نگاه ایران به پناهندگان ارزش‌مدارانه و دین‌مدارانه است/ انتقاد از رویکرد مستبدانه غربی‌ها در قبال مهاجرین
کد خبر: 3724105
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
محمدی‌فر در نشست خبری روز جهانی پناهنده:

نگاه ایران به پناهندگان ارزش‌مدارانه و دین‌مدارانه است/ انتقاد از رویکرد مستبدانه غربی‌ها در قبال مهاجرین

گروه سیاسی ــ مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در نشست خبری روز جهانی پناهنده با انتقاد از نگاه ظالمانه، سختگیرانه و مستبدانه کشورهای پیشرفته به پناهندگان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای نگاه ارزش‌مدارانه و دین‌مدارانه خود تلاش داشته که هر چه بیشتر و بهتر به پناهندگان خدمت‌رسانی کند و به عنوان نمونه در این راستا بنابر فرمان مقام معظم رهبری در 3 سال پیش، ما 102 هزار نفر از فرزندان مهاجرین غیر قانونی را در مدارس ثبت نام کردیم.

به گزارش ایکنا، نشست خبری مراسم روز جهانی پناهنده با حضور احمد محمدی‌فر، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و ایرینا کرنیاک، جانشین نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران صبح امروز، چهارشنبه 30 خرداد، در باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمدی‌فر با گرامیداشت روز جهانی پناهنده گفت: این روز برای ما در جمهوری اسلامی ایران دارای مفهوم بسیار عمیق، قدیمی و گسترده‌ای است.
وی افزود: هر چند که ما هر سال در چنین روزی، روز پناهنده را گرامی می‌داریم و از پناهندگان در سراسر دنیا یاد می‌کنیم اما متاسفانه هر سال شرایط آواراگی و مهاجرت‌های اجباری در جهان در حال افزایش است و شاخص‌های سازمان ملل هم بر آن تأکید دارد.
محمدی‌فر ادامه داد: هر روز شاهد افزایش جنگ‌های داخلی در کشورها، توسعه تروریسم، ناامنی و شکاف‌های قومی و مذهبی در کشورها هستیم. در کنار این وضعیت با شرایط دیگری هم مواجه هستیم و آن نامهربانی بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته در دنیاست که ضد مهاجرین و پناهندگان روا می‌دارند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور یادآور شد: امروز اخبار نگران‌کننده‌ای از جداسازی خانواده‌ها از یکدیگر، سرگردان شدن بر روی آب‌ها و اجازه نیافتن برای حضور حتی چند ساعته در کشورها به گوش می‌رسد.
وی با بیان اینکه نگاه کشورهای پیشرفته و برخوردار به پناهندگان یک نگاه ظالمانه، سختگیرانه و مستبدانه است، گفت: در حالی که این آوارگان و پناهندگان از ظلم، جنگ و ستم ناچار به مهاجرات شده‌اند. جا دارد از خداوند بخواهیم که شرایطی را فراهم بدارد که دنیا در آرامش و صلح قرار بگیرد تا رنج آواراگان و پناهندگان در جهان روزی به اتمام برسد.
محمدی‌فر اظهار کرد: افتخار دارم که بیان کنم جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای نگاه ارزش‌مدارانه و دین‌مدارانه خود تلاش داشته که هر چه بیشتر و بهتر به پناهندگان خدمت‌رسانی کند. در طول 50 سال گذشته کشورمان همواره مأمن و مقصد آوارگانی بوده که در کشورهای خودشان دچار رنج و زحمت بودند.
وی تصریح کرد:همواره بین 3 تا 5 میلیون نفر پناهنده و مهاجر در نیم قرن گذشته در کشورمان حضور داشتند و تلاش کردیم خدمات اولیه و موردنیاز را برای این پناهندگان و آوارگان فراهم کنیم. امروز علاوه بر پناهندگان، حتی ما در رابطه با مهاجرین غیرقانونی تلاش کردیم پذیرای آنها باشیم و بنابر فرمان مقام معظم رهبری در 3 سال پیش، ما 102 هزار نفر از فرزندان مهاجرین غیر قانونی را در مدارس ثبت نام کردیم.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور افزود: امروز جمعیتی حدود 430 تا 450 هزار نفر از این افراد در کنار دانش‌آموزان ایرانی و همسان با دانش‌آموزان ایرانی قرار دارند و از مزایا و برخورداری‌های دانش‌اموزان ایرانی بهره می‌برند و خانواده‌های آنها را هم از تعقیب مصونیت بخشیدیم.
وی تأکید کرد: در حالی که در کشور خودمان دچار مشکلات عدیده‌ای در مسئله خدمات بیمه‌ای هستیم اما در طول 3 سال گذشته جمعیت عظیمی از پناهندگان را با کمک کمیسیاری پناهندگان و وزارت بهداشت و درمان تحت پوشش بیمه سلامت درآوردیم. امروز همه پناهندگان در کشور ما می‌توانند مانند همه ایرانیان از خدمات بیمه سلامت با فرانشیزهای دولتی برخوردار باشند.
محمدی‌فر عنوان کرد: اینها افتخاراتی است که جمهوری اسلامی ایران در راستای ارزش‌های انسانی همواره در طی سال‌های گذشته و در برنامه‌های پیش رو در دستور کار قرار داده است. تمام تلاش ما این است که جامعه پناهندگان، جامعه‌ای شالم، شاداب و امیدوار به آینده باشد و روزی با تمام شدن همه ظلمو ستم‌ها در کشورهای خود بتوانند بازگردند و کشورشان را بسازند و آباد کنند و این سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: امروز همه تلاش‌ها و اقدامات ما در راستای ایجاد هنجارهایی در بین پناهندگان است که رنج پناهندگی را کاهش دهد. امروز حدود 17هزار دانشجو و 25هزار فارغ‌التحصیل دانشگاهی به عنوان فرهیختگان علمی و فرهنگی از مهاجران افغانی داریم و علاوه بر این از عراق نیز تعدادی از پناهندگان هنوز در کشور هستند و برنامه‌های ما عمدتا در جهت حمایت و ارتقای امنیت در حوزه‌های سلامت، بهداشت و و معیست ماهجرین و پناهندگان است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با انتقاد از برخی سازمان‌های جهانی و کشورهای اروپایی گفت: اینها که عمدتا در زنجیره مهاجرت قرار دارند متاسفانه به مسئولیت‌های خودشان در راستای حمایت از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در قبال مهاجرین عمل نمی‌کنند و پاسخگوی مسئولیت‌های خود نیستند.
محمدی‌فر تصریح کرد: موضوع مهاجرت حلقه‌های یک زنجیر است که همه کشورها در این حلقه‌ها حضور دارند و این مسئولیت صرفا یک کشور نیست.

در ادامه این نشست خبری خانم ایرینا کرنیاک، جانشین نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران، با بیان اینکه روز گذشته کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد گزارشی با عنوان «گزارش جهانی پناهندگان» منتشر کرد، گفت: 68.5 میلیون نفر در سراسر جهان از خانه و کاشانه اصلی خود رانده شده‌اند. همچنین 25.4 میلیون نفر ار مرزهای کشورهای خودشان برای رسیدن به مناطق امن عبور می‌کنند.
وی افزود: بر اساس همین گزارش، در سال 2017 بیشاز 3 میلیون نفر به تعداد بی‌جاشدگان جهانی اضافه شده بوده که این بیشترین افزایش تعداد مهاجرت در سطح جهانی در طی یکسال بوده است. براساس اطلاعات موجود آمار بی‌جاشدگی همچنان در حال افزایش است. کلا در سال 2017 ، 16.2 میلیون نفر دچار بی‌جاشدگی برای اولین بار یا برای چندمین بار شدند. به عبارتی به طور متوسط هر 2 ثانیه یکبار یک نفر در جهان دچار این مسئله شده یا 44400 نفر در روز دچار بی‌جا شدگی می‌شوند.
کرنیاک اظهار کرد: کمنیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در سال 1950 میلادی برای پیگیری مسائل پناهندگان تأسیس شد. در آن زمان قرار بود این کمیساریا تنها سه سال فعالیت کند. اما از آن تاریخ تا سال 2004 ه 5 سال یکبار این مأموریت تمدید شد. در سال 2004 مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای صادر کرد و مقرر شد این کمیساریا تا زمانی که مشکل پناهندگان حل شود به فعالیت خود ادامه دهد.
جانشین نماینده کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران افزود: اطلاعات و آمار ارائه شده موید این است که کمیساریا کارهای بسیار زیادی دارد.
وی با بیان اینکه مراسم روز جهانی پناهندگان برای اولین بار در سال 2001 برگزار شد، گفت: فلسفه وجودی این روز به قطعنامه سازمان ملل متحد در ارتباط با کنوانسیون پناهندگان سال 1951 برمی‌گردد. این کنوانسیون در همان سال وضع شد. از آن سال هرساله در 20 ژوئن(30 خرداد) این روز گرامی داشته می‌شود تا هم فعالیت‌ها و تلاش‌های پناهندگان بیان شود و هم اینکه از مجموعه فعالیت‌های کشورهای میزبان قدردانی شود.
کرنیاک ادامه داد: با همکاری اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور این برنامه نیز هر ساله در ایران برگزار می‌شود. ایران تاریخچه بسیار چشمگیری در میزبانی از پناهندگان دارد و همبستکگی خود را با آنها در خلال سال‌ها ثابت کرده است. در طی جنگ جهانی دوم، اتباع لهستانی به عنوان پناهنده به ایران آمدند. عراقی‌ها و افغانی‌ها نیز از سال 1979 به بعد وارد ایران شدند.
وی عنوان کرد: پس از گذشت 4 دهه از انقلاب امروز ایران همچنان یکی از کشورهای برجسته میزبان پناهندگان مطرح است. ایران پنجمین کشور بزرگ میزبان پناهندگان است و جمعیت اتباع افغانی در ایران دومین جمعیت بزرگ پناهنده در سراسر جهان است.
کرنیاک یادآور شد: دولت و مردم ایران در طی چهار ده گذشته همبستگی چشمگیری را با جمعیت پناهندگان از خودشان نشان دادند و میزبانانی بسیار سخاوتمند بودند.
وی با اشاره به سخنان محمدی‌فر در خصوص ارائه خدمات بیمه‌ای به پناهندگان گفت: تعداد زیادی از کودکان پناهنده در کنار کودکان ایرانی در مدارس حضور دارند و طی فرمان مقام معظم رهبری در سال 1394 تمام کودکان پناهنده فارغ از وضعیت پناهندگی‌شان می‌توانند در مدارس ثبت نام کند و این واقعا یک مثال نمونه است.
کرنیاک ابراز کرد: اما چالش حمایت از پناهندگان برای یک کشور و یک جامعه به صورت انفرادی چالش بسیار بزرگی است. بنابراین همگان باید نقش دولت را ایفا کنند و ما به عنوان کمیساریا فعالیت‌های مدافعه‌گری و ترویجی خودمان را از سوی ایران ادامه می‌دهیم.
وی در پایان از دولت و ملت ایران، سازمان‌های مردم‌نهاد ملی و بین‌المللی، جامعه بین‌المللی به صورت کلی، سفارتخانه‌های کشورهای مختلف و آژانس‌های مختلف سازمان ملل برای توجه به مسئله پناهندگان قدردانی کرد و گفت: مشتاقانه در پی این هستیم که با کلیه کنشگران علاقمند بیشتر بتوانیم همکاری کنیم تا حمایت از دولت ایران افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

captcha