گام‌های بزرگ انقلاب در دستیابی به سنگر‌های کلیدی قدرت در جهان/ قرائت بیانیه پایانی همایش
کد خبر: 3724213
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
یحیی فوزی:

گام‌های بزرگ انقلاب در دستیابی به سنگر‌های کلیدی قدرت در جهان/ قرائت بیانیه پایانی همایش

گروه دانشگاه ــ عضو هیئت علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره) از نظریه تا عمل، عنوان کرد: انقلاب اسلامی نهادسازی و تلاش کرده در عرصه علم در گرفتن سنگرهای کلیدی قدرت در جهان، گام‌های بزرگی بردارد.

به گزارش ایکنا، همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره) از نظریه تا عمل که به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی و پژوهشکده امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، امروز چهارشنبه، ۳۰ خردادماه و با حضور شخصیت‌های علمی و پژوهشگران در کتابخانه ملی برگزار شد، با ارائه مقالاتی از سوی اساتید و چهره‌های نام‌آشنای دانشگاهی در دو پنل تخصصی با عناوین «جهانی شدن انقلاب اسلامی؛ عقلانیت و اخلاق» و «انقلاب اسلامی در آیین نظام بین‌الملل» ادامه یافت و اساتیدی همچون حجت‌الاسلام سیدطه مرقاتی خویی، نجمه کیخا، ابراهیم متقی، محمود عباسی، محمدرضا دهشیری، غلامرضا کریمی، ارسلان قربانی شیخ‌نشین، محمدحسین جمشیدی، محمدرحیم عیوضی و رضا سیمبر به ارائه مقالات خود پرداختند که مشروح آن در گزارش‌های آتی منتشر می‌شود.
 
در پایان این همایش و جمع‌بندی آن، یحیی فوزی، عضو هیئت علمی این همایش طی سخنانی اظهار کرد: سال گذشته در جمع اعضای هیئت علمی مرکز بحث برگزاری این همایش بود که بررسی کنیم انقلاب اسلامی از نظریه تا عمل چه راهی را طی کرده است.

وی افزود: انقلاب اسلامی مبتنی بر یک جنبش فکری بود و آرمان‌ها و ایده‌های بلندی را دنبال می‌کرد و در عرصه بین‌الملل طرح و نظر دارد و نظم نوین جهانی را مطرح می‌کند. این انقلاب انواع مکتب‌ها و ایسم‌ها را نقد کرده و بحث انقلاب اسلامی این بوده که می‌خواهد همه نکات مثبت انقلاب‌ها و نظام‌ها و مکتب‌ها را کنار هم داشته باشد، عدالت، آزادی، استقلال و ... کنار هم باشند.

فوزی با بیان اینکه انتظار‌ها از این انقلاب بالاست، گفت: بر این اساس، صرفا در انقلاب اسلامی، صرفا تغییر نظام سیاسی مطرح نبوده است، انقلاب اسلامی نهادسازی و تلاش کرده در عرصه علم در گرفتن سنگر‌های کلیدی قدرت در جهان، گام‌های بزرگی بردارد؛ لذا لازم است حتی به شکل نقادانه، چشم‌انداز و آینده این انقلاب ترسیم شود، چراکه این انقلاب میراث امام(ره) و خون شهدا است. امیدواریم این همایش با همین رویکرد تداوم پیدا کند.

در ادامه این جمع‌بندی نیز عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی ضمن بزرگداشت یاد و خاطره شهید چمران و گرامیداشت روز ملی بسیج اساتید گفت: این آخرین همایش با این موضوع نخواهد بود و آسیب‌شناسی و سیاست‌گذاری‌ها پیرامون این همایش در زمستان برگزار می‌شود، پژوهشگران و استادان می‌توانند نقطه نظرات خود درباره این همایش را به دبیرخانه همایش اعلام کنند.

در پایان همایش «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)، از نظریه تا عمل»، بیانیه شانزده بندی توسط محمد محمودی‌کیا، دبیر اجرایی همایش قرائت شد. متن این بیانیه به شرح زیر است:
 
۱- تمدن‌سازی انقلاب اسلامی فرایندی زمان‌بر است و شایسته است متناسب با ظرفیت‌ها تحقق اهداف و انتظارات به صورت مندرج تحقق یابد.

۲- لزوم طراحی نقشه راه انقلاب اسلامی منطبق با واقعیت‌های بیرونی و داخلی و پرهیز از اتکای صرف به سازه‌های ذهنی.

۳- لزوم تقویت پایه‌های سیاست دین‌محور و مردم‌سالار در راستای اثربخش نمودن نگاه تلفیقی راهبرد‌های واقع‌بینانه و آرمان‌خواهانه.

۴- ضرورت پاسداشت رهاورد مهم و برجسته انقلاب اسلامی در عرصه نظام بین‌المللی که همان احیای گفتمان اخلاقی اسلام سیاسی در چارچوب باز خیرش دین در مناسبات بین‌المللی است.

۵- لزوم بهره‌گیری از ظرفیت و ابزار‌های دیپلماسی فرهنگی به منظور قدرت نرم در عرصه بین‌المللی.

۶- تقدم دیپلماسی فرهنگی بر دیپلماسی سیاسی.

۷- لزوم بهره‌گیری هر چه بیشتر از ظرفیت نخبگان، اصحاب فکر و قلم و وجدان‌های بیدار به منظور تعقیب اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در راستای استقرار نظم بین‌المللی مطلوب.

۸- تلاش برای تحقق ایده اسلام ناب محمدی در مقابل تفکر تحجر و اسلام آمریکایی از طریق تعقیب تصویرساز‌های ایجابی که این امر نیازمند برنامه‌ریزی، آینده‌نگری، سناریوپردازی، شبکه سازی، جریان‌سازی، الگوپردازی و کادرسازی است.

۹- استفاده بهینه از الگوی تعامل مبتنی بر تبادل فرهنگ‌ها به منظور تقویت درک متقابل همکاری بین‌المللی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز در عین حفظ اهداف و آرمان‌های بومی.

۱۰- استمرار سیاست عدم تعهدگرایی جهانی و بی‌طرفی فعال و مثبت به منظور ایجاد نوعی ائتلاف و پیوستگی جهانی به منظور تحقق وحدت در جهان اسلام.

۱۱- لزوم مطالعه و بررسی مسئله‌محور، آسیب‌شناسانه، نقادانه و تجویزگرایانه در خصوص اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی در چارچوب گفتمان امام خمینی(ره).

۱۲- پرهیز از نگاه احساسی و فاقد پشتوانه علمی در حوزه‌های سیاست‌گذاری‌های ملی، سیاسی، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی، ضرورت هم‌اندیشی هر چه بیشتر سیاست‌گذاران، برنامه‌سازان و فعالان مدیریت استراتژیک با جامعه نخبگان علمی و فرهنگی کشور.

۱۳- اجتهاد مستمر در منابع و کانون‌های اندیشه‌ورز انقلاب اسلامی به منظور پاسخگویی و رفع موانع و مشکلات مستحدثه.

۱۴- توجه اساسی به تبیین نظریه مصلحت در اندیشه امام(ره) به عنوان یکی از ارکان اداره کشور و نظام سیاسی.

۱۵- توجه اساسی به عدالت‌محوری و عدالت‌گستری در همه حوزه‌های تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و اجرا، چرا که گفتمان امام بر استقرار عدالت در همه حوزه‌ها استوار است.

۱۶- تأکید بر سیاست‌گذاری و عملیاتی‌سازی اندیشه خودباوری و خودکفایی به منظور دستیابی به اهداف توسعه.

انتهای پیام
captcha