پایان نشست ایران و ایتالیا در رم/ تفسیر عقلانی دین؛ راه برون‌رفت از افراط‌گرایی
کد خبر: 3723876
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹

پایان نشست ایران و ایتالیا در رم/ تفسیر عقلانی دین؛ راه برون‌رفت از افراط‌گرایی

گروه بین‌الملل - سومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و ایتالیا با موضوع «بررسی راهکارهای برون‌رفت از افراط‌گرایی دینی ـ اسلام‌هراسی» امروز (29 خردادماه) با صدور بیانیه‌ای در رُم به كار خود پایان داد.

پایان نشست ایران و ایتالیا در رم/ تفسیر عقلانی از دین؛ راه برون‌رفت از افراط‌گرایی

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ شرکت‌کنندگان در این دور از گفت‌وگوها در خصوص موضوع افراط‌گرایی به عنوان یک چالش و بحران مشترک بین‌المللی انسان معاصر، زمینه‌های ظهور و گسترش آن و راهکارهای برون‌رفت از این بحران به تبادل نظر و گفت‌وگو پرداختند.

همچنین نسبت به ضرورت شکل‌گیری فهم مشترک از مفهوم و مصداق افراط‌گرایی و ساز و کارهای مشترک برون‌رفت از این چالش، واکاوی منطقی ریشه‌های ظهور و گسترش افراط‌گرایی و پرهیز از قضاوت‌ها و نسبت‌های یک‌جانبه و خلاف واقع به پیروان ادیان و فرهنگ‌های خاص تأکید شد.

در بیانیه پایانی همایش به بهره‌گیری هرچه بیشتر از ظرفیت فرهنگ و گفت‌وگوهای فرهنگی در مواجهه با چالش‌ افراط‌گرایی، تلاش در تقویت و گسترش سهم و نقش فرهنگ در یافتن راهکارهای مشترک و ارائه تحلیل‌های علمی و واقع‌بینانه از ریشه‌های ظهور افراط‌گرایی و راه‌های مبارزه با آن اشاره شده است.

بهره‌گیری از هنر و ظرفیت‌های آن در کاهش افراط‌گرایی دینی، تداوم و استمرار گفت‌وگو و هم‌اندیشی نخبگان، بالابردن زمینه‌های آگاهی جوامع و ایجاد و بسط شرایط و زمینه گفت‌وگو و تأکید بر گسترش تفسیر عقلانی و اعتدالی از دین به عنوان مهمترین راهکار برون‌رفت از چالش افراط‌گرایی از دیگر موضوعاتی بود که در این بیانیه آمده است.

پایان نشست ایران و ایتالیا در رم/ تفسیر عقلانی از دین؛ راه برون‌رفت از افراط‌گرایی
همچنین، در خصوص مواردی چون استمرار گفت‌وگوهای فرهنگی بین ایران و اروپا، گسترش گفت‌وگوهای ایران و ایتالیا به اروپا با هدف جلب مشارکت دیگر کشورها، تشکیل اتاق فکر، تشکیل دبیرخانه یا شورای تعاملی گفت‌وگوهای مستمر فرهنگی، برگزاری دور چهارم این گفت‌وگوها در محل دانشگاه علامه طباطبایی توافق کردند.

شرکت‌کنندگان در این گفت‌وگو مراتب تشکر و قدردانی خود را از دایرةالمعارف «تره‌کانی» ایتالیا، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا برای برگزاری و میزبانی این دور از گفت‌وگوها اعلام داشته و برگزاری چنین نشست‌هایی را متضمن خیر و صلح و آرامش دانستند.

بنابر اعلام این خبر، دومین دور گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا با موضوع «نقش هنر در گسترش تعامل و همكاری‌های علمی و فرهنگی» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری رایزنی فرهنگی كشورمان و با مشاركت دانشگاه تهران و دایره‌المعارف تره‌كانی در محل «باغ موزه نگارستان دانشگاه تهران»، برگزار شد.

پایان نشست ایران و ایتالیا در رم/ تفسیر عقلانی از دین؛ راه برون‌رفت از افراط‌گرایی

انتهای پیام

captcha