۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی یزد فرسوده‌اند
کد خبر: 3723127
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱

۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی یزد فرسوده‌اند

گروه اجتماعی- رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به اینکه سازمان اتوبوس‌رانی یزد ۲۶۳ دستگاه اتوبوس فعال درون‌شهری دارد گفت: ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی یزد فرسوده است.

۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی یزد فرسوده‌اند

به گزارش ایکنا از یزد به نقل از شهرداری یزد، محمدرضا شفیعی، رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به اینکه سازمان اتوبوس‌رانی یزد ۲۶۳ دستگاه اتوبوس فعال درون‌شهری دارد اظهار کرد: ۸۰ درصد ناوگان اتوبوس‌رانی یزد فرسوده است.

وی افزود: اتوبوس‌های مدل ۷۵ و ۸۰ دیگر پاسخگوی نیاز شهری ما نیست. در سال ۹۴ تنها پنج دستگاه و در سال ۹۵ نیز پنج دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوس‌رانی شهر یزد افزوده‌شده است که این به‌هیچ‌عنوان تأثیری در فرآیند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری یزد نداشته است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد تأکید کرد: ناوگان اتوبوس‌رانی شهر یزد نیازمند نوسازی است و هزینه این مهم باید توسط سه ضلع دولت، شهرداری و مردم تأمین شود که متأسفانه از سال ۹۱ تاکنون دولت به این طرح هیچ کمکی نکرده است.

شفیعی تصریح کرد: اکنون موضوع خرید و نوسازی اتوبوس‌ها را در دستور کار قرار دارد؛ اما متأسفانه برای نوسازی هر اتوبوس نزدیک به ۸۷۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است که تأمین این اعتبار بسیار مشکل است.

این مسئول در ادامه اظهار کرد: در سال‌های گذشته یک اتوبوس ۳۲ میلیون تومان قیمت داشت که ۱۷ میلیون و نیم آن را بهره‌بردار پرداخت می‌کرد و مابقی آن را نیز دولت کمک می‌کرد؛ اما در حال حاضر قیمت اتوبوس به ۷۸۰ میلیون رسیده و کسی به زیر بار خرید چنین اتوبوس‌هایی نمی‌رود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد با اشاره به اینکه با شورای شهر و شهردار صحبت‌هایی در این خصوص انجام‌شده؛ اما در حال حاضر همچنان موضوع اعتبار برای خرید اتوبوس‌های نو وجود دارد، ابراز کرد: ۱۷ دستگاه اتوبوس مدل ۸۶ متعلق به سازمان حمل‌ونقل شهرداری به دلیل گازسوز بودن و هزینه‌های سرسام‌آور آن در شهر تردد نداشته و در انتظار تبدیل به دیزلی هستند.

وی افزود: از این تعداد یکی از اتوبوس‌ها به کارخانه فرستاده‌شده تا به دیزلی تبدیل شود که پس از عید فطر با تغییراتی در بدنه، صندلی‌ها و کولر دار شدن در سطح شهر به حرکت درمی‌آید.

شفیعی بابیان اینکه قریب به ۸۰ درصد تاکسی‌های سطح شهر یزد نیز فرسوده‌اند، اذعان کرد: خودرو برلیانس از طرف اتحادیه تاکسیرانی تائید شده و با یکی از مؤسسات صحبت شده که با وام دو درصد و بازپرداخت دوساله فرآیند نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی شهر یزد با ۲۰۰ دستگاه خودرو برلیانس آغاز شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه کرد: سامانه‌ای برای خریداری خودروهای فرسوده در نظر گرفته‌شده است که متأسفانه باوجود پیگیری‌های ما هنوز باز نشده و همین موضوع روند نوسازی حمل‌ونقل استان را با مشکل مواجه کرده است.

این مسئول با اشاره به اینکه پایانه‌های فرودگاه، راه‌آهن و غدیر اصل کار سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد است، بیان کرد: از خودروهای برلیانس بیشتر در این پایانه‌ها استفاده می‌شود. ۳۰ دستگاه از ۲۶۳ دستگاه اتوبوس شهر یزد کولر دار هستند که اعلام کرده‌ایم کلیه کولرها تعمیر و در ماه مبارک رمضان و در تابستان روشن باشد.

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۰ تا ۵۰ میلیون هزینه کولر است و پیگیر هستیم اتوبوس‌های که کولر ندارند، حتماً کولر دار شوند. همچنین هیئت‌مدیره سازمان پیگیر است که اتوبوس‌های فرسوده را از رده خارج کند.

شفیعی یکی از معضلات مهم ترافیک را اصلاح خطوط دانست و تصریح کرد: برای اصلاح خطوط حرکتی با شهردار صحبت شده است تا ۴۰ دستگاه میدل‌باس خریداری شود و پیگیر خرید این ۴۰ دستگاه هستیم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد اضافه کرد: هزار و ۴۰۱ دستگاه مینی‌بوس، هزار و ۸۷ دستگاه تاکسی گردشی، دو هزار و ۳۳۴ دستگاه تاکسی خصوصی، هزار و ۴۰۰ دستگاه سرویس مدارس، دو هزار و ۶۸۰ دستگاه کامیون و کامیونت، ۱۸۰ وانت‌بار و ۲۶۳ دستگاه اتوبوس در سطح شهر تردد دارند.

شفیعی با اشاره به اینکه ۳۰ تا ۴۰ درصد مردم از این ناوگان استفاده می‌کنند، عنوان کرد: استفاده از ناوگان حمل‌ونقل در تایم مدارس و دانشگاه‌ها بیشتر و در تایم‌های تابستان و ماه مبارک رمضان استفاده از این ناوگان کمتر است.

این مقام مسئول با اشاره به طرح بی‌آرتی در یزد نیز گفت: سه مسیر که مسیر اول آن از میدان شهید آقابابایی به‌طرف میدان شهدای محراب، خیابان کاشانی، میدان شهید بهشتی، خیابان شهید رجایی به‌طرف دروازه قرآن، مسیر دوم از طرف میدان شهید آقابابایی، میدان شهدای محراب، بلوار دانشجو، بلوار شهید پاک‌نژاد به‌طرف دروازه قرآن و مسیر شماره سه از طرف پایانه غدیر، بلوار ۱۷ شهریور، بلوار ۲۲ بهمن، خیابان شهید نواب صفوی، بلوار صابر یزدی به‌طرف پایانه امام خمینی در نظر گرفته‌شده است.

وی یادآور شد: فقط یک مسیر نزدیک به ۷ تا ۸ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی لازم دارد و هزینه‌های سنگینی را نیز در پی دارد که در این رابطه شهردار و شورای شهر در حال پیگیری این طرح هستند و ما باید مسیر این خطوط را آزاد کنیم و با خریداری اتوبوس این کار انجام شود.

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری یزد در پایان بابیان اینکه این طرح به مصوبه شورای شهر برمی‌گردد و بودجه و این طرح زیرمجموعه معاونت زیربنایی شهرداری است، گفت: اجراشدن این طرح با سازمان حمل‌ونقل است و شهروندان می‌توانند شکایات خود را با شماره ۱۸۸۹ در میان بگذارند و هرگونه مشکلی باشد، در جلسه کمیته انضباطی بررسی و صد درصد آن مشکل رفع می‌شود.

انتهای پیام

captcha