دف‌نوازی و مولودخوانی مردم کُرد یکی از بهترین هنرهای نمایشی جهان است
کد خبر: 3723968
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۲

دف‌نوازی و مولودخوانی مردم کُرد یکی از بهترین هنرهای نمایشی جهان است

گروه فرهنگی- معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به ارادت مردم کردستان به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) گفت: دف‌نوازی و مولودخوانی مردم کُرد یکی از بهترین هنرهای نمایشی جهان در عرصه دینی است.

دف‌نوازی و مولودخوانی مردم کُرد یکی از بهترین هنرهای نمایشی جهان است

به گزارش ایکنا از کردستان، سعید نمکی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه كشور در جشنواره مولودی‌خوانی «سراج منیر» که امروز، 29 خردادماه در مسجد جامع برگزار شد، با اشاره به اجرای بسیار زیبای گروه های دف نوازی و جمع خوانی در این جشنواره اظهار کرد: اجرای گروه‌های دف‌نوازی و مولودخوانی انسان را منقلب می‌کند و انسان را با معنویت پیوند می‌دهد.
وی با اعلام اینکه نیاش و عبادتی به زیبایی این برنامه تا به امروز در هیچ جایی ندیده‌ بودم، افزود: این امر نشان‌دهنده این حقیقت است که کُرد و کردستانی‌ها پیشگامان عشق به رسول و اهل بیت هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه كشور با اشاره به ارادت مردم کردستان به پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) گفت: دف‌نوازی و مولودخوانی مردم کُرد یکی از بهترین هنرهای نمایشی جهان در عرصه دینی است.
عبدالسلام کریمی، یکی از اساتید دانشگاه‌های استان در ادامه این مراسم گفت: عشق و ارادت مردم کُرد به پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) قدمتی به بلندای تاریخ اسلام دارد.
وی افزود: دف‌نوازی قبل از اسلام بوده اما اوج آن به بعد از اسلام برمی‌گردد و استقبال مردم کردستان از ماه ربیع‌الاول و برگزاری مراسم مولودخوانی همانند استقبال از پیامبر(ص) در مدینه است.
این استاددانشگاه، دف را سازی عرفانی و مذهبی دانست و بیان کرد: همین دف‌نوازی‌ها، ریتم‌ها و سوز و گدازهای عارفانه موجب شد که کردستان به پایگاه دف کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه در جاهایی از قرآن صفات خداوند را به پیامبر وصل کرده است، افزود: همان وصفی که خداوند در قرآن از پیامبر(ص) دارد را ما در ریتم‌های دف‌نوازی و مولودخوانی عنوان می کنیم.
کریمی اعلام کرد: عشق، ارادت، مودت، علاقه به پیامبر(ص) از توصیه‌ها و مطالبه‌های خداوند از مردم است و این عشق و ارادت در منطقه کردستان ساری و جاری بوده است.
وی بیان کرد: دف نمادی از خورشید و نور است و زنجیره‌های وصل شده به آن نشان از جمع شدن انسان ها به دور هم است که همواره نوای یا الله را سر می دهند و نماد یکی شدن، متحد بودن و برادری است.
اسن استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: هر عملی و رفتاری که نهی خدا و رسول خدا را متوجه آن نباشد جایز است.
انتهای پیام

captcha