کارشکنی‌های آمریکا مانع بروز و ظهور ثمرات برجام شد/ اجرای طرح جامع اشتغال برای کشاورزان شرق اصفهان
کد خبر: 3723949
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۲

کارشکنی‌های آمریکا مانع بروز و ظهور ثمرات برجام شد/ اجرای طرح جامع اشتغال برای کشاورزان شرق اصفهان

گروه سیاست و اقتصاد- استاندار اصفهان گفت: برجام به خودی خود اقدامی ارزشمند بود و اثرات خوبی در کشور داشت، اما به دلیل کارشکنی‌های آمریکا، هرگز اثرات واقعی‌اش آن گونه که باید و شاید، محرز نشد.

کارشکنی‌های آمریکا مانع بروز و ظهور ثمرات برجام شد

به گزارش ایکنا از اصفهان، محسن مهرعلیزاده پیش از ظهر امروز سه‌شنبه 29 خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در پسابرجام تصور همگان این بود که بر اساس این عهدنامه ایران می‌تواند روابط مشخص خود را با کشورهای غربی، به دور از هر نوع تحریم‌ و تهدید بهبود و تداوم ببخشد، اما فردای همان روز شاهد کارشکنی‌ها وعهد شکنی‌های آمریکا در این خصوص بودیم تا اینکه سرانجام این کشور چندی پیش به صورت علنی از برجام خارج شد.
وی افزود: برجام به خودی خود اقدامی ارزشمند بود و اثرات خوبی در کشور داشت، اما به دلیل کارشکنی‌های آمریکا، هرگز اثرات واقعی‌اش آن گونه که باید و شاید، محرز نشد.
استاندار اصفهان بیان کرد: آمریکا همیشه با شیوه‌های مختلف درصدد فشار بر جمهوری اسلامی ایران است که این کار را با ابرازها و روش‌های خاص خود انجام می‌دهد وهمیشه سعی دارد فضای داخلی ایران را تاریک‌ نشان دهد و از طرف دیگر سعی دارد با اعمال تحریم‌های مختلف اعم از کشتیرانی، نفتی، مالی، مواد اولیه قطعات و کالاها جمهوری اسلامی را در جهان محدود کند.
مهرعلیزاده گفت: آمریکا ۴۰ سال است که سعی در ایجاد تحریم‌ها و محدود کردن ایران دارد تا سیطره ایران برمنطقه را محدود کند، اما مردم ایران به این شرایط عادت کرده‌اند. مردم ایران در مسیر حرکت خود همیشه با چالش‌هایی که دشمنان برای ما ایجاد کرده‌اند روبرو بوده، اما این چالش‌ها سبب توقف حرکت ملت ایران نشده است، مثلا در زمان جنگ آمریکا سعی کرد ایران را تحریم کند و شکست دهد، ولی کشور ایران با وجودعدم کمک‌های بین‌المللی و نظامی، توانست در این جنگ پیروز شود.
وی افزود: آمریکا باخودخواهی توأم با نادانی که دارد به سمت انزوا در حال حرکت است، خودخواهی که مردم این کشور نیز آن را نمی‌پذیرند؛ کشور امریکا ادعاهایی دارد که خود به آن عمل نمی‌کند، در واقع آمریکا یک کشور مبتنی دموکراسی نیست، زیرا نتوانست بر سر یک پیمان بین‌المللی متعهد بماند.
استاندار اصفهان در خصوص سفر اخیر خود به کشور روسیه گفت: در این سفر به شهر سن پترزبورگ که شهری توریستی و خواهر خوانده اصفهان است، سفر کردم. هر ساله در حدود 100 هزار نفر از ایران به روسیه سفر می‌کنند که از این تعداد 27 هزار نفر سن پترزبورگ را انتخاب می‌کنند، اما تعداد مسافرت از این شهر به اصفهان تقریبا صفر است. این موضوع جای سوالی که در اینجا برای من پیش می‌آید این است که اصفهان، یزد شیراز از کشور روسیه و شهر پترزبورگ مکان‌های دیدنی کمتری ندارد، پس چرا ما نباید از این فرصت استفاده کنیم.
وی افزود: توسعه گردشگری بین اصفهان و این شهر با ایجاد خطوط هوایی مستقیم از اصفهان به روسیه حاصل می‌شود که البته این طرح را نه فقط برای کشور روسیه، بلکه برای شش شهر دیگر جهان که خواهر خوانده اصفهان هستند در دستور کار قرار داده‌ایم.
مهرعلیزاده در ادامه گفت: مردم برای ما مهم هستند، دغدغه اصلی ما نیز کنترل بازار است، در ایام عید و ماه مبارک رمضان، با توجه به نوسانات ارزی، تقریبا توانستیم قیمت‌ها را ثابت نگه داریم و از این پس نیز تلاش می‌کنیم، اجازه ندهیم هیچ کالایی بی‌دلیل گران شود.
وی در رابطه با میزان درآمد استان‌ها و هزینه آن برای استان مربوطه بیان کرد: رابطه مستقیمی بین درآمدهای استان و آنچه به استان بازمی گردد، وجود ندارد و بودجه هر استان بر اساس نیازهر استان تعیین می‌شود. هر کشوری یک‌سری منابعی دارد و یک‌سری سرمایه‌گذاری‌ها در پیرامون آن انجام می‌شود واین گونه نیست که درامد هر استان کاملا برای همان استان صرف شود. در استان اصفهان بیشتر این درآمدها حاصل از شرکت‌های بزرگ می‌باشد که دولت برای آنها سرمایه گذاری کرده است.
مهرعلیزاده در خصوص بحران آب در اصفهان تصریح کرد: میانگین مصرف آب شرب در اصفهان 148 لیتر در روز  و میانگین مصرف آب در سن پترزبورگ که 5 میلیون نفر جمعیت دارد، در سال 500 میلیون مترمکعب است یعنی برای هر نفر 100 لیتر آب مصرف می‌شود، اما در شهر اصفهان که تنها 2 میلیون نفر جمعیت دارد مصرف آب سالانه 320 میلیون متر مکعب می‌باشد؛ یعنی میانگین مصرف آب برای هر نفر 147 لیتر در روز است.
استاندار اصفهان در خصوص طرح اشتغال کشاورزان شرق اصفهان گفت: طرح جامع اشتغال کشاورزانی که در اثر بی آبی آسیب دیده‌اند، طراحی و اجرا می‌شود که این طرح از بعد عدالت، حضور و مشارکت مردم و توجه به کرامت انسان‌ها و ارزش‌های موجود بی‌نظیر است. در این طرح 66 رشته کاری بررسی شده که کارهایی جایگزین برای کشاورزان شرق اصفهان پیش‌بینی شود.
وی افزود: صفحات انرژی خورشیدی بر روی پشت‌بام هزار خانوار کشاورز در شرق اصفهان نصب شده تا هر خانواده بتواند 5 کیلووات برق تولید ‌کند؛ کشاورزان این میزان برق تولیدشده را به دولت می‌فروشند. این طرح برای هر خانواده حدود شش‌صد هزار تومان در ماه درآمد دارد.
انتهای پیام

captcha