کاهش آسیب‌های اجتماعی با تعارف درست نمی‌شود
کد خبر: 3724039
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶

کاهش آسیب‌های اجتماعی با تعارف درست نمی‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی با تأکید بر اینکه فعالیت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی مستلزم کار تخصصی بوده و با تعارف درست نمی‌شود، اظهار کرد: مطالبات به حق جوانان باید پاسخ داده شود.

قرآن بعنوان فرمول کامل زندگی به کار گرفته شود/لزوم همبستگی بیشتر حوزه‌و‌دانشگاه

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام صفر قربان‌پور، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی، در جریان بازدید از خبرگزاری ایکنا شعبه مرکزی، گفت: جهاد‌دانشگاهی جایگاه ارزشی خود را از بعد انقلاب تاکنون حفظ کرده و هر روز که از عمر این نهاد می‌گذرد بر رشد و تکامل خود با تکیه بر باور قلبی و اعتقاد دینی می‌افزاید.
وی تصریح کرد: تربیت دانشجو و خدمات مربوط به دانشگاهیان یکی از رسالت‌های مهم است که خوشبختانه اصل بودن خود را از دست نداده اما ممکن است دست‌خوش غفلت‌هایی شده باشد. رهبری مکرر بیان می‌کنند دانشجویان جمعیتی جوان، آماده به کار و دارای ظرفیت با توان بالا از لحاظ عدد و کیفیت هستند.
حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: متأسفانه هر چه از عمر کاری این مجموعه آموزشی می‌گذرد باور اجتماعی جایگاه دانشگاه و دانشجو در ذهنیت عموم جامعه به سمت تنزل است، بخشی از این تفکرات به درون دانشگاه و بخشی دیگر در افکار عمومی جامعه نقش بسته شده است، وقتی جوان به مرحله دانشگاه می‌رسد به تصور اینکه وارد دنیای جدید شده است، خود را از قید و بند رها می‌داند و همین تصور غلط باعث می‌شود که باور اذهان عموم نسبت به این قشر تغییر پیدا کند.

در کنار هم بودن حوزه و دانشگاه
این مقام مسئول اظهار کرد: فرمول دقیق و درست برای جامعه به ویژه دانشجویان در نظر گرفته نشده است، بخشی از این ضعف به دانشگاه و بخشی به بیرون از دانشگاه مرتبط است، در کنار هم بودن حوزه و دانشگاه می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند. هرچه تخصصی‌تر عمل کنیم از محصولات کاشته شده نتیجه بهتری برداشت می‌کنیم؛ چرا که دانشجویان اثرپذیرترین و اثرگذارترین قشر در جامعه هستند و اگر تربیت آنان با دقت و مطابق اصول قرآنی صورت گیرد منتج به نتایج خوبی در جامعه خواهد شد.
حجت‌الاسلام قربان‌پور اظهار کرد: عدم ملموس بودن مبانی اعتقادی و شفاف نبودن خدمات یکی از مشکلاتی است که باید رفع شود، گاه برای رفع شبهات دانشجویان و دانش‌آموزان پاسخ روشن داده نمی‌شود و چون دانشجو راه صحیح رسیدن به پاسخ شبهه را نمی‌داند گرفتار تفکر دشمنان می‌شود، پاسخ واضح به شبهات به تحکیم مبانی دینی آنان می‌کند و دشمن به سادگی نمی‌تواند روی دانشجو تأثیرگذارده و آن را در اختیار خود بگیرد.
حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: اگر دانشجویان همراه با رشد تخصص علمی رشد معنویات و مبانی اعتقادی را نیز دنبال کنند قطعا شاهد رشد بهتر جامعه خواهیم بود. بهتر است کار درست علمی‌اعتقادی بر قشر جوان با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. رفع آسیب‌های اجتماعی از تأکیدات رهبری است که باید مورد توجه قرار گیرد، واقعیت این است که مسائل اجتماعی امروز دامن‌گیر همه اقشار به ویژه جوانان است.

از پشتوانه نظام، اسلام و قرآن بهره‌مند هستیم
وی افزود: در کنار رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی جوانان مباحث مربوط به خانواده مانند سایه‌ای سنگین بسیار مهم به نظر می‌رسد، این سایه سنگین بی‌تعارف با دو پشتوانه خارجی که با برنامه ورود پیدا می‌کنند به سمت‌و‌سوی آسیب‌ها هدایت می‌شود و مؤثرترین نیرو یعنی دانشجویان و جوانان را هدف گرفته است، در کنار این پشتوانه ما از پشتوانه نظام، اسلام و قرآن بهره‌مند هستیم که اگر دستگاه‌ها با قدرت در کنار هم قرار گیرند، می‌توانند از سد آسیب‌های اجتماعی گذشته و پس از گذشت 15 سال شاهد کاهش بار سنگین اجتماعی باشیم.
حجت‌الاسلام قربان‌پور با تأکید بر اینکه فعالیت در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی مستلزم کار تخصصی بوده و با تعارف درست نمی‌شود، اظهار کرد: مطالبات به حق جوانان باید پاسخ داده شود، دشمن برای تضعیف روحیه دین‌مداری جوانان با برنامه حرکت کرده و از کارشناسان زبده برای تغییر مسیر حرکتی جوانان از اسلام و قرآن به سمت دین‌گریزی استفاده می‌کند. آنان قصد دارند ورزش و تفریحات را جایگزین تعبدات و اصل نیاز را جایگزین نماز کنند. آنان قصد تغییر در ساختار مبانی اجتماعی دارند تا ارزش‌ها را ضد ارزش و ضد ارزش‌ها را ارزش نشان دهند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اضافه کرد: کم اتفاق افتاده است که برای تعمیق باورها کار‌گروهی مناسب و هماهنگ انجام دهیم تا دیگران نتوانند به سرعت آموزه‌ها را تغییر دهند. برای مبارزه با سیاست دشمنان کارهای علمی‌پژوهشی روند حرکتی خود را تغییر و به‌روز کنند. پیشنهادها در حوزه علمیه طرح شده و مطابق با موازین اسلامی و قرآنی دنبال شود، متأسفانه امروز قرآن با وجود کامل بودن فرمول زندگی نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد: هرچه ارتباطات دستگاهی بیشتر باشد نتیجه موفقیت آمیزتر است. طلاب و روحانیون گروه‌های جهادی و تبلیغی با ارائه خدمات جدید گامی نو در عرصه تربیت جوانان کشور بردارند. فعالیت‌های دینی پا را از مساجد فراتر گذارده و به سمت پارک‌ها پیش رفته است، طلاب با قرار گرفتن در فضای دانشگاه و جذب دانشجویان می‌توانند آنان را در مسیر درست هدایت کنند.
حجت‌الاسلام قربان‌پور در بخش دیگر از سخنان خود از خبرگزاری ایکنا جهت انعکاس اخبار دقیق قرآنی تقدیر کرد و گفت: طی چند سالی که از فعالیت این مجموعه می‌گذرد؛ دلسوزی، دقت‌نظر و علاقه کاملا مشهود است.

قرآن از لحاظ علمی، تاریخی و اعتقادی به اثبات رسیده است
وی بیان کرد: قرآن از لحاظ علمی، تاریخی و اعتقادی به اثبات رسیده و دارای مبانی وحیانی متقن است و هیچ شبهه‌ای در مبانی وحیانی وجود ندارد، اما دشمن قصد وارد کردن شبهه دارد و هیچ‌گاه از این فتنه دست بر نمی‌دارد، هیچ تفسیری آخرین تفسیر نیست ظرفیت برای قرآن وجود دارد تا مبانی به عموم جامعه تزریق شود. هیچ‌گاه سوزاندن قرآن راه به جایی نبرده و نخواهد برد.
حجت‌الاسلام قربان پور گفت: قرآن دائمی و توان پاسخگویی به آیندگان را دارد. قرآن در همه دوران‌ها مبارزه‌طلبی می‌کند که این یکی از اعجازهای این مصحف شریف است، گاه دشمنان، قرآن را زائیده فکر انسان عادی، اساطیر و .. می‌دانند. خود قرآن می‌فرماید اگر می‌توانید یک آیه بیاورید. دستورالعمل قرآن در زندگی ما مصداق پیدا نکرده است، طرح‌های نو در مورد مباحث قرآنی وجود دارد، بهتر است طرح‌ها تحلیل و سپس به طرح عملیاتی تبدیل شوند.
وی در پاسخ به عدم برگزاری جلسات شورای توسعه فعالیت قرآنی گفت: ساختار شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان بنیان قوی ندارد در تعریف شکلی جایگاه افراد کاملا معین و مشخص است ولی به عملیات که رسیدند کمی ضعیف عمل شده است.
حجت‌الاسلام قربان‌پور ادامه داد: ناگفته نماند ضعف ایجاد شده در مرکز و ستاد کل بود، شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی مدتی مستقل فعالیت کرد و پس از آن تحت‌نظر شورای فرهنگ عمومی به فعالیت خود ادامه داد و همین امر موجب شد مقداری به اصالت شورا خدشه وارد شود.
وی تصریح کرد: قانون شورای توسعه فعالیت‌قرآنی ذیل شورای فرهنگ عمومی است. ساختار شورا در ستاد ملی تحول پیدا کرد، در واقع وقتی فعالیتی ذیل فعالیت دیگر قرار می‌گیرد از توجه به آن کم می‌شود، مسئولین اصلی که وظیفه راهبری شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی را برعهده دارند به دلیل مشغله کاری فراوان به سختی زمانی را برای برگزاری جلسه هماهنگ می‌کنند.
حجت‌الاسلام قربان‌پور گفت: پیش‌بینی تعمیقی برای شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی اتفاق نیفتاده است. در برخی شوراها همچون مبارزه با موادمخدر طرح‌ها تصویب و اعتبارات تخصیص پیدا می‌کند اما در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی طرح‌ها مصوب می‌شود اما به دلیل عدم بودجه و اعتبار کار عملا راکد باقی می‌ماند. شورا با این بودجه‌ها نمی‌تواند به توسعه ترویج و تبلیغ، آموزش و پژوهش بپردازد.

نحوه برگزاری جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها متفاوت است
وی اضافه کرد: نحوه برگزاری جلسات شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان‌ها متفاوت است، در برخی استان‌ها قوی‌تر و در برخی استان‌ها حتی ضعیف‌تر از استان مرکزی برگزار می‌شود، تمام فعالیت شورا به اجرا ختم نمی‌شود، برای رسیدن به اهداف می‌توان برنامه‌های اساسی و راهبردی ارائه داد. اگر طرح قابل اجرا باشد می‌توان برای اجرایی‌شدن از دستگاه‌ها کمک گرفت. شورا طبق جدول باید هر شش ماه دو جلسه داشته باشد اما کارگروه‌ها می‌توانند ماهیانه جلسه داشته باشند.
حجت‌الاسلام قربان‌پور در تشریح چشم‌انداز قرآنی 1404 و 1414 گفت: این چشم‌انداز در راستای عمل به فرامین رهبری به منظور تربیت 10 میلیون حافظ قرآن تدوین شده است، حافظ حتما نباید حافظ کل باشد، حفظ کل اوج حفظ است، عمل به فرامین ایشان باید ساختار عملی پیدا می‌کرد همانطور که به تأمین عدد 10 میلیون می‌رسیم از کیفیت غافل نباشیم.
وی تصریح کرد: به منظور تحقق امر رهبری در دبیرخانه شورای توسعه ستاد حفظ و ستاد راهبردی ملی تشکیل شد، این ستاد براساس حد نصاب جمعیت هر استان سهمیه‌ای را در نظر گرفت که سهم استان مرکزی برای سال 1414، 178 هزار حافظ است که یک سوم این تعداد برای سال 1404 باید تربیت شوند.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی در پایان گفت: مطالبه رسانه‌ها از شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی بسار مهم است، مطالبات مبنای ارزشی عالی و مدون شورای عالی انقلاب فرهنگی است پس چرا در استان پررنگ نیست؟ اگر درخواست‌ها از شورای توسعه به اندازه آب اهمیت پیدا کند بسیاری از مشکلات حل می‌شود. خبرگزاری‌ها دنبال کنند چرا جلسات شورای توسعه مرتب برگزار نمی‌شود. برای هم‌پوشانی باید سند راهبردی برای شورا در نظر گرفته شود.
انتهای پیام

captcha