رها کردن افراد متعهد و ارزشی؛ یک آسیب‌ اجتماعی/قرآن و نهج‌البلاغه جایگزین کلاس‌های مشاوره شود
کد خبر: 3722937
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
ویسکرمی مطرح کرد:

رها کردن افراد متعهد و ارزشی؛ یک آسیب‌ اجتماعی/قرآن و نهج‌البلاغه جایگزین کلاس‌های مشاوره شود

گروه معارف ـ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که جامعه بشری به‌جای کلاس مشاوره‌ها مشکلات روحی را با حضور در کلاس قرآن نهج‌البلاغه حل کند، رها کردن افراد متعهد و ارزشی را یکی‌از آسیب‌های اجتماعی دانست و گفت: یکی‌از آسیب‌های اجتماعی این است که افراد ارزشی مقید به ارزش‌ها را رها کردیم در صورتی‌که پایه حفظ انقلاب افراد ارزشی هستند که با جان و دل پای انقلاب هستند.

توقع تشکر از غیرخدا؛ نشانه عدم اخلاص

مهرداد ویسکرمی، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان، به وصف دنیا در بیان علوی و نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: در فرازی از نهج‌البلاغه آمده است که دنیا تکه تکه شده و تمام شدن خود را به صدای بلند صدا می‌کند.
وی با بیان این مطلب که دنیا ساکنان خود را به فنا و نابودی و همسایگان را به سمت مرگ می‌کشاند، خاطرنشان کرد: آن‌چه رنگ دنیایی بگیرد اگر شیرین باشد تلخ باشد.
ویسکرمی به عمومیت هجرت و رحلت از دنیایی که مرگ و زوال بر پیشانی ساکنان دنیا نوشته شده اشاره کرد و گفت: نباید آرزوها بر انسان غلبه پیدا کرده و دلبسته دنیا شود بلکه باید همواره به فکر افزایش درجات اخروی باشد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه سیئات فقط با عمل و توبه تنها، آمرزیده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که بشر امروز پیدا کرده است این است که تا قبل از رنسانس بشر پذیرفته بود که خداوند همه‌کاره است به‌معنای دیگر مردم تا قبل از رنسانس خود را با عالم هستی تطبیق می‌داد، این در حالی‌است که اتفاق بعد از رنسانس که نقطه عطف آن دکارت فرانسوی بود تغییر الوهیت از خدا به انسان است.
این مفسر قرآن کریم به تشریح تفکر امانیسم پرداخت و گفت: تفکر اومانیسم می‌گوید جهان باید پاسخگوی بشر باشد و بحث انتظارات بشر از دین مطرح شد، این در حالی‌است که ما یک بدهکاری بی‌حد و پایان به خداوند داریم و مرکز حکومت عالم خداوند است.

حل مشکلات روحی با حضور در کلاس قرآن

وی تصریح کرد: جامعه بشری به جای کلاس مشاوره‌ها مشکلات روحی را با حضور در کلاس قرآن نهج‌البلاغه حل کند.
وی رها کردن افراد متعهد و ارزشی را یکی‌از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: یکی‌از آسیب‌های اجتماعی این است که افراد ارزشی مقید به ارزش‌ها را رها کردیم و دنباله‌روی برخی افراد نااهل شده‌ایم، در صورتی‌که پایه حفظ انقلاب افراد ارزشی هستند که با جان و دل پای انقلاب هستند.
ویسکرمی با بیان این مطلب که هیچ کسی منتی بر خدا ندارد، تفکر رنسانس را تفکر اشتباه و پوچ طلب‌کاری از خدا دانست و عنوان کرد: کسی که به عنوان یک طلب‌کار تربیت شود هیچ‌گاه مومن خوبی نخواهد بود.

قطع ارتباط با روحانیت قطع ارتباط با فقه است

عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان، قطع ارتباط با روحانیت را قطع ارتباط با فقه ذکر کرد و ادامه داد: برخی تفکرات ضددین در مدیریت به کسی نسبت به بیت‌المال سخت‌گیری کند لقب خشک مقدس می‌دهند در صورتی که این تفکر پوچ است.

هر نعمتی، از جانب خدا، و هر توفیقی، نیازمند شکر است

این مفسر قرآن کریم یکی از نشانه‌های عدم اخلاص را توقع تشکر از غیرخدا برشمرد و گفت: هر نعمتی، از جانب خدا و هر توفیقی نیازمند شکر است.
وی به ارزش نعمت‌های خداوند در کلام علوی اشاره و افزود: در حدیثی از امام علی(ع) آمده است که اگر دل‌هایتان ذوب شود و چشم‌هایتان از رغبت یا ترس از خدا خون گریه کند و تا دنیا دنیاست باقی بمانید نمی‌توانید نعمت‌های بزرگی که خدا به شما داده را جبران کنید.

هدایت و ایمان؛ مرز انسان و حیوان

ویسکرمی به اهمیت هدایت و ایمان در نهج‌البلاغه اشاره کرد و با ذکر این مطلب که از دیدگاه امام علی(ع) هدایت مهم است، اضافه کرد: زیرا هدایت و ایمان مرز بین انسان و حیوان است و بدین‌سبب ارزش بی‌نهایت دارد.
عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی لرستان تصریح کرد: علم فقط علم توحید است و بقیه علوم فضل هستند و باید به هر طریقی به ابدیت وصل شوند.

 

انتهای پیام

captcha