نمره و مدرک را حذف کنیم/ ثمره علم باید بندگی خداوند باشد
کد خبر: 3724267
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶

نمره و مدرک را حذف کنیم/ ثمره علم باید بندگی خداوند باشد

گروه معارف - رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه علم باید رشد بیاورد، گفت: علم باید انسان را بزرگ کند نه مغز آدم را؛ ثمره علم باید بندگی باشد، وصل شدن به خدا انسان را بزرگ می‌کند.

نمره و مدرک را حذف کنیم/ ثمره علم باید بندگی خداوند باشد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور، پیش از ظهر امروز 30 خردادماه در نشستی با محوریت «بایستگی‌های تبلیغ» که در مسجد دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شده بود، با تأکید بر اهمیت آموزش علم، اظهار کرد: علم هم در پست‌ترین موجودات مثل سگ و هم بر روی اشرف مخلوقات همانند پیامبر(ص) تأثیر دارد.
وی با بیان اینکه در مدرسه نواب بودم که طلبه‌ای نزد من آمد و از طلبه شدنش اظهار پشیمانی کرد، ادامه داد: به او گفتم می‌خواهی چه کاره شوی در نهایت شاید یک بازاری شوی، بالاخره هر فردی یا تولید کننده می‌شود یا توزیع کننده و یا مصرف کننده، اگر در طلبگی ذهنت کار کرد همانند شهید مطهری می‌شوی و یا می‌توانی توزیع کننده مطالب آنان باشی و اگر این کار را نیز نتوانستی انجام دهی از مطالب و دستورات آنان استفاده می‌کنی.
برای یادگیری علم پیگیر باشید
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و حضرت خضر(ع)، ابراز کرد: حضرت موسی(ع) با اینکه برای دنبال کردن حضرت خضر(ع) به منظور یادگیری، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرد، ولی همچنان برای یادگیری علم، حضرت خضر(ع) را دنبال کرد و از کارش خسته نشد. در واقع یک پیامبر اولوالعزم، دنبال پیامبری غیراولوالعزم برای یادگیری علم بود.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه باید ببینیم آیا در حال حاضر دانشگاه‌های ما پاسخگوی نیاز جامعه است، گفت: علم به سه دسته تقسیم می‌شود، علم مفید، مضر و علمی که نه مفید است نه مضر.
باید دنبال هر علمی، رشد وجود داشته باشد
وی با تأکید بر اینکه حضرت موسی(ع) با دنباله‌روی از حضرت خضر(ع) به دنبال رشد بودند، تصریح کرد: علم باید به دنبالش رشد و پیشرفت باشد، امروزه خیلی از درس‌ها را می‌خوانیم ولی رشدی در آن نیست.
محفوظات و علم خود را در اختیار نسل جوان بگذارید
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه علمی که به درد جامعه نخورد مثل کسی است که سواد ندارد و فقط مدرک گرفته است، گفت: علمی ارزش دارد که بیان شود، اگر محفوظات شما همراه با ارتباط با جوانان و نسل نو نباشد، این علم مفید و نفع دهنده نیست.
برای مدرک درس نخوانید
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید درس را برای مدرک نخوانید، ابراز کرد: هدف در علمی که برای مدرک خوانده شود گم می‌شود. خیلی از حرف‌ها باید جا به جا شود، خیلی از حرف‌ها تخمین و شامل حدسیات است که به نام علم به ما تحویل می‌دهند.
وی با بیان اینکه بیشترین استغفار را باید ما علما انجام دهیم، عنوان کرد: ما بیشترین وقت مردم را می‌گیریم ولی علم مفید به آنان نمی‌آموزیم. علم باید نور داشته باشد و موجب شود انسان از تاریکی به سوی روشنایی برود.
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه در سال حتی یک روز هم روزنامه نمی‌خوانم ولی از طرق مختلف از اخبار اطلاع دارم، ادامه داد: از اول انقلاب فیلم ندیده‌ام، اما توانستم 50 عنوان کتاب بنویسم.
فرصت‌ها را غنیمت بشمارید
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را کرد، ابراز کرد: اینکه بشینیم و دو ساعت از عمر را پای فوتبال اسپانیا و پرتغال بگذرانیم چه فایده‌ای برای ما دارد، اگر خسته هستیم ورزش کنیم، دیدن ورزش دیگران که خستگی ما را در نمی‌آورد؛ مثل اینکه نشسته‌ایم در منزل و پول‌های بانک را نگاه کنیم آیا از این پول چیزی نصیب ما می‌شود؟
وی با اشاره به اینکه پنج میلیون دانشجو و 12 میلیون دانش‌آموز، سه ماه تعطیل هستند، اظهار کرد: چند درصد از جوانان و نوجوانان از این سه ماه تعطیل بهره مفید می‌برند؟
ثمره علم باید بندگی باشد
حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه علم باید رشد بیاورد، گفت: علم باید انسان را بزرگ کند نه مغز آدم را؛ ثمره علم باید بندگی باشد زیرا وصل به خدا شدن انسان را بزرگ می‌کند.لاستیک دوچرخه در عبور از رودخانه زود تاب برداشته و رد نمی‌شود ولی لاستیک تراکتور می‌تواند به خوبی و سالم از رودخانه عبورمی‌کند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: در صحن آزادی خدمت علامه طباطبایی رسیدم و گفتم: اوایل طلبگی در نماز گریه می‌کردم ولی حالا در نماز حواسم پرت می‌شود، علت را جویا شدم علامه طباطبایی فرمودند« آن علمی که یاد گرفتی علم نیست، تعبیر اصطلاحات است»
وی با بیان اینکه خیلی از کارها سرکاری است، تصریح کرد: آبکی‌ترین حرف‌ها را اصطلاح مالی می‌کنند و به نام حوزه تحویل جامعه می‌دهند. تنوع دادن با کلمات که علم نیست.
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه فرزندان‌مان سه ماه تعطیل هستند ولی نمی‌توانیم آن‌ها را به وسیله‌ای جذب کنیم، گفت: همه اقراها باید به سجده ختم شود آیا هرچه باسوادتر شدیم عبودیت ما بیشتر شده؟
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه هرچه می‌خوانیم باید یا واجب باشد یا مستحب و یا دردی از جامعه درمان کند و یا دردی از فرد، ادامه داد: پژوهش‌های ما نیز دارای مشکل است، بودجه‌های پژوهش‌ها کجا خرج می‌شود؟ آیا پژوهشی در خصوص زکات انجام شده است، چهل سال است که گندم بدون زکات می‌خوریم.
وی با اشاره به اینکه نماز می‌خوانیم ولی نمی‌دانیم در پایان نماز به چه کسی سلام می‌دهیم، ابراز کرد: واقعا این مشکل بزرگی است که انسانی با 60 سال سن هنوز معانی نماز را نمی‌داند. درسی را بخوانید که اگر آن را یاد نگیرید شکافی در جامعه ایجاد شود عمر خود را صرف علوم بیهوده نکنید.
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به سمینار روان‌شناسی ازدواج که در مشهد برگزار شده بود، گفت: ازدواج نیاز است، احتیاجی به سمینار ندارد، مثل اینکه کسی دستش بخارد و برای آن سمینار روان شناسی خارش بگیرند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: نیازهای اولیه انسان اکسیژن، آب و لباس است، قرآن کریم در سوره بقره آیه 187می‌فرماید: «هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ همسر شما همانند لباس شماست.» مثل اینکه تشنه باشی و بگویند بعد لیسانس به تو آب می‌دهند.
وی با بیان اینکه اگر هزینه سمینارها را خرج ازدواج همان جوان‌ها می‌کردند امروزه بسیاری از جوانان ازدواج کرده بودند، ابراز کرد: فرد تحقیقات گسترده‌ای در مورد اذان و اقامه انجام می‌دهد، ولی در طول عمر یک بار هم برای نمازهایش اذان و اقامه نگفته است.
دروس حوزه و دانشگاه را بخوانید ولی به آن قانع نباشید
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه باید دروس حوزه و دانشگاه را خواند ولی نباید به آن قانع شد، ادامه داد: نباید به این دروس قانع شد.دانشگاه رضوی باید در مشهد تمام نیاز زائران را پاسخ دهد. کسی که به مشهد میاید نباید بدون هیچ تغییری به شهرش بازگردد.
برای زائران برنامه‌های خاصی داشته باشید
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه جاذبه امام رضا(ع) توانسته بسیاری از انسان‌ها را جذب کند، ابراز کرد: باید برای زائران برنامه‌هایی خاص با توجه به شرایط، سن، تحصیلات و ... داشته باشیم.
براساس حال و هوا دعا بخوانید
وی با بیان اینکه باید بر اساس حال و هوا و شرایط دعا خواند، گفت: گاهی شأن نزول آیات را بخوانیم تا متوجه شویم که این آیات چرا و در چه شرایطی نازل شده‌اند.
حجت‌الاسلام قرائتی با تأکید بر اینکه هر حوزه‌ای مهارت خاص خود را می‌طلبد، افزود: اینکه چه زمانی چه دعایی بخوانیم مهارت می‌خواهد، خنداندن، روضه خواندن، مسئله خواندن همه مهارت می‌خواهد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه خود نیز به خواندن دروس حوزه قانع نشده است، اظهار کرد: قرآن کریم می‌فرماید جمعه‌ها نیز کارهایتان را برای نماز یک ساعت تعطیل کنید ولی بعد از نماز دوباره مشغول به کار شوید. چرا سه ماه تابستان تعطیل است، اگر بخاطر هوای گرم است خوب برای ذهنت چند روزی را بیرون از شهر برو.
وی با بیان اینکه باید خاک حوزه و دانشگاه عوض شود، ادامه داد: افراد گاهاً غلط می‌روند و فکر می‌کنند که راه درست را انتخاب کرده‌اند.
حجت‌الاسلام قرائتی با بیان اینکه همه شما طلبه‌ها باید با کودکان و نوجوانان و جوانان فامیل خود در ارتباط باشید، افزود: ما چقدر به قرآن عمل کرده‌ایم؟ باید در کارهای خود بازنگری کنیم و هرکجا که با قرآن هم خوانی ندارد، به قران کریم برگردیم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه هرچیزی که به اسم علم هست قائدتا علم نیست، عنوان کرد: مبلغان ما باید با خطرات فضای مجازی آشنا بوده و در دیدارهایی که با نوجوانان و جوانان فامیل دارند این موارد را به آن‌ها گوشزد کنند.
وی با بیان اینکه قران کریم در مورد محققانی که راکد هستند می‌فرماید« حق ندارید آنان را حمایت کنید»، ابراز کرد: مبلغان راکد نمانید، هرجایی از خود فعالیتی نمونه به جا بگذارید. تبلیغ‌تان را از تابستان شروع کنید، برای نسل جوان داستان راستان شهید مطهری را بخوانید، وابسته به جایی نباشید و روی پای خود بایستید.
حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: من در زمان طلبگی جایی نداشتم و کنار کوچه برای بچه‌ها قصه می‌گفتم، حتی در زمانی که برای طلبه‌ها در زمان شاه جلسه داشتیم، تخته و ماژیک نداشتیم و با زغال و مقوا برای آنان تدریس می‌کردم.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه هرچه امکانات بیشتر می‌شود، آمار سواد بیشتر نمی‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر ما همه امکانات را در دسترس داریم ولی علم ما اضافه نشده است.
وی با بیان اینکه تفسیر نمونه آیت‌الله مکارم شیرازی نتیجه جدایی از حوزه بود، ادامه داد: زمانی که آیت‌الله مکارم کتاب تفسیر نمونه را می‌نوشتند ما نیز در جمع‌آوری این کتاب ایشان را کمک می‌کردیم و چند ساعت از روز را در طول هفته به این امر اختصاص می‌دادیم.
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه ما راه را کج می‌رویم، گفت: 10 درصد از طلبه‌های ما فقیه می‌شوند چرا 90 درصد دیگر طلبه‌ها باید دروس خارج از فقه که مخصوص مراتب حوزوی بالاست را بخوانند، چرا به جای این درس، دروس دیگری که کاربرد بیشتری در زندگی‌شان دارد را مطالعه نمی‌کنند.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه امروزه همه مواد بازیافت شده و مواد جدیدی از آن‌ها تولید می‌شود، ابراز کرد: خورده نان‌ها را به گاو داری می‌دهند، خورده کاغذ برای تولید دوباره کاغذ به کارخانه برمی‌گردد، چرا ما از 20 هزار طلبه کت و شلواری که دروس خود را تمام کرده‌اند، استفاده نکنیم.
نمره و مدرک را حذف کنیم و به جای ان به هنر اهمیت دهیم
وی با تأکید بر اینکه سالی یک میلیون لیسانس بیکار در کشور وجود دارد، ادامه داد: نمره و مدرک را حذف کنیم و به جای آن به هنر اهمیت دهیم، امروزه مدرک‌های ما براساس محفوظات است نه هنر.
حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به اینکه با بی‌مهارتی کشور فلج می‌شود، گفت: اگر طلبه جوان بتواند عرضه خود را در میان نوجوانان و جوانان فامیل خود نشان دهد، معلوم می‌شود که در آینده موفق خواهد شد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه هرکس باید در جایگاه خود کارش را با علاقه انجام دهد، افزود: مؤمن باید بداند که چه کاری، کجا و چه موقع مفید است، مادری که پسرش نیاز به ازدواج دارد ولی هرساله به حج می‌رود، این چه ایمانی است.
وی در پایان از کتاب چکیده تفسیر نور نوشته خود رونمایی کرد و گفت: این کتاب حاصل نیم قرن تجربیات من است. این کتاب علاوه بر اینکه قرآن با ترجمه است در کنار آن نکات تفسیری بیان شده است که انسان با روزی یک صفحه خواندن می‌تواند هم قرآن را بخواند و هم از نکات تفسیری ان بهره‌مند شود.
انتهای پیام

captcha