زکات فطریه، زکات بدن و واجب شرعی است
کد خبر: 3722877
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳

زکات فطریه، زکات بدن و واجب شرعی است

گروه اجتماعی - رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد آذربایجان غربی با بیان اینکه زکات فطریه از واجبات شرعی است، گفت: زکات فطریه به عنوان زکات بدن بعد از پایان ماه مبارک رمضان محاسبه می شود که میزان آن در هر استان متفاوت است.

زکات فطریه، زکات بدن و واجب شرعی است

حجت الاسلام والمسلمین جابر شوقی رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد آذربایجان غربی در گفت و گو با ایکنا از آذربایجان غربی با اشاره به اینکه اولویت هزینه زکات با فقرا و نیازمندان است، اظهار کرد: حکم شرعی ایجاب می کند که زکات فطریه ابتدا برای نیازمندان هزینه شود و تا زمانی که فقیر در منطقه وجود داشته باشد، نباید مبلغ زکات در پروژه های عمرانی استفاده شود.

وی ادامه داد: حدود تعیین زکات فطریه برحسب هزینه 3 کیلو برنج و یا 3 کیلو گندم مصرفی است در واقع قوت غالب یا همان چیزی که بیشتر مصرف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شوقی یادآور شد: محاسبه نیز از طریق برنج یا گندمی که به قیمت فروش در بازار خریداری شود بود، نه آن قیمتی که از کشاورز خریداری می شود.

وی تاکید کرد: تمام افراد تحت تکلف و حتی کودکی که قبل از غروب عید فطر به دنیا بیاید شامل پرداخت زکات فطریه می شود.

رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد آذربایجان غربی تصریح کرد: سال گذشته بیش از 62 میلیارد ریال زکات در سطح استان جمع آوری شد و این میزان تماما برای فقرا و نیازمندان استان هزینه گردید.

وی با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار صندوق امدادی و غیرامدادی زیر نظر کمیته امداد در امر جمع آوری زکات فطریه همکاری داشتند، بیان کرد: امسال تقریبا 500 پایگاه دیگر نیز اضافه شده که با همکاری موسسات دولتی و خیریه و با نظارت دبیرخانه شورای زکات استان عهده دار جمع آوری زکات فطریه در استان خواهند بود.

حجت الاسلام والمسلمین شوقی گفت: پایگاههای جمع آوری زکات فطریه از ساعت 5 صبح روز عید فطر تا 1 بعدازظهر فعال بوده و پس از آن نیز مردم با مراجعه به دبیرخانه شورای زکات در کمیته امداد می توانند فطریه خود را به پایگاههای ثابت پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده صندوق بدون آرم زکات و مسئول جمع آوری بدون روپوش و کاور آرم دار شورای زکات استان مراتب را به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

رئیس اداره اجرایی زکات کمیته امداد آذربایجان غربی با اشاره به اینکه پیش بینی می شود امسال زکات فطریه در استان بیش از 20 درصد افزایش داشته باشد، خاطرنشان کرد: کفاره روزه داران نیز همراه با زکات فطریه جمع آوری می شود که این رقم نیز برای نیازمندان هزینه خواهد شد.

انتهای پیام

captcha