فیلم جدیدم به شهادت و حق‌الناس می‌پردازد / عنوان شهید به هر کشته شده در جنگ اطلاق نمی‌شود
کد خبر: 3723474
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
علی سلیمانی:

فیلم جدیدم به شهادت و حق‌الناس می‌پردازد / عنوان شهید به هر کشته شده در جنگ اطلاق نمی‌شود

گروه هنر ــ کارگردان و بازیگر سینما گفت: موضوعات بسیاری در سینمای دفاع مقدس وجود دارد که ما آنها نپرداختیم و به نوعی مغفول مانده از جمله این مفاهیم موضوعاتی چون حق الناس است که مرز بین شهید شدن و کشته شده در جنگ را شکل می‌دهد.

فیلم جدیدم به شهادت و حق‌الناس می‌پردازد / عنوان شهید به هر کشته شده در جنگ اطلاق نمی‌شود

علی سلیمانی، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار ایکنا درباره کار جدید خود اظهار کرد: (تب‌خال) نام فیلمنامه‌ای است که هم اکنون من به اتفاق فرشید احمدی مشغول نگارش آن هستیم. این کار یک اثر دفاع مقدسی است اما داستانش تا به امروز در هیچ کاری بیان نشده است. دلیل پرداختن به چنین فیلم‌نامه‌ای این است که می‌خواستم به نوعی به داشته‌های وسیع سینمای دفاع مقدس اشاره کنم.

وی افزود: عموماً در فیلم‌ها‌ی دفاع مقدسی وقتی درباره هشت سال دفاع مقدس حرف می‌زنیم تنها به سخنانی خاص اکتفا می‌کنیم که بارها بازگو شده است در صورتی که باورم این است ما هنوز نتوانستیم به بخش وسیعی از جنگ بپردازیم. در «تب‌خال» قصه فردی روایت می‌شود که در دوران اشغال خرمشهر در آن شهر زندگی می‌کرد.

سلیمانی ادامه داد: خرمشهر یک سال و سه ماه در اشغال بعثی‌ها بود و در این مدت سه ماه اول و سه ماه آخر بیشترین دورانی بود که در آن درگیری‌های نظامی انجام می‌شد. اما 9 ماه دیگر به نوعی فضای آرام بر شهر حاکم بود که قصه من در این زمان می‌گذرد.

سلیمانی در پاسخ به این سوال که چه موضوعی در فیلمش به عنوان نگرشی جدید در حوزه سینمای دفاع مقدس مطرح شده؟ چنین پاسخ داد: شهادت یک معنای بسیار والا داشت اما هر کسی که در جنگ کشته می‌شود شهید نیست زیرا کافی است که حق‌الناس بر گردن فردی باشد و وی به واسطه همین امر با وجود کشته شدن در جنگ شهید محسوب نشود این مطلب را ما در شب عاشورا نیز به نوعی شاهد هستیم چون امام حسین(ع) از همراهانش خواست کسانی که حق‌الناس به گردن دارند برای حضور در جنگ باقی نمانند چون در صورت کشته شدن شهید محسوب نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: می‌دانم که حساسیت پیرامون موضوع شهادت زیاد است اما تلاش می‌کنم که نگاهم شکلی واقع‌بینانه داشته باشد تا خدای نکرده ظلمی در حق این معنا رفیع به وجود نیاید. این اثر دفاع مقدسی را خود کارگردانی خواهم کرد و تهیه‌کنندگی آن را جواد نوری بر‌عهده خواهد داشت.

یکی از دو کارگردان فیلم سینمایی «اشنوگل» تأکید کرد: اینکه که چرا خودم می‌خواهم فیلم را کارگردانی کنم دلیلی مشخص دارد آنهم اینکه حس می‌کنم به عنوان نویسنده و خالق قصه قادر هستم به بهترین شکل مضمون مورد نظر را به تماشاگر منتقل کنم. البته تجربه ساخت فیلم سینمایی (اشنوگل)به من این اجازه داده تا با فراغ بال بیشتری، دست به ساخت این کار بزنم.

وی درباره دیگر کارهایش نیز گفت: پیشنهادها در حوزه بازیگری زیاد است اما متأسفانه بسیاری از آنها ارزش کارکردن را ندارند چون فیلم‌نامه و شخصیت‌پردازی در آنها بسیار ضعیف است اما دو کار «به وقت خماری» و «تنگه ابوقریب» را آماده نمایش دارم و در انتهای درباره «تنگه ابو قریب» باید بگویم این فیلم اثری ماندگار در حوزه سینمای دفاع مقدس خواهد بود که تا سال‌ها در سینمای ما از آن به نیکی نام برده می‌شود.

انتهای پیام

captcha