اتمسفر قوی فرهنگی در کردستان حاکم است
کد خبر: 3724067
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۶

اتمسفر قوی فرهنگی در کردستان حاکم است

گروه اجتماعی- معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه اتمسفر قوی فرهنگی در کردستان حاکم است، گفت: فرهنگ غنی و انسان‌های توسعه‌یافته دو مزیت ارزشمند کردستان است که توسعه را برای این استان رقم خواهد زد.

اتمسفر قوی فرهنگی در کردستان حاکم است

به گزارش ایکنا از کردستان، سعید نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور شامگاه گذشته، 29 خردادماه در چهارمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کردستان که در سالن شهدای دولت استانداری برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های شاخص استان کردستان «اتمسفر قوی فرهنگی» است، اظهار کرد: فرهنگ ملات پیوند مصالح ساختمانی جامعه است که خریدنی نبوده و در طول قرن‌ها در بطن زندگی مردمان سرزمینی شکل می‌گیرد.
وی با تأکید بر اینکه غنای فرهنگی کردستان پشتوانه مردم استان است، افزود: قوم فرهنگی و فرهیخته کُرد، بهترین ظرفیت و پشتوانه توسعه کردستان است.
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور بابیان اینکه دومین نقطه قوت ارزشمند استان کردستان وجود انسان‌های توسعه‌یافته است، گفت: انسان ابزار توسعه نیست، بلکه «انسان توسعه‌یافته» هدف غایی توسعه است.
کولبری برای کسب روزی حلال نشان از توسعه‌یافتگی شخصیتی یک کردستانی دارد
وی بیان کرد: زمانی که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کردستان برای کسب روزی حلال به کولبری آن‌هم باوجود تمام مشقت‌هایش روی می‌آورند، نشان از توسعه‌یافتگی شخصیتی این انسان فرهنگی در کردستان است.
نمکی با تأکید بر اینکه انسان‌های شریف و توسعه‌یافته پشتوانه عظیم توسعه هستند، ادامه داد: فرهنگ غنی و انسان‌های توسعه‌یافته دو مزیت کردستان است که باید موردتوجه مدیران قرارگرفته و از آن به‌عنوان نقاط قوت یاد شود.
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور با اشاره به اینکه استقرار امنیت در یک هزار و 700 کیلومتر مرز مشترک در شمال غرب کشور نشان از همدلی و هماهنگی نیروهای خدمت رسان امنیتی، انتظامی و نظامی‌است، گفت: این امر منجر به صیانت از امنیت و آرامش کشور شده که خود مزیتی ستودنی است.
وی افزود: استقرار امنیت پایدار در مناطق مرزی به‌جز تأمین امنیت پایدار از طریق مرزنشینان میسر نمی‌شود.
نمکی با ذکر اینکه اگر صدای خنده و شادی مرزنشینان به گوش نرسد باید در انتظار شنیدن صدای پوتین‌های متجاوزین بود، گفت: مرزنشینان برخوردار اجازه نخواهند داد که عدم امنیت بر کشور غالب گردد.
وی با تأکید بر لزوم تأمین معیشت مرزنشینان، گفت: کولبری باید در شرایطی قرار گیرد که فرد آبرومندانه و در طیب خاطر به این کار مبادرت ورزد، به همین خاطر باید با لحاظ کردن شرایط ویژه این مهم را محقق کرد.
توجه به کشاورزی، آب و سلامت در اولویت قرار گیرد
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور در ادامه بابیان اینکه توسعه کشاورزی و استفاده از آب‌های مرزی به جد پیگیری می‌شود، اظهار کرد: رفاه اجتماعی، اشتغال، بیماری‌های غیر واگیر، حوادث جاده‌ای، سرطان و ... ازجمله الزاماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
وی تحقق این امر را نیازمند همکاری بی نبخشی دانست و گفت: از این طریق می‌توان با تغییر الگوی تغذیه‌ای، اصلاح سبک زندگی و آموزش همگانی را تعمیم بخشید.
سالمندان ناامید آینده را دریابید
نمکی با اشاره به اینکه سالمندان از دیگر معضلاتی است که در آینده گریبان‌گیر بحث سلامت جامعه خواهد شد، اظهار کرد: این موضوع زمانی عمق پیدا می‌کند که ما با جمعیت سالمندی که جوانی نکرده و پیر شده‌اند، روبرو شویم.
وی تصریح کرد: این قشر شامل پیرانی است که در دوران جوانی به دلیل عدم زیرساخت‌های اشتغال و خلق ثروت، در جوانی امکان انباشت ثروت برای آنان مهیا نبوده و به دلیل نداشتن سرمایه خود را سربار دیگران و جامعه دانسته و افسرده می‌شوند، لذا باید برنامه‌ریزی‌های اساسی را در خصوص این افراد لحاظ کرد.
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور ادامه داد: سلامت مردان، حاشیه‌نشینی و بیماری‌های غیر واگیر دیگر چالش‌هایی است که باید به جد موردتوجه قرار گیرد.
ساختار معیوب آموزش‌وپرورش مهم‌ترین عنصر عقب‌ماندگی است
نمکی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه آموزش‌وپرورش یک عرصه بسیار علمی است، اظهار کرد: مشکل عمده‌ای که در این حوزه وجود دارد، عدم آموزش «اجتماعی شدن» و «تفکر خلاق» به دانش‌آموزان است.
وی افزود: امروزه از طریق آموزش‌وپرورش به دانش‌آموزان آموزش منتقل نمی‌شود، بلکه تقویت حافظه و حفظیات بر آنان تحمیل می‌شود.
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور با ذکر اینکه آموزش‌وپرورش هنوز جامعه‌محور نیست، تصریح کرد: بچه‌های ما اجتماعی تربیت نمی‌شوند و آموزش‌ها همچنان بر پایه «بابا آب داد»، «بابا نان داد» است.
وی با تأکید بر اینکه ساختار معیوب آموزش‌وپرورش مهم‌ترین عنصر عقب‌ماندگی است، گفت: طرح ادغام مدارس زیر 30 نفر و ساخت مجتمع‌های آموزشی باقابلیت‌های آموزشی، پرورشی و ورزشی در روستاهای بزرگ در کردستان در دستور کار قرار گیرد.
نمکی گریزی به سن بازنشستگی زد و گفت: هم‌اکنون در کشور یکی از معیوب‌ترین جدول‌های بازنشستگی دنیا راداریم که در تلاش برای اصلاح آن هستیم.
لزوم گسترش اکو توریسم در کردستان
نمکی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث محیط‌زیست استان کردستان ازلحاظ آلاینده‌ها به‌ویژه آلاینده‌های صنعتی زیست‌محیطی (به‌جز در بحث ریز گردها) نسبت به سایر استان‌ها گستردگی کمتری دارد، گفت: استان کردستان با پتانسیل بالا در بحث تنوع زیست‌محیطی مطرح است که می‌توان از این ظرفیت در راستای اکو توریسم و تکثیر برخی گونه‌ها با کمک بخش خصوصی اقدام کرد.
وی با تأکید بر لزوم بهره‌گیری از تجربه موفق استان‌هایی ازجمله کرمان و یزد در بحث جذب گردشگران اکو توریسمی، افزود: ازجمله مزیت‌های غالب کردستان در بحث گردشگری فرهنگ و هنر غنی این استان به‌ویژه موسیقی آن است که نباید از آن غفلت کرد.
آموزش عالی نیازسنجی و دانشگاه رافع مشکلات منطقه شود
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر لزوم رصد اثرگذاری تحصیلان عالی در جامعه، گفت: دانشگاه‌های ما خلق ثروت نکرده‌اند و میزان تحصیلات تکمیلی هیچ تعادل و توازنی با کارشناسی ندارد.
وی افزود: انسان‌های تربیت‌یافته آموزش عالی متناسب با نیاز جامعه نیستند که این امر با تکیه‌بر مدل‌های اصلاح آموزش عالی باید مورد بازبینی قرار گیرد.
نمکی با ذکر اینکه این آمایش باید بر اساس نیاز استان به نیروهای خدمت رسان در سال‌های آتی صورت پذیرد، خاطرنشان کرد: پس‌ازاین امر باید رشته‌ها و گرایش‌های تحصیلی که موردنیاز توسعه استان هستند بازبینی و با رشته‌های دیگر جایگزین شود.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه باید قادر به رفع مشکلات منطقه خود باشد، تصریح کرد: دانشگاه با ارائه راهکارهای علمی و عملی مشکلات و موانع توسعه استان را به‌خوبی می‌تواند از بین ببرد.
معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان بودجه و برنامه‌ریزی کشور در پایان با ذکر اینکه استان کردستان، استانی قابل با انسان‌های عاشق و علاقه‌مند به خدمت است، یادآور شد: این عشق و علاقه می‌تواند توسعه و پیشرفتی زیبا را برای آینده این استان به ارمغان آورد.
انتهای پیام

captcha