، فعالیت‌هایمان را پیش برده‌ایم و تا به حال یک ریال هم از هیچ ارگانی دریافت نکردیم چراکه توجیه اقتصادی فعالیت‌ها همیشه مدنظر ما بوده است.
حجت‌الاسلام حسینی با اعلام آمادگی مؤسسات فراگستر برای اشتراک تجربه‌هایش در خصوص سودآوری فعالیت‌های فرهنگی، اظهار کرد: زکات علم نشر آن است و اگر شرایط مطلوب فراهم شود، مؤسسات این آمادگی را دارد تا این تجربیات را به اشتراک بگذارد.
همکاری از شش کشور آسیایی و اروپایی با مؤسسات فراگستر
وی با اشاره به نبود کار گروهی، کمبود زمان به علت مراجعات مردمی و کمبود امکانات به عنوان برخی مشکلات روحانیان برای فعالیت فرهنگی، ادامه داد: بر همین اساس، برای اینکه چنین مشکلاتی مانع فعالیت‌های فرهنگی حوزویان نشود، مؤسسات فراگستر به صورت فرازمانی، فرامکانی و گروهی کار می‌کند؛ نه تنها شهرهای قم، اصفهان و ... در ایران بلکه از شش کشور عراق، سوریه، لبنان، فرانسه، ایتالیا و آلمان نیز با ما همکاری دارند.
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به سهم 60 درصدی طلبه‌ها در اعضای مؤسسات فراگستر، افزود: در 10 سال اول، بیشتر فعالیت‌ها به عهده حوزویان بود اما در دهه دوم به علت نیازهای فنی از دانشگاهیان نیز استفاده شد. هم اکنون بیشتر طلبه‌ها از حوزه خراسان با مجموعه همکاری دارند و حوزه علمیه خراسان به ما در پیشبرد برنامه‌ها کمک می‌کند.
وی با اظهار این مطلب که مؤسسات فراگستر به آستان قدس رضوی وابستگی ندارد، ادامه داد: با این وجود به لطف امام رضا(ع) و با همکاری آقایان محمدهادی زاهدی، علی محمد برادران رفیعی و هم اکنون آقای مجتبی بذرافشان مقدم، مسئولان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، برنامه‌های تیم پژوهشی مؤسسات از سال 77 تاکنون در تالار محققان کتابخانه مرکزی آستان قدس برگزار می‌شود اما مکان برگزاری جلسات سایر تیم‌های در نقاط مختلف مشهد قرار دارد.
پذیرش متقاضیان همکاری با مؤسسات
حجت‌الاسلام حسینی در خصوص نحوه پذیرش متقاضیان همکاری با مؤسسات فراگستر، توضیح داد: پذیرش در ماه‌های مهر و فروردین انجام می‌شود و متقاضیان پس از دو مصاحبه در خصوص معرفی فعالیت‌های مؤسسات و نحوه همکاری آنان پذیرش می‌شوند؛ علاقه‌مندان برای ثبت نام می‌توانند به وبگاه مؤسسات، تب ارتباط با ما برای ثبت نام خود اقدام کنند.
انیمیشن جدید «نجات کفاش»
حجت‌الاسلام حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با ایده اولیه ساخت انیمیشن «نجات کفاش» بیان کرد: شعارهایی که از طرف رهبر انقلاب برای سال‌ها تعیین می‌شود، بیانگر ضرورت‌های امروز کشور و نتیجه پژوهش‌هایی ملی است؛ بنابراین ما نیز بر همین اساس چالش‌های اقتصادی کشور را در برنامه‌ها مورد توجه قرار دادیم.
وی با اشاره به موضوع حمایت از کالای ایرانی و اشتغال که در انیمیشن «نجات کفاش» به آن پرداخته شده است، اظهار کرد: یکی از سوژه‌های مناسب برای این موضوع برندهای کفش ایرانی بود چراکه صنعت کفش ایران در گذشته و پیش از واردات کالای‌های خارجی مشابه، در خاورمیانه جایگاه ویژه ای داشت و حتی به اروپا نیز صادر می‌شد؛ بر همین اساس، به این نتیجه رسیدیم اگر به این موضوع بپردازیم، هم سبب تشویق مردم به حمایت از این کالای باکیفیت ایرانی می‌شود و هم برای تولیدکنندگان باعث دلگرمی خواهد بود.
وی در همین راستا اضافه کرد: اهمیت صنعت کفش کشور تا حدی است که رهبر معظم انقلاب در بازدید از نمایشگاه کالای ایرانی که درحسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، در غرفه کفش فرمودند که صنعت کفش باید به شکوفایی خودش بازگردد و حتی از وضعیت گذشته هم سبقت گیرد؛ رئیس جمهور محترم نیز که برای مراسم تبریز 2018 به این شهر سفر کرده بودند، به صورت غیررسمی در بازار کفش تبریز حضور یافتند و به شکوفایی و توانمندسازی این صنعت تأکید کردند.

انیمیشن «نجات کفاش»؛ قصه پسر ابرقهرمان ایرانی که حامی تولید ایرانی است/تأمین هزینه ساخت انیمیشن با فعالیت اقتصادی
«نجات کفاش»؛ قصه پسربچه ابرقهرمان ایرانی
حجت‌الاسلام حسینی در ادامه به معرفی موضوع انیمیشن «نجات کفاش» پرداخت و بیان کرد: با توجه به اهمیت شعر در ارائه مفاهیم ملی و مذهبی که رهبر انقلاب نیز به ورود شعر به مقولات فرهنگی تأکید دارند، انیمیشن «نجات کفاش»، به صورت موزیکال و همراه با شعرخوانی است؛ این اثر در ژانر فانتزی به موضوع پسر ایرانی مخترعی می‌پردازد که دوست دارد برای مشکلات جامعه‌اش کاری انجام دهد و ابرقهرمان شود؛ به علت علاقه‌مندی کودکان و نوجوانان به ساخت ربات، در این انیمیشن، از ربات نیز استفاده شده و شخصیت پسر مخترع داستان با ربات‌هایی که می‌سازد، در صدد حل مشکلات یک مشکل کفاش بر می‌آید.
وی در همین راستا اضافه کرد: در این انیمیشن قهرمان سازی و الگوسازی که مورد تأکید مدیران ماست مورد توجه قرار گرفته است؛ این الگوسازی طوری صورت گرفته که مخاطب می‌تواند با آن همزاد پنداری کند چراکه ابر قهرمانِ معرفی‌شده، قابل الگوگیری و دستیابی است.
این کارگردان با اشاره به نقش اثار رسانه‌ای از جمله انیمیشن در پیشبرد اهداف سازمان‌ها و اداره‌های مختلف، تصریح کرد: در همه معضلاتی مانند تفکیک زباله، پسماندها، آلودگی محیط زیست، ترافیک، امنیت و ... اگر تشکل‌های مردمی وارد این عرصه شوند، فرهنگسازی به صورتی آسان‌تر، بهتر و سریع‌تری انجام خواهد شد.
وی در همین راستا اضافه کرد: همه سازمان‌ها می‌توانند با توجه به اهدافی که دارند، از ساخت آثار رسانه‌ای مانند انیمیشن حمایت کنند و متولی تولید چنین آثار شوند.
درآمد ژاپن از صنعت پویانمایی؛ چهار برابر درآمد نفتی ایران
حجت‌الاسلام حسینی با اشاره به مشکل کمبود بودجه فرهنگی در کشور، اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی، خودشان درآمدزایی دارند و سود سرمایه‌گذاری برای این حوزه‌ها همراه با اصل سرمایه باز می گردد، همان طور که ما در مؤسسات فراگستر چنین تجربه ای داشتیم؛ این اتفاق ممکن است، همان طور که درآمد کشوری مانند ژاپن از صنعت پویانمایی چهار برابر درآمد ما از نفت است و یا به عنوان مثال کارتون باب اسفنجی به اندازه یک چهارم درآمد ما از نفت، سودآوری داشته است.
وی در پایان اضافه کرد: تولید آثار رسانه‌ای مانند انیمیشن برای حل مشکلات فرهنگی جامعه راه حلی کارا و در بلند مدت کم هزینه است فقط کافی است که مسئولان، تنها گام اول را نبینند، در این خصوص نگاه عمیق‌تری داشته باشند و با جرأت وارد کار شوند.
انتهای پیام

captcha