چمران، الگویی برای نسل جوان در تحصیل علم و بندگی خداوند است
کد خبر: 3724157
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱

چمران، الگویی برای نسل جوان در تحصیل علم و بندگی خداوند است

گروه فرهنگی ــ نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف اشرف با اشاره به شخصیت معنوی و عرفانی شهید چمران گفت: شخصیت و زندگی ایشان می‌تواند الگویی برای نسل جوان و تحصیل‌کرده امروز باشد تا بدانند که می‌توان در عین داشتن مقام علمی، بنده خالص خدا هم بود.

چمران، الگوی نسل جوان در تحصیل علم و بندگی خداوند است

حجت‌الاسلام محسن طالب‌پور در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه شهید چمران یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار، ارزشمند و الگو در تاریخ انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: ایشان یک فرد تحصیل‌کرده در دانشگاه‌های مهم و بنام دنیا بود و به خاطر هوش سرشار و تلاش زیاد توانست به عنوان یک نخبه در دانشگاه‌های آمریکا و محافل علمی این کشور شناخته شود.
وی افزود: چمران علی‌رغم اینکه در آمریکا زندگی و تحصیل می‌کرد، هیچ‌گاه اصالت دینی و ملی خود را از دست نداد. وی در آن محیط به عنوان یک فرد مذهبی و مقید به ارزش‌های الهی شناخته می‌شد و هیچ‌گاه عبودیت و ارتباط با خدا را ترک نکرد؛ همچنین به عنوان یک ایرانی الگویی برای سایر دانشجویان بود و بعد از فارغ‌التحصیلی، علی‌رغم اینکه پیشنهاداتی از آمریکا و سایر کشورها داشت، به ایران بازگشت و به کشور خود خدمت کرد.
نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف اشرف بیان کرد: شهید چمران در کنار تحصیل و تدریس، مبارزه را نیز دنبال می‌کرد. قبل از انقلاب با امام موسی صدر و مبارزان لبنانی آشنا شد و حضور فعالی در مبارزه با رژیم صهیونیستی داشت، به گونه‌ای که به عنوان یک شخصیت مبارز و مجاهد بین‌المللی شناخته می‌شد. چمران به شدت به امام(ره) علاقه داشت و خود را از شاگردان ایشان می‌دانست و تا پایان زندگی خود یار و همراه امام(ره) بود.
حجت‌الاسلام طالب‌پور خاطرنشان کرد: بعد از پیروزی انقلاب، چمران توانست اعتماد مردم را جلب کرده و به عنوان نماینده آنها وارد مجلس شورای اسلامی شود و زمانی هم که به مقام وزارت رسید، منشأ خدمات ارزشمندی برای کشور شد. ایشان در دوران دفاع مقدس حضور فعالی در صحنه‌های جنگ و شهادت داشت و به عنوان یک فرمانده نظامی فقط در جایگاه اجرایی و مدیریتی ایفای نقش نمی‌کرد، بلکه در صحنه عمل و رویارویی مستقیم با دشمن حاضر می‌شد و به همین دلیل زمانی که در حال بازدید از منطقه دهلاویه برای مقابله با دشمن بود، به شهادت رسید.

تفاوت عمده‌ای میان چمران قبل و بعد از انقلاب نیست

وی با بیان اینکه عرفان‌گرایی و معنویت یکی از ابعاد و وجوه شخصیتی شهید چمران را تشکیل می‌داد، گفت: یادداشت‌ها و دلنوشته‌های ایشان بسیار زیبا، ارزشمند و تأثیرگذار است و می‌تواند امروز مورد توجه جوانان و قشر تحصیل‌کرده قرار گیرد تا از تراوشات ذهنی و دلی ایشان بهره برده و بدانند که می‌توان در بالاترین جایگاه‌های علمی قرار داشت و در عین حال بنده خالص خدا بود و رسیدن به مقام شهادت را افتخاری برای خود دانست.
نماینده ولی‌فقیه در لشکر 8 نجف اشرف با بیان اینکه نمی‌توان تفاوت عمده‌ای میان چمران قبل و بعد از انقلاب قائل شد، ادامه داد: چمران قبل از انقلاب مشغول تحصیل بود و مدارج علمی را دنبال می‌کرد و در کنار آن به عنوان یک مبارز در عرصه بین‌المللی حضور داشت و با توجه به تجارب خوبی که در جنگ‌های پارتیزانی کسب کرده بود، بعد از انقلاب در مقام وزیر دفاع و رده‌های دیگر توانست خدمت کند و منشأ اثر باشد. در واقع خودسازی ایشان قبل از انقلاب شکل گرفت و به مقامات معنوی و عرفانی دست یافت. در دوران دفاع مقدس، هدایت رزمندگان اسلام را در عرصه تئوریک و عملیاتی به عهده گرفت و با دانشجویانی نظیر شهید علم‌الهدی ارتباط نزدیک داشت و توانست دانشجویان خط امام را در جریان پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس رهبری و هدایت کند؛ در واقع بعد از پیروزی انقلاب بیشتر به خدمتگزاری پرداخت و تلاش می‌کرد تا از توان و تجربه خود برای تثبیت انقلاب و رسیدن به آرمان‌های آن استفاده کند.


انتهای پیام

 

captcha