اسلام و قرآن مبنای نظریه پردازی در نظام سلامت قرار گیرد
کد خبر: 3724142
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۶
الهیان عنوان کرد:

اسلام و قرآن مبنای نظریه پردازی در نظام سلامت قرار گیرد

گروه سلامت ــ عضو فرهنگستان علوم پزشکی تأکید کرد: اسلام و قرآن باید مبنای نظریه پردازی در نظام سلامت ایران قرار گیرد.

اسلام و قرآن مبنای نظریه پردازی در نظام سلامت قرار گیرد

زهره الهیان عضو فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه اسلام و قرآن باید مبنای نظریه پردازی در نظام سلامت قرار گیرد به اهمیت نظریه‌های اسلام در نظام سلامت پرداخت.
الهیان تصریح کرد: سازمان بهداشت جهانی از سال ۱۹۷۹ مفهوم سلامت معنوی را وارد ادبیات دانشگاهی و بین‌المللی کرد و از همان زمان موضوعی را مطرح کرد که باید جنبه‌های معنوی را وارد حوزه‌های سلامت کرد.
وی ادامه داد: پس از آن و در سال‌های آخر قرن بیستم دولت‌های اروپایی بر اساس معاهده کپنهاگ متعهد شدند، که نیاز‌های روحی و معنوی جوامع خود را در سطح فردی، خانوادگی و اجتماعی پیگیری کنند و سیاست‌های خود را با دید اخلاقی و معنوی برای توسعه اجتماعی متمرکز کنند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با وجود توسعه مفهوم سلامت معنوی از سوی کشورهای‌غربی، تعریف سلامت معنوی غربی با آنچه مد نظر اسلام که از دیدگاهی جامع و مانع به سلامت می‌نگرد از اساس متفاوت است؛ این دیدگاه می‌تواند مبنای نظریه پردازی منحصر به فرد در این حوزه واقع شود.
وی تأکید کرد: در این راستا ما باید بر اساس اقتضائات دینی و ملی، باور‌ها و اعتقادات توده مردم به سراغ مطالعات بنیادی و مبنایی در بیان دیدگاه اسلام نسبت به انسان و ابعاد وجودی او رابطه انسان با جهان هستی و خالق جهان هستی برویم تا بتوانیم مدلی نو و پویا ارائه داد، که با تمام نیاز‌های جسمی، مادی و معنوی انسان همخوانی داشته و پاسخگوی این نیاز باشد. چرا که اسلام همزمان با نیاز‌های معنوی نیاز‌های جسمی و مادی انسان را نیز در نظر دارد.
الهیان با تأکید بر اینکه تعریف نظام‌های سکولار و دیدگاه‌های پوزیتیویستی و جهان‌بینی غرب از انسان تعریفی متفاوت از تعریف اسلام و قرآن ارائه می‌دهد، گفت: قاعتدتا باید این تفاوت تعریف نوع نگاه به سلامت و ابعاد آن را متفاوت کند از این منظر این پارادایم می‌تواتد مبنای دکترین ملی نظام سلامت ایران شده و منشأ تحولی همه جانبه در حوزه سلامت باشد.
وی یادآور شد: این دکترین می‌تواند هدایت کننده سطوح مختلف سلامت محسوب شده و در این راستا بخش‌های دیگر سلامت را بر اساس آن پیشبرد.
انتهای پیام
captcha