عید فطر، بازگشت به فطرت انسانی و بازگشت به خداست
کد خبر: 3722974
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵

عید فطر، بازگشت به فطرت انسانی و بازگشت به خداست

گروه معارف- عضو هیئت مدیره دارالقرآن‌الکریم استان اصفهان گفت: فطر به معنای بازگشت است، آن هم بازگشت به سوی خدا و مبدأ؛ لذا در منطق دینی، عید به معنای بازگشت به فطرت بشر، خداشناسی، خدادوستی، کمال شناسی، عدالت دوستی و حقیقت طلبی است.

عید فطر، بازگشت به فطرت انسانی و بازگشت به خداست

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره اهمیت و جایگاه عید فطر اظهار کرد: معنی بعضی از کلمات را به ضد آن کلمه می‌شناسند، چنان‌که آمده است:«تعرف الاشیاء باضدادها»؛ لذا امیرالمومنین(ع) روزی را عید می‌دانند که در آن روز معصیت خداوند نشده باشد.
وی افزود: براساس آموزه‌ها و قواعد دینی، وقتی مردم موفق به انجام واجبی شده‌اند آن روز عید است که نمونه آن روزه‌داری در ماه رمضان، یا موفق شدن در انجام درست مناسک حج و انجام فرائض عید سعید غدیر خم است.
این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص واژه فطر و فطریه گفت: هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن نیز روزه است. مردم به شکرانه اینکه موفق شده‌اند یک ماه روزه بگیرند، برای فقرا وافراد مستمند پولی در نظر می‌گیرند تا خود را بیمه کنند و این زکات، فطریه نام دارد و واجب است که قبل از نمازعید پرداخت شود.
اژه‌ای اظهار کرد: واژه عید در قرآن در آیه« أَنزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِّنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِّأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا » آمده است، ولی به صورت مستقیم به عیدفطر اشاره نکرده، البته می‌توان این گونه تعبیر کرد که در ماه رمضان مائده آسمانی دعا، توسلات، توجه به خدا وعنایات الهی می‌باشند که این‌ها مائده مادی نیستند، بلکه نوعی مائده معنوی هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: اعیاد و مناسک عبادی هر کدام به مثابه پله‌ای هستند، مثلا در نماز جمعه، مردمی که تا قبل تنها نماز می‌خواندند، با شرکت در این فریضه، یک‌جا جمع می‌شوند و همه به صورت متحد یک عمل را انجام می‌دهند، درعید قربان نیز حاجیان، مناسکی را به جای می‌آورند، در عید فطر نیز مردم به مناسبت یک ماه روزه گرفتن و اینکه موفق شدند مناسک ماه رمضان را انجام دهند، عید می‌گیرند.
وی ادامه داد: عید فطر از جنبه‌های عبادت فردی و جمعی جزء اعیاد بزرگ مسلمانان محسوب می‌شود، اما به دلیل اینکه حکومت ریشه دین می‌باشد، عید غدیر اعظم اعیاد است.
انتهای پیام

captcha