برگزاری اولین جلسه دوره چمران‌شناسی در مشهد
کد خبر: 3724056
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵

برگزاری اولین جلسه دوره چمران‌شناسی در مشهد

گروه فرهنگی - مؤسس مجمع جوانان شهید چمران با اعلام اینکه دوره مقدماتی چمران شناسی در ۱۲ جلسه و به صورت کتاب محور، فراگیرمحور و استاد محور برگزار می‌شود، افزود: جلسه افتتاحیه این دوره، ۲ تیر با حضور مهندس مهدی چمران و اولین جلسه، ۷ تیر برگزار می‌شود.

 برگزاری اولین جلسه دوره چمران شناسی از هفتم تیرماه/جزئیات برگزاری دوره

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سعید قاسمی، مؤسس مجمع جوانان شهید چمران در نشست خبری دوره مقدماتی چمران شناسی که عصر روز گذشته، 29 خردادماه در محل دفتر این مجمع برگزار شد، با معرفی مجمع جوانان شهید چمران، توضیح داد: این مجمع از سال 83 و با دغدغه معرفی و الگوسازی شهید چمران از سطح هنرستانی به نام این شهید که در آنجا تدریس داشتم شکل گرفت و به تدریج گسترش پیدا کرد تا اینکه امروز به عنوان یک مجموعه موفق در سطح کشور که توانسته رتبه‌های اول را در بین تشکل‌های کشور به دست آورد، مطرح است.
«مثل چمران» برندی الگوساز
قاسمی با اشاره به جمله «مثل چمران» که نماد مجمع جوانان شهید چمران است، اضافه کرد: ما این برند را از جمله حضرت امام گرفتیم که فرمودند: «آیا می‌شود ما هم مثل چمران بمیریم؟» معنای این جمله امام آن است که باید مثل چمران زندگی کرد تا مثل او از دنیا رفت و این یعنی ایشان شهید چمران را یک الگو برای زندگی معرفی کردند.
وی با بیان این مطلب که اعضای مجمع در ابتدا دانش آموزانی بودند که امروز در مشهد مسئولیت دارند، اظهار کرد: ما اعضای مجمع، خودمان سعی کردیم با چمران زندگی کنیم و به سمت انسانیتی که ایشان معرفی کرد، پیش برویم همچنان که اعضای این مجمع با الگو قرار دادن این شهید توانستند به مدارج بالای علمی برسند، افتخارات علمی بیافرینند، جزو نخبگان امروز کشور محسوب شوند و در صحنه‌های اخلاقی، جهاد، سیاسی و فرهنگی فعال باشند.
قاسمی همچنین افزود: مجمع جوانان شهید چمران تنها تشکلی است که در حوزه چمران شناسی مرجعیت دارد و از سوی همرزمان و خانواده شهید به رسمیت شناخته می‌شود.
مؤسس مجمع جوانان شهید چمران در رابطه با انگیزه برگزاری دوره چمران شناسی، توضیح داد: برگزاری این دوره آغازی است برای مطرح کردن و شناساندن الگوی شهید چمران و نشان دادن آن‌که می‌توان با زندگی کردن طبق الگوی چمران به موفقیت و تعالی رسید؛ بنابراین دوره مقدماتی چمران شناسی نقطه عطفی است که فعالیت‌های مجمع را از تشکلی درون گروهی به سطح مشهد، استان و کشور گسترش می‌دهد.
قاسمی با اعلام اینکه دوره مقدماتی جمران شناسی در 12 جلسه و به صورت کتاب محور، فراگیرمحور و استاد محور برگزار می‌شود، ادامه داد: جلسه افتتاحیه این دوره، دوم تیرماه با حضور مهندس مهدی چمران و اولین جلسه، هفتم تیرماه برگزار می‌شود.
وی در خصوص هدف از برگزاری این دوره، اضافه کرد: شناخت نسبی از شخصیت، توانمندی و اقدامات مؤثر شهید چمران در دوره‌های مختلف زندگی در ایران، لبنان و آمریکا به منظور اثرگزاری و همانندسازی در فرآیند تصمیم‌گیری‌های مشابه در زندگی شخصی فراگیران، هدف از برگزار دوره چمران شناسی است.
مؤسس مجمع جوانان شهید چمران با بیان اینکه دوره مقدماتی چمران‌شناسی با ظرفیت 50 نفر و با میزبانی موقت 100 نفر برگزار می‌شود، ادامه داد: جلسات در قالب دو میزگرد، یک مناظره و 9 کارگاه تشکیل می‌شود؛ هرپنجشنبه سه جلسه از ساعت 14 تا 19:30 برگزار می‌شود که در جلسه اول، درباره یک کتاب از شهید چمران در گروه‌های چهارنفره بحث می‌شود، در جلسه دوم، ارائه مطالب توسط استاد و یا بحث گروهی در قالب میزگرد را خواهیم داشت و جلسه آخر نیز با محوریت پرسش و پاسخ برگزار خواهد شد.
موضوع جلسه‌های دوره چمران شناسی
وی در خصوص موضوع‌ جلسه‌های دوره چمران شناسی، توضیح داد: «مؤلفه‌های تربیتی و فکری»، «انسان بزرگ مثل چمران»، «مؤلفه‌های مدیریت جهادی»، «طرحی برای شدن»، «در محضر علی(ع)»، «نگرش جهان وطنی»، «اندیشه شیعی»، «عرفان عملی»، «زندگی سیاسی»، «زندگی علمی»، «زندگی خانوادگی» و «مرد عمل و أمل» موضوع‌ 12 جلسه دوره از هفتم تیرماه تا 22 شهریورماه هستند.
قاسمی با اشاره به برگزاری دوره‌های تکمیلی و عالی چمران شناسی، در پاسخ به سؤال ایکنا در رابطه با زمان اجرای این دو دوره، توضیح داد: ما قصد داریم دوره‌های بعدی را از 12 مهرماه، روز اختتامیه دوره مقدماتی و روز تولد شهید چمران پیگیری کنیم اما باید نسبت به شرایط، علاقه‌ها و تعداد فراگیران برآوردی داشته باشیم؛ پس از کسب اطلاعات راجع به فراگیران، اطلاعات برگزاری سایر دوره‌ها را نیز اعلام خواهیم کرد.
چرا چمران؟
قاسمی در ادامه سخنانش، در خصوص چرایی منحصر به فرد بودن الگوی شهید چمران، با اشاره به نیاز مبرم جامعه به یافتن الگویی برای زندگی، بیان کرد: چمران یک الگوی تمدن‌ساز است؛ علتش هم آن است که این شهید با عزم جدی، همت بلند، نیت خالص، ظرفیت‌های کشور ایران که به لطف اسلام ایجاد شده بود و همچنین استعدادهای خدادادی توانسته بود، حضرت علی(ع) را اسوه زندگی خودش قرار دهد و به الگوی عملی پیروی از علی(ع) تبدیل شود.
وی در همین راستا شهید چمران را مصداق الگو در آیه «... وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا، ما را پيشواى پرهيزگاران گردان»(فرقان/74) دانست و اضافه کرد: آقای رحیم پور ازغدی وقتی در همایش چهارم شهید چمران برای سخنرانی دعوت شده بود، خطبه متقین نهج البلاغه امام علی(ع) را ارائه کرد و با ویژگی‌های متقین از زبان علی(ع) این شهید را معرفی کرد؛ این یعنی شهید چمران الگوی پیروی از علی(ع) به شمار می‌روند.
قاسمی با اشاره به جمله «من حجت خدا بر مردم هستم» از شهید چمران، ابراز کرد: این جمله که از خود ایشان مطرح شده جنبه تمدن سازی دارد و نشانه الگوبودن ایشان برای زندگی است.
مؤسس مجمع جوانان شهید چمران در ادامه به بیان جامعیت شهید چمران در ابعاد مختلف علمی، معنوی، نظامی، سیاسی و ... پرداخت و افزود: شهید چمران در رشته فیزیک پلاسما تحصیل می‌کرد و پایان‌نامه دکترایش را با موضوع گداخت هسته‌ای ارائه داد؛ نام او در کتاب‌های «زندگینامه دانشمندان جهان» و «چهره‌های برتر علمی و فنی تاریخ ایران» ثبت و ایشان جزو چهار دانشمند برتر دنیا معرفی شده است.
وی درباره ویژگی‌های نظامی شهید چمران نیز اضافه کرد: چنین فردی که در اوج رتبه‌های علمی است، در اوج توانمندی‌های نظامی نیز دیده می‌شود؛ طوری که وقتی کار جنگ گره می‌خورد امام می‌فرماید: «بگویید چمران بیاید.»
قاسمی با اشاره به مسئولیت همزمان شهید چمران در نمایندگی مجلس و وزارت، به جنبه‌های سیاسی شخصیت وی اشاره کرد و در ادامه گفت: چنین شخصیتی به درجه‌ای از عرفان می‌رسد که امام خمینی(ره) می‌گوید من دلم برای چمران تنگ شده؛ درجه عرفان ایشان تا حدی است که در نوارهای ضبط شده از ایشان، خودشان گفته‌اند وقتی به رانشان ترکش خورد و مجروح شدند، خون فواره زد اما می‌گوید من دستور دادم خون بایستد و ایستاد؛ به خاطر همین تجلی قدرت خداوند در شهید چمران بود که به گفته خانم غاده، شهید چمران به مقام «بقا» که بالاترین مقام عرفانی است رسیده بود.
وی با اشاره به اطلاع شهید چمران از زمان شهادتش افزود: شهید چمران از روز شهادتش خبر داده بود؛ وقتی آن روز رسید و خبر مجروح شدن شهید به خانم غاده می‌رسد، او مستقیم به سردخانه می‌رود چراکه مطمئن بوده شهید چمران در همان روزی که خبر داده بود شهید می‌شود و همین‌طور هم شد.
قاسمی در رابطه با اخلاق شهید چمران در زندگی خانوادگی‌اش به عنوان یکی دیگر از ابعاد جامعیت این شهید، بیان کرد: چنین شخصیتی با این درجه از عرفان، همسری وفادار نیز بوده، فرزندانش به او عشق می‌ورزیدند و زندگی موفقی داشته است.
مؤسس مجمع جوانان شهید چمران در خصوص بعد هنری شخصیت شهید چمران، اضافه کرد: شهید چمران علاوه بر اینکه نقاش بوده، شش هزار عکس نیز گرفته که نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن وی در رشته عکاسی است.
قاسمی با اشاره به ساخت هنرستان توسط شهید چمران در شهر سور در جنوب لبنان، ادامه داد: شهید چمران نسبت به محرومان نیز دغدغه داشت و با ساخت این هنرستان خواست امکان تحصیل را برای بچه‌های فقرا فراهم کند؛ این‌ها همه نشانه جامعیت این شخصیت والاست.
انتقاد از کم‌کاری سازمان بسیج اساتید کشور
مؤسس مجمع جوانان شهید چمران در پایان سخنانش، به دستور رهبر انقلاب به سازمان بسیج اساتید برای معرفی کردن شهید چمران به عنوان الگوی اساتید بسیجی اشاره و با انتقاد از سازمان بسیج اساتید، ابراز کرد: سازمان بسیج اساتید خراسان رضوی اقدامات خوبی انجام داده و ما با آن‌ها همکاری‌های متعددی داشته‌ایم اما سازمان بسیج اساتید کشور باید پاسخ دهند که در راستای این دستور رهبر انقلاب چند کتاب یا فیلم برای معرفی کردن شهید چمران به عنوان الگوی اساتید بسیجی تولید کرده‌اند، چند کرسی چمران شناسی راه اندازی کرده‌اند و چقدر توانسته‌اند شهید چمران را به دانشجویان بشناسانند؟
وی در همین راستا اضافه کرد: در سالروز شهادت شهید چمران مباحثی از سوی سازمان بسیج اساتید مطرح می‌شود اما هیچکدام با محوریت الگوسازی ایشان نیست؛ سازمان بسیج اساتید کوتاهی کرده و ما در این خصوص از آن‌ها مطالبه داریم.
قاسمی با بیان اینکه شهید چمران شخصیتی جامع در حوزه‌های سیاسی، هنری، ورزشی و ... بود، اضافه کرد: وزیران دفاع باید پاسخ دهند که برای شناساندن و الگو معرفی کردن شهید چمران چه اقدامی انجام دادند و یا نمایندگان مجلس ما برای چنین شخصیتی که الگوی نمایندگان مجلس بود چه کردند؟ هنرمندان، ورزشکاران و ... همه باید در این خصوص پاسخگو باشند که برای این شخصیت جامع چه کاری انجام دادند.
یادآور می‌شود، دوره مقدماتی چمران شناسی، با حضور استادانی از ایران و لبنان، از دوم تیر تا 22 شهریورماه در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار می‌شود؛ علاقه‌مندان به شرکت در این دوره می‌توانند از ساعت 17 تا 19 پنج‌شنبه، 31 خردادماه با مراجعه به تالار دانشکده علوم دانشگاه فردوسی نام نویسی کنند.
انتهای پیام

captcha