آیت‌الله ایمانی به معنای دقیق كلمه دشمن‌شناس بود
کد خبر: 3723976
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۷
آیت‌الله خاتمی:

آیت‌الله ایمانی به معنای دقیق كلمه دشمن‌شناس بود

گروه اجتماعی ـ عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، داشتن بصیرت را از برجستگی‌های زندگی آیت‌الله ایمانی برشمرد و گفت: آن مرحوم، عالمی به معنای دقیق كلمه طرفدار نظام اسلامی و دشمن‌شناس بود و به موقع موضع می‌گرفت و بیانیه می‌داد.

آیت‌الله ایمانی به معنای دقیق كلمه دشمن‌شناس بود/ برشمردن ابزارهای دشمن برای براندازی نظام

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عصر سه‌شنبه،‌29 خردادماه در مراسم چهلمین روز درگذشت مرحوم آیت‌الله ایمانی، نماینده سابق ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه فقید شیراز كه در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) برگزار شد، آن مرحوم را عالمی مجاهد، خدمتگزار و ولایی توصیف كرد و گفت: ایشان از وقتی خودش را شناخت، تا آخرین نفس ولایی بود.

مرحوم آیت‌الله ایمانی عالمی، مجاهد و ولایی بود
وی با بیان اینكه از سنت‌های محتوم و بدون تردید خداوند این است كه پرونده همه ممكنات، یك روزی در این عالم بسته می‌شود، افزود: در این امر هیچ گزینشی هم نیست حتی پیامبران و تمام فرشتگان هم یك روز قبض روح می‌شوند و حضرت عزرائیل هم در نهایت توسط خداوند قبض روح خواهد شد و تنها پرونده باقی ماندنی، پرونده ذات مقدس ربوبی است.
آیت‌الله خاتمی با تصریح اینكه بسته شدن پرونده ممكنات به خصوص انسان‌ها به سه روش صورت می‌گیرد، گفت: نوع اول بسته شدن پرونده عادی است كه نه برجستگی و نه نقطه سوئی دارد كه اكثر زندگی‌ها به این شكل است؛ نوع دوم بسته شدن پرونده سراسر شرارت و خباثت است كه زندگی ظالمان،‌ ستمگران و غارتگران این‌گونه است.
امام جمعه موقت تهران، مصداق این نوع پرونده را پرونده جلادی دانست كه در دی‌ماه سال گذشته با اتوبوس سه جوان متدین را به شهادت رساند و ادامه داد: این جلاد در بازجویی هم می‌گوید برای من حتی اگر 50 نفر را هم می‌كشتم، مهم نبود چرا كه یك قاتل آدم‌كش است و بحمد الهی این قاتل به سزای اعمالش رسید اما وزیر خارجه رو سیاه آمریكا می‌گوید قتل غیرعادلانه و به شدت اعدام این قاتل را محكوم می‌كند و از همه همكفرانش می‌خواهد كه آن را محكوم كنند و یك فرد بیچاره هم از داخل كشور برای آن‌ها خوراك فراهم می‌كند.
وی اظهار كرد: نوع سوم بسته شدن پرونده زندگی است كه مملو از خدمات فراوان است؛ چنانچه حضرت علی(ع) نیز در كلمات قصار نهم نهج‌البلاغه فرمودند با مردم طوری زندگی كنید كه اگر زنده بودید دوست داشتند با شما زندگی كنند، اگر هم مردید بر داغتان بگریند و این زندگی، زندگی شایسته است لذا زندگی صالحان، زندگی این چنینی است و شهدا و عالمان كه زیر مجموعه صالحان هستند، چنین زندگی دارند.

حوزه خدمات عالمان خدوم فارس تنها به این استان محدود نبوده است
آیت‌الله خاتمی با بیان اینكه استان فارس افتخار این را دارد كه شهدای فراوان و عالمان خدوم فراوانی را پرورش داده است، گفت: حوزه خدمات عالمان خدوم فارس تنها به این استان محدود نبوده بلكه در كل كشور تأثیرگذار بوده‌اند.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، یاد سه عالم بزرگ و امام جمعه‌های فقید شیراز اعم از شهید آیت‌الله دستغیب، مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی و مرحوم آیت‌الله ایمانی را گرامی داشت و گفت: نفس‌ها و نطق‌های شهید محراب آیت‌الله دستغیب همچنان سازنده است و هر كه آن را ببیند و بشنود قطعاً متأثر می‌شود و همچنین مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی یك عالم حكیم و بسیار فكور و دلداده این نظام اسلامی بود كه خدمات ارزشمندی را ارائه داد.
وی با یادآوری خدمات مرحوم آیت‌الله اسدالله ایمانی گفت: كلماتی كه امام(ره) و مقام معظم رهبری در مورد اشخاص می‌گویند كلمات كاملا دقیق و حساب شده است و برخی از عبارات آن چنان محكم است كه انگار از سرب ریخته‌اند چنانچه این تعابیر را در پیام تسلیت مقام معظم رهبری درباره مرحوم آیت‌الله ایمانی دیدیم و ایشان تأكید كردند كه آن عالم ربانی متعهدانه به انجام وظایف پرداخته‌اند.

اشاره به برجستگی‌های زندگی مرحوم آیت‌الله ایمانی
آیت‌الله خاتمی در ادامه به بیان نكاتی درباره زندگی این عالم خدوم پرداخت و افزود: مطلب نخست، اصالت خانوادگی ایشان است و جدشان آنچنان متدین بود كه از او به كربلایی مقدس تعبیر می‌كردند و گفته می‌شود كه پدر بزرگوارشان از سن 13 سالگی تا آخر عمر نماز شبش ترك نمی‌شد لذا مرحوم آیت‌الله ایمانی دارای چنین اصالت خانوادگی است و فرزند این خانواده می‌شود كسی كه 71 سال در مسیر دین و ارزش‌ها خدمت كرد.
امام جمعه موقت تهران، نكته دوم زندگی آن عالم ربانی علم و فضل ایشان برشمرد و گفت: ایشان حدود 20 سال در حوزه علمیه قم خوشه چین خرمن علم عالمان برجسته حوزه بود و این زمان كمی نیست؛ 20 سال تلمذ در فقه، اصول، كلام، فلسفه، و عرفان موجب افزایش بار علمی ایشان شد.
وی با یادآوری اینكه مرحوم آیت‌الله ایمانی از نویسندگان تفسیر نمونه آیت‌الله‌العظمی مكارم شیرازی بود، گفت: ایشان قبل از اینكه برای انجام خدمت هجرت كنند در عرصه گردآوری تفسیر نمونه قرآن كریم خدمت كرد پس دارای نصاب علمی بود.

مرحوم آیت‌الله ایمانی عملكرد فرهنگی بسیار خوبی داشتند
آیت‌الله خاتمی، نكته سوم زندگی ایشان را خدمات فرهنگی آن عالم ربانی هم در عرصه حوزه و هم دانشگاه توصیف كرد و گفت: ایشان در سه محل خدمت خود یعنی كازرون، بوشهر و شیراز عملكرد فرهنگی بسیار خوبی داشتند و چنانچه پرونده او را بررسی كنیم می‌بینیم كه در كازرون دانشگاه آزاد اسلامی و پیام‌نور را احیا كرد و در بوشهر و شیراز در عرصه احیای حوزه‌های علمیه تلاش كرد و حدود 800 طلبه را در رشته‌های تخصصی پروراند و آیا كار فرهنگی غیر از این‌هاست؟

هویت طلبه‌ها به انجام كارهای فرهنگی گره خورده است
امام جمعه موقت تهران با یادآوری اینكه مرحوم آیت‌الله ایمانی، اولین نماینده ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشكی شیراز به‌مدت طولانی بود، گفت: اصلا هویت ما طلبه‌ها به همین كارهای فرهنگی گره خورده است و تربیت و پرورش دانشجوی متدین و طلبه یك كار فرهنگی است.
وی با بیان اینكه نكته چهارم زندگی آن عالم ربانی در عرصه خدمات اجتماعی اعم از تأسیس بیمارستان، احیای جاده و غیره بوده است، گفت: نكته پنجم ویژگی مرحوم آیت‌الله ایمانی مردمی بودن ایشان است به طوری كه آن مرحوم 5 دوره ایشان منتخب مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری بوده است و وقتی ایشان به نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و امامت نماز جمعه شیراز منصوب شد استقبال بسیار باشكوهی در شیراز داشت و البته بدرقه باشكوه و تشییع جنازه باشكوهی در قم و شیراز داشت كه نشان از صبغه مردمی این عالم بزرگ دارد.

آیت‌الله ایمانی به معنای دقیق كلمه دشمن‌شناس بود/ برشمردن ابزارهای دشمن برای براندازی نظام

مرحوم آیت‌الله ایمانی به معنای دقیق كلمه طرفدار نظام اسلامی و دشمن‌شناس بود
آیت‌الله خاتمی، نكته ششم زندگی آن مرحوم را بصیرت تا آخر عمر ایشان برشمرد و گفت: در دو دهه آخر عمر مرحوم آیت‌الله ایمانی ایشان را در مجلس خبرگان رهبری شناختم و با ایشان محشور بودم و می‌دیدم كه آن مرحوم عالمی به معنای دقیق كلمه طرفدار نظام اسلامی و دشمن‌شناس بود و به درستی دشمن را می‌شناخت و به موقع موضع می‌گرفت و بیانیه می‌داد و این بصیرت ضرورت امروز ماست.

علمداری دین، به داشتن بصیرت است
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: كسی نمی‌تواند علمدار دین باشد مگر آنكه اهل بصیرت باشد و ببیند كه دشمن كجا را هدف قرار داده است و كجا را می‌خواهد بزند و چطور باید با آن مقابله كرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینكه در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی قرار داریم كه این سن كمال است یعنی انقلاب در سن 40 سالگی به كمال رسیده است، گفت: امروز می‌بینیم كه دشمنان خیز برداشته‌اند كه این سن كمال خود را نشان ندهد لذا برای براندازی نظام جمهوری اسلامی تلاش می‌كنند كه این حرف پشت پرده و محرمانه نیست و می‌گویند كه ما می‌خواهیم به تعبیر خودشان نظام انقلابی ایران را براندازیم و این آرزو را به گور خواهند بود.

برشمردن 5 ابزار دشمن برای براندازی نظام جمهوری اسلامی
آیت‌الله خاتمی با تصریح اینكه 5 مطلب ابزار دشمنان برای براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نخست تحریم اقتصادی و فشار بی‌سابقه بر ایران است؛ چنانچه می‌بینیم این تازه به دوران رسیده رئیس جمهور آمریكا به صراحت می‌گوید تحریم بی سابقه در تاریخ علیه ایران اعمال خواهد كرد تا ایرانی‌ها دوباره پای میز مذاكره بیایند كه همان‌طور قرآن فرمود خدا را شكر كه دشمنان ما از احمقان هستند و مشخص است كه چنین فردی اصلاً تاریخ نخوانده است و ملت بزرگ ایران را نمی‌شناسد كه چنین اراجیفی می‌بافد.
امام جمعه موقت تهران با بیان اینكه ما ملتی هستیم كه تاریخ بعثت داریم و حصر اقتصادی را چشیده‌ایم و سابقه تمام این‌ها را داریم، گفت: امام(ره) فرمود اگر دشمنان ما را تحریم اقتصادی كنند ما فرزند رمضان هستیم و اگر تهدید نظامی كنند ما فرزند عاشورا هستیم لذا طی این 40 سال عمر انقلاب اسلامی تحریم‌ها چیز جدیدی نیست و ما از اول انقلاب تاكنون از سوی آمریكا تحریم بوده‌ایم و بحمد الهی از این تحریم‌ها عبور كردیم و باز هم عبور خواهیم كرد.

راه‌اندازی جنگ روانی و ایجاد یأس در میان مردم؛ از تلاش‌های دشمنان بر علیه انقلاب
وی، ابزار دوم دشمنان را برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، راه‌اندازی جنگ روانی و ایجاد یأس در میان مردم برشمرد و گفت: دشمن تلاش می‌كند تا آینده ملت ایران را تیره و تار نشان دهد و مشكلات آنان را بزرگنمایی فوق‌العاده‌ای می‌كند در حالی كه به تعبیر رهبر معظم انقلابحتی اگر از زبان دوست هم پمپاژ یأس شود كار دشمن است لذا دشمن با جنگ روانی آمده است كه این ملت را مأیوس كند در حالی كه افق آینده به تعبیر رهبری اگر روشنتر از گذشته نباشد، كمتر از گذشته هم نیست.

امروز فضای مجازی تبدیل به فضای اهانت و تخریب شده است
آیت‌الله خاتمی با بیان اینكه دشمن با پخش شایعات دروغین در فضای مجازی روح ناامیدی در میان ملت ایران می‌دهد، گفت: سومین ابزار دشمن، ایجاد اختلاف میان جامعه و تشدید آن است و متأسفانه امروز فضای مجازی تبدیل شده به فضای اهانت و تخریب و كوبیدن یكدیگر كه خروجی این مطلب ایجاد اختلاف و بدببینی است و كسانی كه با این فضا زندگی می‌كنند و در این فضا می‌دمند هیچگاه خیرخواه این ملت نیستند و خیانت به این كشور دارند.

استكبارستیزی ریشه در قرآن و ذكر لا اله الا الله دارد
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، ابزار چهارم را عدول از اصول انقلاب اسلامی دانست و گفت: انقلاب ما دارای اصولی است كه از جمله آن استكبارستیزی است و اصولاً استكبارستیزی ریشه در قرآن و ذكر لا اله الا الله دارد و مردم این استكبارستیزی را از قرآن آموختند و گفتند كه آمریكا شیطان بزرگ است و از زمان تاكنون شعار مرگ بر آمریكا در این كشور طنین‌انداز شد.

 شعار مرگ بر آمریكا، از اصول انقلاب اسلامی است
وی با یادآوری اینكه امام راحل شعار مرگ بر آمریكا را به مردم ایران یاد داد، گفت: این از اصول انقلاب است و عزت ما هم در این شعار است اما اخیراً عده‌ای كه باید كم كم تعبیر آن مسئول را بگوییم كه عقل سیاسی آن‌ها كامل نیست، بیانیه‌ای دادند و نسخه ذلت را پیچیدند و سفارش می‌كنند بروید با ترامپ مذاكره كنید.

انتقاد از برخی كه بیانیه مذاكره با ترامپ را امضا كردند
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: در این قضیه ما اصلاً كاری به دین و قرآن و روایت نداریم اما عقل سیاسیمان كجا رفته است؛ شما كه بدعهدی آمریكا را در برجام دیدید و مشاهده كردید كه یك قرارداد بین‌المللی را با كمال وقاحت پشت پا زد و با رئیس جمهور كره شمالی هم قراردادهایی بسته است و گفته است ممكن است 6 ماه دیگر نظرش عوض شود لذا سئوال اینجاست آیا با چنین فردی امكان مذاكره وجود دارد؟

عقل سیاسی خود را به كار بیندازیم
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأكید كرد: كسانی كه این بیانیه را امضا كردند واقعاً بدعهدی‌های مفصل آمریكا را در تاریخ نخواندند و ندیدند و من امیدوارم كسانی كه فریب خوردند به خود بیایند و با كمال صراحت از پیشگاه ملت به خاطر این نسخه لعنتی عذرخواهی كنند و اگر هم مغرض و معاند هستند، خداوند آن‌ها را با همان ترامپ و اوباما محشور كند كه این‌ها لیاقت این چنینی دارند.
وی بیان كرد: در شرایطی كه ترامپ چند روز پیش به صراحت می‌گوید طولی نمی‌كشد كه ایرانی‌ها دوباره پای میز مذاكره می‌آیند، بیانیه ای با تعدادی امضا از داخل كشور منتشر می‌شود؛ سئوال اینجاست آیا خجالت نمی‌كشید خوراك برای بیگانگان تهیه می‌كنید آن هم برای دشمنی كه شمشیرش را بر علیه نظام اسلامی از رو بسته است.
آیت‌الله خاتمی تأكید كرد: دشمن در پی عدول از اصول انقلاب اسلامی است و به فضل خدا این ملت تا آخرین نفس و تا آخرین مرتبه خون، پای آرمان‌های انقلاب اسلامی ایستاده است.

تلاش دشمن برای آسیب رساندن به جایگاه ولایت فقیه
امام جمعه موقت تهران، پنجمین ابزار دشمن برای آسیب رساندن به انقلاب اسلامی را آسیب رساندن به ستون خیمه انقلاب اسلامی یعنی ولایت فقیه برشمرد و گفت: كیست كه نداند علت این مقاومت و تداوم 40 ساله انقلاب اسلامی مدیون هدایت‌های ولی فقیه است چه ولی فقیه دیروز چه ولی فقیه امروز و در طول این سال‌ها هر زمان عمل به رهنمودهای ولایت داشتیم در آن عرصه موفقیت بوده و هرچه شكست و ناكامی بوده به خاطر نشنیدن فرمان ولایت بوده است چنانچه در جنگ احد نیز چنین چیزی رخ داد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در طول این 40 سال راز و رمز موفقیت این نظام اسلامی اطاعت از ولایت بوده و این مسئله هم یك چیز مبهمی نیست.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: بعد از رحلت مرحوم آیت‌الله ایمانی، مقام معظم رهبری آیت‌الله دژكام را به عنوان نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز منصوب كردند كه ایشان هم عالم بزرگواری هستند كه هم نصاب علمی و هم نصاب عملی دارند و تجربه 20 سال امامت جمعه را همراه خود دارند و همراهی ایشان هم با ولی فقیه است چنانچه مرحوم آیت‌الله ایمانی در عرصه بصیرت آیتی بود و تا آخر عمرش حتی در متن استعفایش، به ولایت ابزار محبت و مودت داشت.
انتهای پیام

captcha