زکات فطریه به درآمدهای غیر مکفی تعلق می‌گیرد
کد خبر: 3722906
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۳

زکات فطریه به درآمدهای غیر مکفی تعلق می‌گیرد

گروه معارف- معاون نهاد رهبری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: زکات فطریه به کسی که که درآمد دارد ولی درآمد او خرجش را کفاف نمی دهد، می رسد.

زکات فطریه به درآمدهای غیر مکفی تعلق می‌گیرد

حجت‌الاسلام شعبان تازه‌کام در گفت‌وگو با ایکنا مازندران ضمن تبریک عید سعید فطر درباره اعمل روز عید فطر، گفت: اولین اقدام در روز عید فطر غسل کردن است و بعد از نماز صبح واجب است شخص روزه دار روزه خود را افطار کند هرچند حتی با یک دانه خرما و هچنین مستحب است تکبیرات واجب را که الله اکبر و للله الحمد و الله اکبر و......بگوید.حجت‌الاسلام شعبان تازه‌کام در گفت‌وگو با ایکنا مازندران ضمن تبریک عید سعید فطر درباره اعمل روز عید فطر، گفت: اولین اقدام در روز عید فطر غسل کردن است و بعد از نماز صبح واجب است شخص روزه دار روزه خود را افطار کند هرچند حتی با یک دانه خرما و هچنین مستحب است تکبیرات واجب را که الله اکبر و للله الحمد و الله اکبر و......بگوید.
وی با بیان اینکه از دیگر مستحبات عید سعید فطر خواندن زیارت سالارشهیدان اباعبدالله الحسین است، افزود: پوشیدن لباس فاخر و زیبا البته نه گران قیمیت توصیه شده است.
معاون نهاد رهبری دانشگاه  علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران تصریح کرد: قبل از نماز عید فطر باید افراد زکات فطریه خود را بدهند اگر احیانا قبل از نماز عید فطر امکان پذیر نبود قبل از ظهر سعی کنند بدهند.
وی درباره زکات فطریه ادامه داد: زکات عید فطر از واجبات فطریه است که سرپرست خانواده باید سه کیلو گندم یا جو یا کشمش یا نان یا برنج را که غالب قوت مصرفی که خانواده از آن استفاده می‌کنند بدهد و اگر غالب قوت مصرفی ندادند حتما قیمیت غالب قوت مصرفی را بگیرند و پول آن را تقدیم فقرا و نیازمندان کنند البته در اینجا نیازمند به معنی فقیر نیست بلکه کسی که که درامد دارد ولی درامد او به خرجش نمیرسد بدهد. 
تازه کام درباره موارد اعطای زکات فطریه، اظهار کرد: زکات فطریه باید ابتدا به  فامیل یا آشنایی که نیازمند هست داده شود و اگر آشنا یا فامیل نیازمند نبود به همسایه نیازمند دهد و اگر همسایه هم نیازمند نیود به دیگران بدهیم. 
وی با بیان اینکه زکات فطریه  به  پدر، مادر، فرزند ..حتی فرزندی که تازه به دنیا آمده،  فطریه تعلق می گیرد، افزود: زکات یکی از فلسفه های روزه کمک به نیازمندان و فقرا هست که بعد از ماه مبارک رمضان انسان باید این تکلیف را انجام دهد به طوریکه خداوند منان در قرآن کریم می‌فرماید: بهترین بندگان من کسانی هستند که سودشان به بندگان من است و تاکید موکد کردند که نماز و زکات مکمل یکدیگر هستند.
معاون نهاد رهبری دانشگاه  علوم کشاورزی و منابع طبیعی مازندران عنوان کرد: زکات فطریه عملش همچون زیارت عتبات و عالیات و هچون مکه مکرمه مقدس است.
وی درباره اقامه نماز عید فطر، افزود: نماز عید فطر در عصر غیبت واجب نیست ولی از مستحبات موکد است و فرد می‌تواند این نماز را به صورت فرادا یا جماعت برگزار کند ولی مستحب است که به صورت جماعت برگزار شود و یا در فضای آزاد و بیرون باشد.
تازه‌کام گفت: نماز عید فطر دو رکعت است در رکعت اول بعد از خواندن حمد سوره «اعلا» خوانده می‌شود که پنچ قنوت دارد و یک رکوع و در رکعت دوم بعد از خواندن حمد سوره «الشمس» خوانده می‌شود با چهار قنوت و یک رکوع و الی آخر نماز که سلام است.
انتهای پیام
صدیقه اندی

captcha