افشای همکاری امنیتی امارات و رژیم صهیونیستی
کد خبر: 3723260
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

افشای همکاری امنیتی امارات و رژیم صهیونیستی

مطبوعات آمریکایی زوایای دیگری از همکاری های امنیتی ـ نظامی امارات متحده عربی با رژیم صهیونیستی را فاش کردند.

به گزار ایکنا؛ قدسنا نوشت: روزنامه نیویورکر در گزارشی در این رابطه خبر داد ، امارات متحده عربی بعد از ترور محمود البحوح که هشت سال پیش در یکی از هتل های دبی به دست عوامل موساد انجام گرفت ، لیستی از درخواست ها را برای مسکوت نگه داشتن این مسئله ارائه کرد.

 به نوشته این رسانه آمریکایی ، بعد از عملیات ترور المبحوح در دبی امارات متحده خواهان خرید پهباد از اسرائیل شد اما تل آویو این درخواست را رد کد.

 در ادامه این گزارش آمده است : سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) اواخر دوره ریاست جمهوری باراک اوباما مکالمه تلفنی بین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و یک مسئول عالیرتبه اماراتی را شنود کردند که ظاهرا بعد از آن ملاقاتی نیز در قبرس بین این دو برگزار شد.

 نیویورکر همچنین تاکید می کند : روابط بین امارات متحده عربی و اسرائیل به ویژه بعد از امضای تواق هسته ای با ایران رو به گسترش است گرچه روابط فیما بین آنها بیش از دو دهه وحتی به دوره امضای توافق اسلو باز می گردد.

در همین راستا روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نیز روز شنبه در گزارشی از روابط محرمانه امارات و اسرائیل خبر داد و اعلام کرد: روابط گسترده در این میان وجود دارد.

 این روزنامه آمریکایی افزود: اسرائیل از ده ها سال پیش روابط مستحکمی با اسرائیل داشته است و پس از امضای توافق اوسلو در زمینه های مختلفی با یکدیگر همکاری دارند.

 این روزنامه همچنین در گزارش خود آورده است محمد بن زاید حاکم امارات با تسلیح جنگنده های اماراتی به تکنولوژی های اسرائیلی موافقت کرده است.

 یک روزنامه عبری نیز اعلام کرد: اسرائیل پس از ترور محمود المبحوح از رهبران حماس در دبی در 8 سال پیش با درخواست امارات برای خرید جنگنده های اف 16 آمریکا موافقت کرد.

 گفتنی است پیش از این روزنامه صهیونیستی معاریو در گزارشی با استناد به اطلاعات مجله «اینتلجنس آنلاین» فرانسه فاش کرد: در سایه قراردادهای تسلیحاتی میان اسرائیل و ابوظبی، روابط دو طرف مستحکم‌تر شده و حتی به نظام مصر و نیروهای همپیمان خلیفه حفتر در لیبی رسیده است.

این روزنامه در گزارش خود به دو نمونه از همکاری شرکت‌های اسرائیلی«البیت» و «ایروناتیکس» با ابوظبی برای تجهیز امارات به پهپادهای کنترل از راه دور اشاره کرد.

معاریو همچنین نوشت: روابط نظامی میان اسرائیل و ابوظبی همچنین باعث شده ابوظبی به سامانه‌های دفاعی برای محافظت از چاه‌های نفت در امارات مجهز شود.

مفسر نظامی روزنامه صهیونیست معاریو، درباره «آوی لئومی» که وی را با نفوذترین سرمایه‌گذار صهیونیست در ابوظبی توصیف کرد گفت: «ایتان بن الیاهو»، فرمانده پیشین نیروی هوایی اسرائیل به «آوی لئومی» کمک کرده تا چندین قرارداد میان شرکت این سرمایه‌گذار و ابوظبی بسته شود.

به نوشته روزنامه مذکور، یک بازرگان به نام «کوخافی» نیز شماری از فرماندهان نظامی سابق اسرائیلی را که به عنوان مشاور با وی کار می‌کردند، با یک فروند هواپیمای خصوصی به ابوظبی برده است.

معاریو همچنین نوشت: کوخافی در سنگاپور به این که در انعقاد قراردادهای تسلیحاتی با ابوظبی میانجی‌ بوده است، افتخار می‌کند.

شایان ذکر است پیش از این نیز یک پایگاه آمریکایی «د اینترسپت» ابعادی تازه از روابط پنهانی امارات و اسرائیل را پرده برداشته بود. در گزارش این پایگاه آمریکایی گفته شده بود که «مارک دوبویتز» رئیس اجرایی دایره دفاع از دموکراسی در آمریکا با ارسال نامه ای اینترنتی به یوسف عتیبه، سفیر امارات در آمریکا خواستار همکاری امارات با مقامات اسرائیلی برای اجرای تحریم‌های بانکی علیه ایران شده بود.

گزارش روزنامه صهیونیستی معاریو و نامه های لو رفته پست الکترونیک سفیر امارات نشانگر سطح بالای همکاری های پشت پرده میان امارات و رژیم صهیونیستی است که تاکنون مقامات رسمی امارات بدلیل نگرانی از واکنش افکار عمومی آن را علنی نکرده‌اند.

انتهای پیام

captcha