پنج هزار NGO برای مبارزه با اعتیاد در کشور باید ایجاد شود
کد خبر: 3724103
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱

پنج هزار NGO برای مبارزه با اعتیاد در کشور باید ایجاد شود

گروه جامعه ــ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن دعوت از فعالان اجتماعی و خیرین برای مشارکت در پیشگیری و درمان اعتیاد گفت: کشور نیازمند پنج هزار NGO در حوزه مواد مخدر است.

پنج هزار NGO برای مبارزه با اعتیاد در کشور باید ایجاد شود

 به گزارش خبرنگار ایکنا؛ پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز چهارشنبه 30 خرداد ماه و در آستانه آغاز هفته مبارزه با مواد مخدر طی نشستی خبری به تشریح برنامه‌های این هفته و نیز ارائه گزارش عملکرد سه ماهه این ستاد پرداخت و اعلام کرد: 27 ژوئن مصادف با 5 تیرماه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر است که در کشور ما به صورت هفته مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال حضور مردم و سازمان‌های غیر دولتی را در برنامه‌ها پررنگ کرده‌ایم گفت: شیوه نامه اجرای برنامه‌ها به استان‌ها ابلاغ شده است و مقرر شده برنامه ستاد مبارزه با مواد مخدر در تهران با حضور یکی از سران قواه، وزیر کشور و دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شود. البته قطعنامه، بیانیه و تمام محتوای برنامه اجرایی توسط NGO و بیماران بهبود یافته تهیه شده است.همچنین برنامه امحا مواد مخدر در 5 استان کشور انجام خواهد شد.

افشار همچنین از ارائه مشاوره رایگان و تخفیف دار در مراکز درمانی به ویژه درمان سرپایی برای معتادان خبر داد و گفت: تیم‌های تخصصی در مساجد، تکایا، مدارس و محل‌های اجتماع مردم به ارائه برنامه‌ها و آموزش‌های تخصصی می‌پردازند و زنجیره انسانی «نه به مواد مخدر» توسط جوانان هلال احمر ایجاد خواهد شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مخدر در ادامه سخنان خود به ارائه گزارش فعالیت سه ماهه این ستاد پرداخت و اعلام کرد: 212 تن مواد مخدر طی این سه ماه کشف شده است که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و بیشترین کشفیات در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، و هرمزگان بوده است. کشف قرص‌های روانگردان نیز 13 درصد افزایش داشته که البته کشف این نوع مواد هوشیاری بیشتری را می‌طلبد ما شاهد کاهش 70 درصدی ورود مواد پیش‌ساز از مبادی مرزی بوده‌ایم که البته تغییر مصرف از شیشه به سمت گل و مواد سنتی موجب کاهش ورود مواد پیش ساز شده است.

وی از افزایش کشف سه درصدی خودروها و 80 درصدی سلاح‌های مکشوفه به وسیله عملیات‌های مبتنی بر اطلاعات خبر داد و گفت: سه هزار و 12 نفر بر اساس گزارش رسمی پزشکی قانونی سال گذشته بر اثر عوارض مصرف مواد مخدر فوت کرده‌اند که نسبت به سال گذشته با کاهش 5.6 درصدی مواجه هستیم. دو هزار و 640 نفر مرگ ناشی از مصرف مواد و 372 نفر مرگ ناشی از مصرف محرک‌ها را داشته‌اند که از این تعداد 353 نفر خانم بوده‌اند.

افشار از فعالیت دو هزار و 411 سازمان مردم نهاد در حوزه اعتیاد در کشور خبر داد و گفت: 939 سازمان در حوزه پیشگیری فعالیت می‌کنند همچنین طی سه ماهه اول سال جاری 300 هزار دانش آموز 400 هزار نفر از والدین ، 158 هزار مدیر، معلم و مربی، یک میلیون 500 هزار نفر از خانواده‌ها، دویست هزار دانشجو، سه هزار و 500 نفر استاد آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد و نیز آموزش‌های مربوط به آسیب‌های اجتماعی را دریافت کرده‌اند. همچنین هزار و 450 مسجد در محلات مختلف کشور و هشت هزار مبلغ و مداح در حوزه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد فعال بوده‌اند.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از پاسخگویی به 79 هزار تماس تلفنی با خط ملی مشاوره‌ای اعتیاد خبر داد و گفت: ظرفیت این خط‌ها را افزایش خواهیم داد همچنین بازنگری در قانون مبارزه با مواد مخدر تصمیمی جدی است و باید اصلاحات جامعی در این قانون صورت گیرد.

وی تصریح کرد: ریشه کنی مواد مخدر فعلا میسر نیست و به همین دلیل باید به سمتی برویم که کمترین تاثیر را بر روی گروه‌های حساس داشته باشد. بر همین اساس طی برنامه‌ای تا شعاع 500 متری مکان‌های عمومی از جمله مدارس و دانشگا‌ها از حضور توزیع کنندگان مواد پاکسازی شد که در این عملیات دو تن مواد مخدر ضبط شد.

 بیمه معتادان

افشار در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا که پرسید آیا هزینه درمان مواد مخدر در ایران به حدی بالا است که نیاز است به خانواده‌ها تخفیف ارائه شود گفت: هزینه درمان بالا نیست اما توانایی مالی خانواده‌ها پایین است در حال حاضر 89 درصد از خدمات درمان توسط بخش غیر دولتی ارائه می‌شود که برای رفع این نقص توسط دولت مسئله بیمه معتادان را مطرح کردیم. اما با توجه به اینکه برای دریافت خدمات بیمه باید افراد حداقل دارای کارت هویت باشند و بسیاری از معتادان متجاهر و افراد نیازمند کارت شناسایی ندارند توانستند از این خدمات بیمه‌ای استفاده کنند بر همین اساس از امسال به سمت ارائه اعتبار حمایتی پیش می‌رویم که در این طرح کمک‌ها در قالب یاری برگ به معتادان بی بضائت و کم بضائت ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا که پرسید چه تعداد NGO باید در کشور برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد شود که بتوان تاثیر مشهودی در کاهش مصرف مواد شاهد بود گفت: سال 92 در کشور ما هزار و 200 سازمان مردم نهاد در خصوص مبارزه با مواد مخدر فعال بود که اکنون با رشد صد در صدی این تعداد به دو هزار و 411 NGO رسیده است اما به هیچ عنوان کافی نیست و برای دستیابی به برنامه ششم توسعه و پوشش 40 تا 50 درصدی گروه‌های هدف حوزه اعتیاد باید حداقل پنج هزار NGO فعال واقعی در حوزه اعتیاد داشته باشیم البته NGO ها فعال در زمینه درمان به حد نیاز وجود دارد و باید NGO های جدید در حوزه پیشگیری و صیانت از معتادان ترک کرده در کشور ایجاد شود.

انتهای پیام

captcha