تعویض مجدد دیوارنگاری میدان ولی‌عصر(عج)/ پُررنگ شدن نقش بانوان در شعار «یک ملت، یک ضربان»
کد خبر: 3723556
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳

تعویض مجدد دیوارنگاری میدان ولی‌عصر(عج)/ پُررنگ شدن نقش بانوان در شعار «یک ملت، یک ضربان»

گروه هنر ــ تنها به فاصله چند روز از تعویض دیوارنگاری میدان ولی‌عصر(عج) به مناسبت آغاز رقابت‌های جام جهانی فوتبال، خانه طراحان انقلاب اسلامی اقدام به تعویض مجدد این دیوارنگاره کرد.

تعویض مجدد دیوارنگاری میدان ولی‌عصر(عج)/ پُررنگ شدن نقش بانوان در  شعار «یک ملت، یک ضربان»

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ چند روز پیش بود که در آستانه آغاز رقابت‌های جام جهانی فوتبال 2018 در روسیه و حضور مقتدرانه تیم ملی فوتبال ایران، خانه طراحان انقلاب اسلامی وابسته به سازمان فرهنگی و رسانه‌ای اوج اقدام به تعویض دیوارنگاره قبلی این میدان که به مناسبت فتح خرمشهر نصب شده بود، کرد.

در دیوارنگاری جدید میدان ولی‌عصر(عج) حضور مردانی از قبایل و قومیت‌های مختلف ایرانی با پوشش و لباس‌های محلی را شاهد بودیم که حول  یک جام طلایی گردهم آمده و به شادی و نشاط مشغول بودند؛ عنوان این دیوارنگاره نیز «با هم قهرمانیم/ یک ملت، یک ضربان» انتخاب شده بود.

 با این وجود طرح محمدرضا دوست‌محمدی به مناسبت بیست و یکمین جام جهانی فوتبال که در آن انگاره‌های سیاسی و ارزشی تحت شعار انسجام ملی و اقتدار اسلامی نیز هویدا بود، با اعتراضات و نقدهای منفی بسیاری از  کارشناسان در حوزه فرهنگی و هنری مواجه شد با این ادله که در این طرح، جای بانوی ایرانی و جامعه زنان نادیده گرفته شده است به شکلی که انگار آنها نقش و اعتباری در این انسجام و خودباوری ایرانی نداشتند.

حالا از جمعه گذشته خانه طراحان انقلاب اسلامی، دیوارنگاره جدیدی را البته به انضمام صدور یک بیانیه جایگزین دیوارنگاره قبلی کرده است تا شاید به این واسطه توانسته باشد جبران مافات نماید.

در دیوارنگاره جدید میدان ولی‌عصر(عج) اعضای تیم ملی فوتبال ایرانی همچون هنگامه آغاز یک مسابقه رسمی که دست خود را بر روی سینه نهاده و یک صدا سرود ملی را زمزمه می‌کنند به چشم می‌خورند در حالیکه در نمای پرسپکتیویته، در امتداد صف اعضای تیم ملی می‌توان چهره‌های دیگر از اقشار  گوناگون ایرانی را اعم از زن و مرد در  کسوت مشاغل و لباس‌های محلی و اقوام ایرانی نظاره کرد که آنها نیز با تیم ملی هم صدا شده و همه رو به یک افق واحد ایستاده‌اند.

به نظر می‌رسد که طرح محمد شکیبا در دیوارنگاره میدان ولی‌عصر(عج) توانسته باشد تا حدود زیادی نظر منتقدان را تأمین نماید اما ای کاش حال که این‌گونه اقدامات هنری با صرف وقت و هزینه نسبتاً بالایی به انجام می‌رسد، از همان ابتدا دوستان مسئول با رعایت تمامی جوانب به طراحی و اجرای چنین نمادهای هنری  در مناظر عمومی شهری بپردازند.

انتهای پیام

     

 

captcha