تشریح فعالیت‌های بیمه سلامت استان مرکزی/ ارائه طب سنتی‌ اسلامی در اراک
کد خبر: 3723286
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷

تشریح فعالیت‌های بیمه سلامت استان مرکزی/ ارائه طب سنتی‌ اسلامی در اراک

گروه اجتماعی - مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی فعالیت‌های این سازمان را تشریح کرد و گفت: وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از اخاذی و هدایت مردم به سوی استقاده از طب سنتی اسلامی اقدام به تربیت نیروهای متخصص کرده است. این خدمات در کلینیک امام رضا(ع) اراک ارائه می‌شود.

تشریح فعالیت‌های بیمه سلامت استان مرکزی/ارائه طب سنتی‌اسلامی در اراک

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمدرضا جیریایی، مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی، امروز، 27خردادماه، در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه که در این اداره کل برگزار شد گفت: اداره کل بیمه سلامت استان بیش از 600 هزار جمعیت تحت پوشش دارد، جمعیت بیمه شده از 4 صندوق بیمه‌ای روستایی، کارکنان دولت، صندوق سایر اقشار و صندوق بیمه همگانی سلامت خدمات دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه بیش از 360 هزار نفر از روستائیان تحت پوشش بیمه روستائی هستند، ابراز کرد: تفاوت گرفتن خدمات درمانی توسط این گروه از بیمه‌شدگان از طریق سیستم ارجاع و پزشک خانواده است که مزیت بسیاری برای بیمه‌شدگان دارد. پزشک خانواده حکم وکیل این دسته از بیمه‌شدگان را دارد؛ چرا که بیمار را به سمت ضروریات و پرهیز از خدمات غیرضرور هدایت می‌کند.
جیریایی اضافه کرد: صندوق کارکنان دولت با جمعیتی بیش از 90 هزار نفر با حق سرانه 7 درصد حقوق خدمات بیمه‌ای را به مشمولین ارائه می‌دهد. صندوق سایر اقشار ویژه گروه‌های مختلف از جمله جانبازان، والدین شهدا و ... با جمعیتی بالغ بر 34 هزار نفر می‌باشد. صندوق بیمه سلامت همگانی از سال 93 فعالیت خود را آغاز کرده است و این صندوق 120هزار نفر جمعیت بیمه‌شده درون خود جای داده است. این بیمه‌شدگان رایگان تحت پوشش هستند.
وی با اشاره به اینکه جمعیت بیمه‌شده، خدمات درمانی خود را از 730 مؤسسه طرف قرار داد استان دریافت می‌کنند، تصریح کرد: این 730 مؤسسه طرف قرارداد هر آنچه خدمات درمانی که بیمه‌شدگان نیاز دارند بدون محدودیت ارائه می‌دهد که در پایان هر ماه مؤسسات حدود 250 هزار سند برای مطالبات به اداره کل ارسال می‌کنند که اداره کل پس از بررسی، پایش و کارشناسی فنی روی اسناد ماهیانه 18 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه به مؤسسات طرف قرارداد و سطح یک روستایی پرداخت می‌کند.
این مقام مسئول اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت با توجه به ابلاغ اعتباراتی که از سوی مجلس و وزارت به سازمان اعلام شده است در راستای منابع در اختیارحرکت و خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان حرکت می‌کند. خدمات ارائه شده طبق ابلاغیه سازمان بدون محدودیت و با هدف ارتقای کمی و کیفی ارائه خدمات منابع را هزینه می‌کند.
جیریایی مدیریت و نظارت بیشتر بر ارائه خدمات در ابعاد مختلف در راستای اجرای پروتکل‌های ابلاغی از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی را از اهم برنامه‌ها خواند و تصریح کرد: نظارت بر خدمات به معنای ایجاد محدودیت نیست بلکه قصد داریم خدمات کیفی‌تر در خدمت بیمه‌شده قرار گیرد.
وی اضافه کرد: از اواخر سال گذشته و ابتدای سال جاری همکاری خوبی بین بیمه سلامت استان و دانشکده‌های علوم پزشکی اراک، ساوه و خمین در راستای مدیریت منابع صورت گرفته است، مذاکرات بین این مجموعه‌ها باعث می‌شود که نیاز بیمه‌شده با کیفیت انجام شده و از هزینه‌های مازاد و غیر ضروری پرهیز شود. در بخش هزینه‌کرد برای بیمه‌شده محدودیتی وجود ندارد و در سال 95 برای یک بیمه‌شده رقمی بالغ بر یک میلیارد تومان هزینه شده است.
جیریایی ادامه داد: از سال 93 صندوق بیمه سلامت ویژه افرادی که فاقد هر گونه بیمه پایه بودند تحت عنوان طرح تحول سلامت فعالیت خود را آغاز کرد. این طرح به بیمه‌شدگان رایگان خدمات ارائه می‌دهد. استان در سال 93 حدود 18 میلیارد تومان، در سال 94، 31 میلیارد تومان، سال 95، 40میلیارد تومان و در سال گذشته بیش از 40 میلیارد تومان برای افرادی که رایگان تحت پوشش هستند هزینه کرده است. پنج هزار و 500 تبعه کشورهای خارجی تحت پوشش بیمه سلامت این استان هستند.
وی بیان کرد: بیمه همگانی سلامت شامل همه اقشار از جمله افرادی با توان مالی یا عدم توان مالی می‌شود، از آبان سال گذشته به بعد افرادی که دارای توان مالی هستند با مشارکت در پرداخت 50 درصد حق سرانه تحت پوشش بیمه ایرانیان قرار می‌گیرند و می‌توانند به تمام مراکز طرف قرارداد از جمله خصوصی و دولتی مراجعه کنند.
جیریایی اضافه کرد: مطالبات داروخانه‌های طرف قرارداد تا پایان سال گذشته پرداخت شده است. فروردین‌ماه سال جاری نیز در آستانه پرداخت است. در بخش دولتی سایر گروه‌های طرف قرارداد عقب هستیم و از تیرماه سال گذشته پرداختی نداشتیم و در بخش خصوصی سرپایی همچون مطب‌ها و کلینیک‌ها تا پایان شهریور پرداخت شده است. امید است با تزریق اعتبارات به تدریج مطالبات را به‌روز‌رسانی کنیم.
وی گفت: هیچ محدودیتی برای ارائه داروهای خاص وجود ندارد. بیماران خاص مانند سابق می‌توانند تمامی داروهای مورد نیاز و تحت تعهد را دریافت کنند، پاسخ اینکه برخی از داروها در استان وجود ندارد باید از دانشگاه علوم پزشکی و معاونت غذا و دارو پیگیری شود. تاکنون هیچ گزارش یا اعتراضی در استان برای کمبود دارو برای بیماران خاص نداشتیم.
جیریایی بیان کرد: تخصص طب سنتی‌اسلامی در وزارت بهداشت ایجاد شده است که نیروهای متخصص تربیت شود. سال‌های قبل از هر مکانی برای فروش داروهای گیاهی در قالب طب سنتی استفاده می‌شد، وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از اخاذی و هدایت مردم به سوی استقاده از طب سنتی‌اسلامی اقدام به تربیت نیروهای متخصص کرده است، همچنین خدمات طب سنتی اسلامی در کلینیک امام رضا(ع) اراک ارائه می‌شود.
انتهای پیام

captcha