ضرورت انطباق پژوهش‌های اسلامی با نیازهای جامعه
کد خبر: 3723548
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
حجت‌الاسلام قرائتی تأکید کرد؛

ضرورت انطباق پژوهش‌های اسلامی با نیازهای جامعه

کانون خبرنگاران نبأ ــ پژوهش‌ها و محصولات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی باید مفید و منطبق با نیازهای روز جامعه باشد تا قابلیت عرضه و درمان‌پذیری مشکلات جامعه را داشته باشد.

ضرورت انطباق پژوهش‌های اسلامی با نیازهای جامعه

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ به نقل از آستان نیوز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن قرائتی، استاد حوزه و دانشگاه در جلسه شورای پژوهش بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: برخی‌ از مردم بت‌هایی از عنوان و علم برای خود ساخته‌اند که باید این بت‌ها شکسته شود.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: ما باید در تولید آثار به این نکته توجه داشته باشیم که آیا اگر این محصول تولید نشود، مشکلی پیش می‌آید یا خیر. متأسفانه خیلی از محصولات با توجه به هزینه و زمانی که برای آن‌ها صرف شده است، قابل عرضه نیست و دردی از جامعه را دوا نمی‌کند.
وی با بیان اینکه بیشتر پژوهشگران راکد مانده‌اند و برای کسب علم هجرت نمی‌کنند، افزود: تعداد محققانی که فقط کتاب می‌نویسند و راکد مانده‌اند، بسیار است. در روایات هم آمده است که این گونه افراد را دوست نداشته باشید، هیچ پستی به آن‌ها ندهید و از آنان حمایت نکنید.
قرائتی گفت: متأسفانه ما نتوانستیم ارتباط لازم را با اقشار مختلف مردم از جمله دانشجو، فوتبالیست، راننده تاکسی و... برقرار کنیم و مشکل ما هم همین جاست.
وی ادامه داد: تاکنون پژوهشی راجع به زکات صورت نگرفته است، ما باید پژوهش‌هایمان را مرزبندی کنیم. همان‌گونه که خداوند در قرآن کریم حساب نماز را از دیگر عبادات جدا کرده و اسم نماز را جدا آورده است؛ ما نیز باید در تولید آثارمان مرزبندی داشته باشیم و اولویت‌بندی کنیم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) با این مضمون که اگر علم می‌خواهید، باید سراغ قرآن بروید، گفت: باید ببینیم خروجی کار ما چیست که متأسفانه ما در حوزه قرآنی فعالیت نمی‌کنیم.
وی اضافه کرد: ما 20 میلیون نیروی فرهنگی شامل دانش‌آموز، دانشجو، آموزگار و ... داریم و این گروه 90 روز تابستان را در تعطیلات سپری می‌کنند. همچنین برای پژوهشگران که جمعیت قابل توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهند، چه برنامه‎ای وجود دارد که کار تعطیل نشود.
قرائتی اظهار کرد: تمام دعاها مستحب است، اما دعای «اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ» که ما روزی 10 بار آن را تکرار می‌کنیم، واجب است. پیامبر بزرگ اسلام(ص) که نماز شب را به جا می‌آورند، این دعا را 20 بار تکرار می‌کردند. شاید اگر این دعا مستجاب شود، از خیلی از کارهایمان دست برداریم و از خداوند عذرخواهی کنیم.
وی با بیان اینکه ما باید گاهی اوقات یک جرقه را به جریان تبدیل کنیم، افزود: برای هر قشری از جامعه باید روایت، آیه و حدیثی مجزا بیان شود، تمام پژوهش‌های ما باید چهار شرط داشته باشد؛ یا واجب یا مستحب باشد، و این پژوهش‌ها باید یا مشکل کل جامعه یا حداقل مشکل یک نفر را حل کند.
وی خاطرنشان کرد: ما باید قرآن را به گونه‌ای تفسیر کنیم که پیامی داشته باشد و پس از آن جوانان را به خواندن چنین قرآنی تشویق کنیم.
فاطمه رمضانی
انتهای پیام

captcha