اجرای پنجمین دوره آموزشی «ترجمه و مفاهیم قرآن» بنیاد شهید
کد خبر: 3723942
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۷

اجرای پنجمین دوره آموزشی «ترجمه و مفاهیم قرآن» بنیاد شهید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در تدارک پنجمین دوره آموزشی «ترجمه و مفاهیم قرآن» است.

برپایی پنجمین دوره آموزشی با عنوان « ترجمه و مفاهیم» از اول تیر

حجت‌الاسلام علی خلیل‌ارجمندی، معاون اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با ایکنا؛ از برگزاری پنجمین دوره آموزشی «ترجمه و مفاهیم» خبر داد و گفت: چهارمین دوره آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن پیش از ماه مبارک رمضان برگزار شد و در حال حاضر درصدد تدارک پنجمین دوره هستیم. این دوره از 10 تا 14 تیرماه برگزار می‌شود.

خلیل‌ارجمندی افزود: همکاران در حال رایزنی برای انتخاب مکان برقراری دوره به ویژه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) هستند و در صورت عدم موفقیت، همانند دوره قبل در هتل شاهد قم برگزار می‌شود.

معاون اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به این‌که درصددیم تا این طرح را با کمترین اعتبارات اما در سطح عالی برگزار کنیم، تصریح کرد: این طرح در ابتدا برای 150 نفر از بانوان قرآنی جامعه ایثارگری برنامه‌ریزی شده بود، اما متأسفانه به علت نبود اعتبارات و استقبال بانوان، ظرفیت را به 120 نفر کاهش دادیم و این دوره را صرفاً برای بانوان خواهیم داشت و دوره آموزشی آقایان برای شش‌ماهه دوم سال برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان این‌که این کاهش ظرفیت، اعتراض‌هایی را به همراه داشت، افزود: 90 درصد از شرکت‌کنندگان در دوره‌ها، حافظ کل قرآن هستند که در این دوره‌ها با مفاهیم و ترجمه آشنا می‌شوند. درواقع این افراد، ممتازانی هستند که در آزمون‌های مهم قرآنی که از سوی نهادهای فرهنگی و قرآنی برگزار می‌شود، رتبه‌های بالایی دریافت کرده‌اند، البته یک سری کلاس‌های تخصصی ویژه هر رشته‌ نظیر صوت و لحن، حفظ، تجوید نیز برقرار می‌شود.

ارجمندی در رابطه با زمان پذیرش قرآنیان گفت: نامه‌نگاری به استان‌ها در حال اجراست تا از دهم تیرماه در دوره شرکت کنند.

معاون اداره کل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تغییر جزئی در دعوت اساتید پنجمین دوره گفت: در این دوره‌ها از اساتید متخصص رشته‌های قرائت، ترجمه، صوت و لحن در سطوح عالی بهره‌مند خواهیم شد که حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، سیدمهدی سیف، صحاف، مسلمی، فاطمی از استادان ثابت این دوره‌ها و استاد صبوحی، مدرس تدبر در قرآن و خانم فتاحی‌زاده، رئیس گروه قرآنی الزهرا(س) را برای این دوره دعوت خواهیم کرد.

وی در رابطه با منابع آزمون بیان کرد: منابع آزمون این دوره نیز مانند چهارمین دوره آموزشی ترجمه و مفاهیم قرآن، براساس کتاب چهار جلدی «فهم زبان قرآن» است. 

ارجمندی هدف برگزاری از این دوره‌ها را اینگونه تشریح کرد: آموزش جامع قاریان و حافظان کل و آشنا شدن آنها با ترجمه، مفاهیم و تدبر در قرآن از مهمترین اهداف ماست. انس با قرآن صرفاً با قرائت و حفظ محقق نمی‌شود، بلکه این ترجمه و تفسیر قرآن است که حلاوت و شیرینی آیات را به دل می‌نشاند.

وی ادامه داد: همچنین به دنبال تربیت استاد و مربی هستیم. زیرا برای جامعه قرآنی حافظ و قاری تنها کافی نیست، بلکه حافظان باید با ترجمه و معانی آیات آشنا باشند تا بتوانند شاگرد تربیت کنند و در جامعه، اخلاق قرآنی را رواج دهند که در این صورت شاهد جامعه قرآنی خواهیم بود. ما برای هر استان تعدادی مربی و استاد تربیت می‌کنیم تا در استان و شهرهای خودشان مبلغان قرآنی باشند.

ارجمندی در پایان گفت: طبق نظرسنجی که از متربیان گرفته شد، نظرات در مورد مکان، اساتید، مطالب ارائه شده و حتی زمان برگزاری مثبت بود و همگی از این دوره‌ها احساس رضایت دارند.

پیش از این چهار دوره آموزشی در تهران، شیراز و قم برای هشتصدو پنجاه نفر از پیشتازان و سرآمدان قرآنی جامعه ایثارگری برای آقایان و بانوان برگزار شده است.

انتهای پیام

captcha