تنها 50 درصد متون معارفی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مفید است
کد خبر: 3723941
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۸
آیت‌الله سپاسی آشتیانی:

تنها 50 درصد متون معارفی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مفید است

گروه معارف - مدیر حوزه علمیه استان مرکزی گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 50 درصد متون معارفی تدریس شده در دانشگاه‌ها مفید است و به افرادی نیاز است که این متون را به زبان قابل فهم برای دانشجو بیان کنند.

تنها 50 درصد متون معارفی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مفید است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، ظهر امروز 29 خرداد‌ماه، سید جعفر نظام‌دوست، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی و محسن مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان و احمد گلستانی عراقی سردبیر خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) شعبه مرکزی با مدیر حوزه علمیه استان مرکزی دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

تنها 50 درصد متون معارفی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مفید است
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی در این دیدار بیان کرد: حوزه در ارتباط با فعالیت‌های جهاددانشگاهی از آمادگی کامل برخوردار است، حوزه و دانشگاه باید مکمل هم باشند و این موضوع برگرفته از اندیشه شهید مطهری است که اگر این مهم اتفاق می‌افتاد شاهد وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه بودیم.
آیت‌الله کاظم سپاسی آشتیانی بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه بیشتر در مقام حرف است. البته در این بین تلاش‌هایی انجام شده است اما، این که این دو نهاد که دو بال علمی کشور هستند بتوانند از وحدت واقعی برخوردار باشند، تاکنون به آن جایگاه واقعی، دست پیدا نکرده‌اند.

تنها 50 درصد متون معارفی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مفید است
وی ادامه داد: موضوع خیلی معلوم نیست که می‌خواهیم وحدت داشته باشیم که چه کاری انجام دهیم،حوزه را بخواهیم به دانشگاه تبدیل کنیم یا بالعکس دانشگاه را به حوزه ، در اصل هیچ کدام از این دو معنا ملاک نیست. این بدین معناست که حوزه بدون تکنولوژی نمی‌تواند زنده باشد زیرا اسلام با علم ارتباط وسیعی دارد و در حوزه علوم تجربی ورود پیدا کرده است و لذا علم تجربی مورد توجه اسلام و قرآن است.
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی افزود: دین اسلام به علوم تجربی توجه خاصی دارد، حوزه باید رویکرد دینی نسبت به علوم تجربی داشته باشد و دانشگاه هم نمی‌تواند بدون این ویژگی دانشگاه مفیدی تلقی شود و حتما به آن نیازمند است. اگر حوزه و دانشگاه در زمینه علوم تجربی به طور تخصصی کار کنند، می‌توانند از تخصص یکدیگر بهره‌مند شوند.
آیت‌الله سپاسی آشتیانی گفت: اگر دانشگاه و حوزه رویکرد مناسبی نسبت به علوم تجربی داشته باشند در حدی که با تعامل با یکدیگر بتوانند با بکارگیری اساتیدی که در رشته‌های دانشگاهی از تخصص و اطلاعات کافی برخوردار هستند، می‌توانند دانشجویان را به این سمت سوق دهند و این خیلی مهم است.
وی اظهار کرد: در قرآن نکات بسیار ارزنده و نابی وجود دارد که بیان این نکات برای قشر دانشجو بسیار جذاب است این در حالی است که اگر این موضوعات مورد توجه آن‌ها قرار داده شود به طور قطع، توجه دانشجو به دین را به دنبال خواهد داشت و این کاری است که در این بخش انجام نشده است. نباید به دانشجو خرده گرفت که چرا آن رویکردی که باید نسبت به دین داشت را ندارد.
مدیر حوزه علمیه استان مرکزی در ادامه افزود: بنا به فرمایش حضرت امام اگر دانشگاه‌ها اصلاح شود کشور اصلاح می‌شود، قشر خاکستری همیشه تابع هستند و تصمیم‌گیر نیست. اگر واقعا گرایش دانشگاه به سمت دین و نظام باشد، وضعیت کشور تفاوت خواهد کرد و این در گرو اساتیدی است که با این قشر آشنایی و با زبان دانشگاهی معارف را برای آن‌ها بیان کنند.
آیت‌الله سپاسی افزود: در حوزه هم اگر افرادی باشند که اطلاعات مناسبی داشته باشند و بتوانند قشر خاکستری را به سمت دانشگاه هدایت کنند بسیار مناسب است.
وی گفت:حوزه علمیه استان برنامه‌ای تحت عنوان برنامه نهج‌البلاغه با همکاری اساتید دانشگاه‌ها آغاز کرده است و با شرکت قابل توجه اساتید همراه بوده است. اگر بتوانیم اساتید دانشگاه را با افق نهج‌البلاغه آشنا کنیم می‌توان زمینه جذب دانشجو نسبت به فراگیری و آشنایی با نهج‌البلاغه را فراهم ساخت، البته در این حوزه باید کار کنیم و فلسفه تشکیل جهاددانشگاهی هم همین مساله است و لذا باید در جلسات دیگر اتاق فکری در این خصوص تشکیل داد.
مدیر حوزه علمیه تصریح کرد: در خوشبینانه‌ترین حالت تنها 50 درصد متون معارفی تدریس شده در دانشگاه‌ها مفید است و به افرادی نیاز است که این متون را به زبان قابل فهم برای دانشجو بیان کنند. ما اصول کافی را باید در دانشگاه تدریس کنیم. باور کنید روایاتی در اصول کافی وجود دارد که اگر آن را بیان کنیم نیاز به بیان موضوعات دیگری نیست.
وی در ادامه افزود: این اصول باید به فکر تبدیل شود. درس‌های معارف آن تاثیرگذاری را ندارد و این یک جنبه کار است در قسمت دیگر اساتید دانشگاه باید مبلغ این جریان باشند.
به گزارش ایکنا؛ در این بازدید سید جعفر نظام‌دوست، رئیس جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: جهاددانشگاهی نهادی است که از ابتدای انقلاب تشکیل شده است و زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی، علمی و آموزشی و حوزه پزشکی فعالیت می‌کند و در همه این بخش‌ها به دنبال رفع نیاز‌های جامعه هستیم.

تنها 50 درصد متون معارفی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مفید است
وی بیان کرد: خبرگزاری ایکنا تنها خبرگزاری قرآنی است که فعالیت‌های خوبی انجام می‌دهد ، برنامه‌های اجرایی حوزه را پوشش و به مخاطبان انتقال می‌دهد. امیدواریم بتوان این همکاری و فعالیت‌های جهاددانشگاهی استان و حوزه را گسترش و در سطح جامعه توسعه پیدا داد.
به گزارش ایکنا؛ محسن مرادی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی نیز گفت: معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی با توجه به سبقه جهاد از فضای فرهنگی برخوردار است، نگاه و رویکرد فرهنگی را دنبال می‌کند و درصدد هستیم در ادامه فعالیت‌های این بخش به ویژه خبرگزاری بین‌المللی ایکنا بحث غنایی و محتوایی را دنبال کنیم و شاهد ارتقاء کیفی در این قسمت باشیم.

تنها 50 درصد متون معارفی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مفید است
وی افزود: یک قسمت از فعالیت‌های فرهنگی جهاددانشگاهی مربوط به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است که دفتر آن در تهران متمرکز و چند سالی است که رویکرد خود را تغییر داده است. این سازمان قسمت‌های متفاوتی ایجاد کرده است و کارهای قرآنی را در سطح کلان برنامه‌ریزی می‌کند و در این قسمت وظایفی را انجام می‌دهیم.
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی گفت: یکی از فعالیت‌هایی که مهر ماه سال جاری در نظر داریم مربوط به برگزاری سومین دوره دانشجو‌معلم‌قرآن است، در سال گذشته در طی برگزاری این برنامه 40 نفر دانشجو و به نوعی معلم قرآنی دانشجویی تربیت شد و زمینه مناسبی را فراهم آورد، جهاددانشگاهی با انجام این قبیل فعالیت‌ها می‌تواند بازوی اجرایی خوبی در نقش ترویج نشر قرآنی در دانشگاه‌ها باشد.

تنها 50 درصد متون معارفی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود، مفید است
انتهای پیام

captcha