برخی بازی‎های رایانه‎ای دارای عقبه سنگین فلسفی هستند
کد خبر: 3724376
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳

برخی بازی‎های رایانه‎ای دارای عقبه سنگین فلسفی هستند

گروه اجتماعی ــ دانشیار دانشگاه علم وصنعت بیان کرد: برخی بازی‎های رایانه‎ای دارای عقبه سنگین فلسفی هستند.

برخی بازی‎های رایانه‎ای دارای عقبه سنگین فلسفی هستند

به گزارش ایکنا از قم، دکتر بهروز مینایی امروز31 خرداد، در نشست علمی بازی‎های رایانه ای، چیستی، ضرورت ها و چالش های فقهی که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی در قم برگزار شد گفت: پژوهش‎های مخلتفی در کشور در زمینه بازی های رایانه ای انجام شده است و این پژوهش ها نیز در ابواب مختلفی صورت گرفته است.

وی افزود: نکته جالبی که از میان تحقیقات و پایان نامه های علمی دانشجویی و... حاصل می شود آن است که 68 درصد محققانی که در این زمینه در کشور ما پژوهش کرده اند بیشتر به دنبال یافتن نقاط منفی و نکوهش این پدیده بوده اند؛ نکته دیگر این است که تنها 10 درصد محققان به دنبال یافتن نکات مثبت آن بوده اند.
دانشیار دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: رویکردهای علمی در عرصه بازی های رایانه ای بیشتر در حوزه آسیب شناسی بوده است؛ به طور کلی این فعالیت های علمی بیشتر در بافت آسیب شناسی است و البته تعمیم علمی روی آن نیز انجام نشده است.
پژوهشگر فضای مجازی و بازی‎های رایانه‎ای اظهارکرد: در حوزه بازی های رایانه ای به چند اصل باید دقت کرد؛ یکی از مهمترین رویکرهای پژوهشی در این زمینه مباحث مرتبط به زیبایی شناختی و طراحی بازی ها است که می تواند نقش مهمی در جذب و ... مردم به این بازی ها داشته باشد.
وی گفت: جنبه های بازی گونگی و مکانیزم های اثر گذاری از عرصه های مهمی است که بخش عمده ای از پژوهش های غربی در این حوزه را تشکیل می دهند؛ از دیگر رویکردهای مهم پژوهشی می توان به جنبه های فرهنگی و آموزشی اشاره کرد و.... که غربیان توجه خاصی به آنها داشته اند؛ اولین کسی که مفهوم فلسفی بازی را مطرح کرد، گادامر بود که با طرح مساله تفاوت بین گیم و پلی، پلی را مشارکت و تعامل فرد و سازنده با بازی دانست.
مینایی بیان کرد: از دیگر لوازمی که در طراحی و ساخت و پژوهش در زمینه بازی های رایانه ای از اهمیت خاصی برخوردار است می توان به جبنه های جامعه شناسی و شخصیت شناسی و همچنین فلسفی و هستی شناسی و غوطه وری و.... اشاره کرد.
دانشیار دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: یکی از مقولاتی که در زمینه پژوهش های مرتبط به بازی مورد توجه قراردارد، مساله داستان محور بودن یا نبودن بازی است؛ برخی مدعی هستند که بازی نیازی به داستان ندارد ولی برخی دیگر نیز مدعی هستند که بدون داستان هیچ بازی شکل نمی گیرد و جذاب نخواهد بود.
پژوهشگر فضای مجازی و بازی‎های رایانه‎ای اظهارکرد: برخی بازی ها مثل تیراندازی و... شاید نتواند مباحث علمی و فلسفی را در خود جای دهد ولی نباید از این واقعیت گذشت که بازی هایی چون بت من دارای یک عقبه بسیار سنگین هستند.
انتهای پیام

captcha