تاکید بر اقتدار معنوی در تحلیل واقع‌گرایانه از گفتمان امام(ره)/ ارائه ۱۰ مقاله در دو پنل تخصصی
کد خبر: 3724111
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
صالحی امیری:

تاکید بر اقتدار معنوی در تحلیل واقع‌گرایانه از گفتمان امام(ره)/ ارائه ۱۰ مقاله در دو پنل تخصصی

گروه دانشگاه ــ دبیر علمی همایش «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره) از نظریه تا عمل» با بیان اینکه تداوم انقلاب اسلامی در چارچوب اندیشه‌های امام(ره) میسر خواهد بود، اظهار کرد: در تحلیل واقع‌گرایانه از گفتمان فکری حضرت امام(ره)، در می‌یابیم توجه به اقتدار معنوی به جای اقتدار نظامی و تاکید بر قدرت نرم (مردم) در اندیشه‌های امام نمود دارد.

حمیدرضا طیبی
 
به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش علمی یک روزه «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره)، از نظریه تا عمل» با حضور و جمعی از استادان دانشگاهی و پژوهشگران امروز چهارشنبه، ۳۰ خردادماه جاری در سالن همایش‌های کتابخانه ملی و مرکز اسناد برگزار شد.
 
در بخش نخست این همایش، دکتر طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این همایش متعلق به امام (ره) است، اظهار کرد: ایجاد جهاد دانشگاهی و تاسیس آن در سال ۱۳۵۹ و موفقیت‌های این نهاد در حوزه‌های مختلف علم و فناوری و فرهنگی حاصل خودباوری است که امام (ره) در جسم و جان جوانان ایجاد کردند. امام می‌فرمودند: «اگر بخواهیم می‌توانیم»، در جهاد دانشگاهی علاوه بر نشر اندیشه‌های حضرت امام (ره) این حرف ایشان را به طور عملی اثبات کنیم و بگوییم این خواسته‌شدنی است. در حوزه دارودرمانی و فناوری پزشکی، اکنون به مرحله تبدیل علم و فناوری رسیده‌ایم و قرار است ساخت قطعات یدکی بدن انسان را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های فنی و مهندسی هم به همین شکل است، گفت: پس از ۵ سال، شب گذشته آزمایش تحقیقاتی جهاد دانشگاهی در حوزه صنعت نفت با موفقیت انجام شد و به‌زودی نتیجه این آزمایش با حضور وزیر و معاون رئیس جمهوری رونمایی می‌شود.

وی با بیان اینکه اگر در حوزه وحدت دچار مشکل هستیم، حتما روح منشور امام را درک نکرده‌ایم، افزود: اگر به کاربردی کردن این اندیشه‌ها فکر و آن را عملی می‌کردیم، امروز دچار مشکل نمی‌شدیم.

طیبی با اشاره به راه‌اندازی مرکز فرهنگی دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، گفت: پس از رحلت امام (ره) تصمیم به تاسیس این نهاد در جهاد دانشگاهی گرفته شد. چند سالی است در این مرکز به این نتیجه رسیده‌ایم که کنفرانس‌های علمی در حوزه اندیشه‌های حضرت امام و انقلاب اسلامی برگزار کنیم و بر همین اساس کنفرانسی دو سال گذشته با موضوع «اسلام سیاسی از منظر اندیشه‌های امام» برگزار شد که حاصل آن چاپ کتابی با همین عنوان بود. امسال نیز همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی از نظریه تا عمل در حوزه سیاست خارجی برگزار خواهد شد.

در ادامه سیدرضا صالحی امیری، دبیر علمی این همایش با ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش به سخنرانی پرداخت و گفت: پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی، پنج مرحله گفتمانی را طی کردیم؛ گفتمان ارزشی، گفتمان توسعه و سازندگی، گفتمان اصلاحات، گفتمان عدالت و گفتمان اعتدال، تمام این گفتمان‌ها خرده گفتمان‌هایی در زیر چتر گفتمان انقلاب اسلامی هستند و این همایش ذیل فراگفتمان امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی شکل گرفت. هدف آن است نشان دهیم تداوم انقلاب اسلامی در چارچوب ارکان اندیشه‌های امام میسر خواهد بود.

صالحی امیری

به گفته وی مباحثی همچون اخلاق گرایی، معنویت گرایی، عدالت گرایی، وحدت گرایی، آرمان گرایی، مصلحت گرایی، مردم گرایی، استقلال گرایی، قانون گرایی و عقل گرایی در اندیشه‌های امام (ره) قابل درک و فهم است و در این همایش به این مسائل پرداخته می‌شود که با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، چه میزان در دستیابی به اهداف و ارزش‌ها در گفتمان امام (ره) موفق بوده‌ایم و در دستیابی به این موفقیت‌ها چه موانعی وجود داشته و سهم هر یک از این موانع چه میزان است.

صالحی امیری گفت: در مطالعات این مجموعه مشخص شد؛ فقر و شکاف طبقاتی، فساد گسترده، حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی، بی عدالتی، خشونت و بداخلاقی از جمله عواملی بود که در ناکامی و عدم تحقق آرمان‌ها و عملی شدن اندیشه‌های امام (ره) موثر بوده‌اند. از سوی دیگر نفی استبداد، نفی وابستگی به قدرت‌های بیگانه، قانون‌مند کردن سیستم و نظام از جمله موفقیت‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است.

دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) با بیان اینکه اساسا رویکرد این همایش عقلانی و نه احساسی است، گفت: در این همایش بر شناخت موفقیت‌ها و ناکامی‌ها اشاره خواهیم داشت. در تحلیل واقع‌گرایانه از گفتمان فکری حضرت امام، در می‌یابیم نفی خشونت در همه حوزه‌ها، توجه به اقتدار معنوی به جای اقتدار نظامی یعنی تاکید بر قدرت نرم (مردم) به جای قدرت سخت، در اندیشه‌های امام نمود دارد و ایشان بر رای مردم و بر خداوند به عنوان منشا قدرت تاکید داشتند. اندیشه امام، اندیشه‌ای تام و تمام است و ایشان بر مسائل متعددی از جمله مبارزه دائمی با جهل و خرافه‌گرایی تاکید داشتند و آن را سم مهلکی برای دین و حکومت می‌دانستند.

وی در ادامه با بیان اینکه برای رسیدن به وحدت یک راه وجود دارد و آن بازگشت به اندیشه‌های امام (ره) است، خاطرنشان کرد: اندیشه مصلحت را که حضرت امام (ره) طرح کردند، برای همه مسائل و بسیاری از مشکلات موثر است، چرا که اسلام و به تبع آن اندیشه‌های امام برای همه مسائل مبانی شفاف و روشنی دارد.

به گفته صالحی امیری موضوعات این همایش شامل انقلاب اسلامی و عدالت، انقلاب اسلامی و آزادی، انقلاب اسلامی و حقوق ملت، انقلاب اسلامی و سیاست اخلاقی، انقلاب اسلامی و معنویت، انقلاب اسلامی و آموزش و فرهنگ، انقلاب اسلامی و امنیت، انقلاب اسلامی و مشارکت، انقلاب اسلامی و وحدت ملی، انقلاب اسلامی و پیشرفت و توسعه، انقلاب اسلامی و تمدن سازی است.

همچنین انقلاب اسلامی و راهبرد منطقه گرایی اسلامی، انقلاب اسلامی و راهبرد نداشتن تعهدگرایی جهانی، انقلاب اسلامی و استکبار ستیزی، انقلاب اسلامی صلح و همزیستی مسالمت آمیز، انقلاب اسلامی و راهبرد صدور انقلاب، انقلاب اسلامی و جهانی شدن و جهانی سازی، انقلاب اسلامی و دیپلماسی فرهنگی و انقلاب اسلامی و هویت و خودباوری از دیگر موضوعات این همایش است که تعداد ۱۷۸ مقاله با موضوع‌های یادشده به دبیرخانه این همایش ارسال شده است که از این تعداد ۲۴ مقاله در کتاب منتخب مقالات چاپ و منتشر خواهد شد.

در ادامه این همایش و در بخش نخست، از کتاب مجموعه مقالات همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره)، از نظریه تا عمل، با عنوان «انقلاب اسلامی؛ گفتار‌هایی پیرامون انقلاب اسلامی از نظریه تا عمل» رونمایی شد.

این همایش در نوبت دوم با برگزاری دو پنل با عناوین «جهانی شدن انقلاب اسلامی؛ عقلانیت و اخلاق» و «انقلاب اسلامی در آیین نظام بین‌الملل» با ارائه ۱۰ مقاله در هر پنل به کار خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام
captcha