تقویت حوزه فرهنگ و كتابخوانی بر رفتار شهروندی تأثیرگذار است
کد خبر: 3723944
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
پژوهش جهرمی:

تقویت حوزه فرهنگ و كتابخوانی بر رفتار شهروندی تأثیرگذار است

گروه فرهنگی ـ معاون سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی استانداری فارس معتقد است كه تقویت حوزه‌های فرهنگ و کتابخوانی بر رفتار شهروندی تأثیرگذار است و اگر مردم یک شهر یا منطقه کتابخوان باشند، آگاهی‌های آن‌ها در اداره امور شهری نیز کمک می‌کند.

تقویت حوزه فرهنگ و كتابخوانی بر رفتار شهروندی تأثیرگذار است

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌كل كتابخانه‌های عمومی فارس، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال جاری با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری تشکیل شد.
این نشست با بررسی دستور کارهایی همچون تعیین زمین کتابخانه مرکزی شیراز، راه‌اندازی کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه استان، بررسی نحوه برگزاری هشتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان و بررسی مصوبه‌های جلسه پیشین برگزار شد.
هادی پژوهش جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در این نشست با بیان اینکه نباید کتاب را رها کنیم، گفت: تقویت حوزه‌های فرهنگ و کتابخوانی بر رفتار شهروندی تأثیرگذار است و اگر مردم یک شهر یا منطقه کتابخوان باشند، آگاهی‌های آن‌ها به عنوان شهروندان مطلع، در اداره امور شهری نیز کمک می‌کند.
وی با تصریح اینکه نسل جوان و نوجوان ما به واسطه ابزارهای نوین ارتباطی با کتاب فاصله گرفته است، گفت: این در حالی است که کشورهای پیشرفته با وجود دسترسی بیشتر به فضاهای مجازی از کتاب غافل نشده‌اند. ما نیز باید رابطه مردم با کتاب‌ها را تقویت کنیم و این مسئله می‌تواند از آموزش و پرورش، بهزیستی و مهدکودک‌ها شروع شود.
پژوهش با بیان اینکه مجموعه کتابخانه‌های عمومی با حساسیت تمام مسائل و نیازهای کتابخانه‌ها را دنبال می‌کند، گفت: باید به حوزه کتاب و کتابخوانی در استان توجه و کمک شود؛ زیرا اداره‌کل کتابخانه های عمومی به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی پایین بودن سرانه مطالعه و حل مشکلات در این حوزه باشد. فرمانداران نیز باید وضعیت کتابخوانی و کتابخانه‌های عمومی را گزارش دهند.
معاون سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بر ضرورت افتتاح کتابخانه در شهرهای بدون کتابخانه استان تأکید کرد و گفت: ادارت دولتی می‌توانند ساختمان‌های موجود خود را که در حال حاضر از آن‌ها استفاده نمی‌شود، به کتابخانه اختصاص دهند. همچنین تمامی ساختمان‌هایی که وقف کتابخانه شده است، باید در اختیار این مجموعه قرار گیرد تا بتوان زمینه ایجاد کتابخانه در شهرها را فراهم کرد.
وی با تصریح اینکه نیاز است مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری در زمینه اخذ اعتبارات کتابخانه‌های عمومی از شهرداری‌های اقدام کند، گفت: شهرداری‌ها به ویژه در کلان‌شهر شیراز باید در زمینه ایجاد کتابخانه با مجموعه کتابخانه‌های عمومی همکاری کرده و بخشی را که مربوط به شهرداری‌هاست، انجام دهند.
پژوهش جهرمی همچنین خواستار برگزاری جلسه‌ای فوری با حضور مدیران کل فرهنگی و سازمان راه و شهرسازی استان برای تعیین کتابخانه مرکزی شیراز شد.

راه‌های ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه بررسی شده است
روح‌الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه بیست شهر استان در حال حاضر کتابخانه ندارد، از انجام اقداماتی برای راه‌اندازی کتابخانه در این شهرها خبر داد و گفت: از این میان، کتابخانه شهر دبیران، به‌زودی افتتاح می‌شود و عملیات ساخت کتابخانه شهر نوبندگان در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد و در سایر شهرها نیز راه‌های ایجاد کتابخانه بررسی شده است که این مهم به همکاری دستگاه‌های همچون فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و بهداشت برای در اختیار گذاشتن ساختمان نیاز دارد.
وی همچنین به شروع هشتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره و عنوان کرد: این جشنواره بزرگترین رویداد کتابخوانی در کشور است که با هدف گسترش فرهنگ کتابخوانی و سیره رضوی با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال اجراست و برای برگزاری پرشور این رقابت در استان به همکاری تمامی ارگان‌ها نیاز است.
منوچهری با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 38 هزار نفر از مردم فارس در این رویداد ملی شرکت کردند، گفت: استقبال مردم در هفتمین دوره این جشنواره در سال 96 چشمگیر بود، به طوری که رشد چهار و نیم برابری را تجربه کرد و امسال نیز امیدواریم با همکاری دستگاه‌ها استانی میزان شرکت مردم در این رویداد مهم افزایش یابد.
صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این نشست از عزم جدی مجموعه فرهنگی استان بر تقویت کتاب و کتابخوانی گفت و افزود: برنامه‌ریزی‌ها برای حضور مدیران کل کتابخانه‌های عمومی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌ها و بررسی نیازهای کتابخانه‌ای و فرهنگی شهرستان با حضور فرمانداران انجام شده که این جلسات به زودی برگزار خواهد شد.
انتهای پيام

captcha