اجرای به‌موقع «بشارت ۱۴۵۲» و پخش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3724413
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

اجرای به‌موقع «بشارت ۱۴۵۲» و پخش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ این هفته با اخباری چون پایان زمان ثبت‌ نام طرح «اسوه»، تأکید مدیر شبکه قرآن سیما بر اجرای به‌موقع «بشارت ۱۴۵۲»، آغاز پخش تلویزیونی مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، اعلام شهر میزبان جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی و ... همراه بود.

اجرای به‌موقع «بشارت ۱۴۵۲» و پخش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان

به گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوع و متعدد قرآنی همچون «به سوی افتخار»؛ روایتی از شصتمین دوره مسابقات قرآن مالزی، بررسی و ارائه گزارش از نمایشگاه قرآن ۹۷ طی نشستی خبری، ۵ تیر؛ آخرین زمان ثبت‌ نام طرح «اسوه»، تأکید مدیر شبکه قرآن سیما بر اجرای به‌موقع «بشارت ۱۴۵۲»، برگزاری دومین دوره اردوهای منطقه‌ای طرح استعدادهای درخشان قرآنی با ۲ تغییر، برگزاری رقابت‌های انتخابی برای مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی، آغاز داوری مرحله اول از هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم، تغییر در شیوه اجرای مسابقات سراسری قرآن، اعلام زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن، پخش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از ۳۰ خرداد، برگزاری اختتامیه «اسرا» زیر بارش رحمت الهی و ... همراه بود.
«به سوی افتخار»؛ روایتی از شصتمین دوره مسابقات قرآن مالزی
مستند شصتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی با عنوان «به سوی افتخار»، در گروه جلسات و مسابقات شبکه قرآن و معارف سیما تهیه و در روز عید سعید فطر از این شبکه پخش شد.
در این مستند، به سفر مختار دهقان، نماینده کشورمان در مسابقات مالزی و سیدجواد سادات‌فاطمی، مدرس قرآن از بدو ورود به کشور مالزی تا اختتامیه این دوره از مسابقات پرداخته شده است.
آماده‌سازی سالن مسابقات، مراسم پیش‌افتتاحیه، تمرین مختار دهقان و راهنمایی‌های استاد راهنمایش، پشت صحنه اجرای مختار دهقان، تلاوت او و اعلام اسامی رتبه‌های برتر مسابقات از جمله بخش‌های این مستند را تشکیل می‌دهد.
بررسی و ارائه گزارش از نمایشگاه قرآن ۹۷ طی نشستی خبری
نشست خبری بیست و ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، صبح روز دوشنبه چهارم تیرماه در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
بر همین اساس این نشست خبری به منظور تشریح و بیان دستاوردهای این دوره از نمایشگاه قرآن کریم و با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، رئیس نمایشگاه قرآن و معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.
یادآور می‌شود، پیش از این قرار بود تا در ایام برپایی نمایشگاه و بار دیگر یک روز مانده به پایان نمایشگاه قرآن این نشست خبری برگزار شود که بنا به دلایلی به زمان فعلی موکول شد.
۵ تیر؛ آخرین زمان ثبت‌ نام طرح «اسوه»
«اسوه»، طرح آموزش و تربیت قرآنی نوجوانان نخبه ایران در عرصه قرائت قرآن است. حدود چهار و سال و نیم از آغاز طرح گذشته و بیش از ۴۰ نفر از قاریان ممتاز عضو این طرح هستند.
رشد محسوس شخصیتی و ارتقاء سطح تلاوت قاریان عضو، تلاوت ۱۲ نفر از قاریان در محضر رهبر معظم انقلاب، پخش تلاوت بیش از ۲۰ نفر از قاریان طرح اُسوه در صدا و سیما، حفظ کل قرآن توسط شش نفر از اعضاء و دریافت بالغ بر ۲۵ رتبه برتر در مسابقات ملی و بین‌المللی از جمله توفیقات این طرح است.
ثبت نام نهمین دوره طرح اسوه از ساعت ۱۶، ۲۲ خردادماه شروع شد و قاریان و حافظان ۹ تا ۱۲ ساله ممتاز و دارای شرایط با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه طرح اُسوه به نشانی www.osveh.valasr.net تا پنجم تیرماه می‌توانند در این طرح شرکت کنند.
تأکید مدیر شبکه قرآن سیما بر اجرای به‌موقع «بشارت ۱۴۵۲»
محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از اجرای به‌موقع طرح قرآنی بشارت ۱۴۵۲ خبر داد و گفت: طرح سراسری قرآنی بشارت ۱۴۵۲ که با محوریت سوره‌های جزء ۳۰ قرآن کریم اجرا می‌شود، طبق زمان معین شده در اوایل تیرماه اجرایی خواهد شد.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما همچنین در ادامه سخنان خود در این زمینه از برگزاری نشست خبری ویژه طرح قرآنی ۱۴۵۲ با حضور اصحاب رسانه طی هفته آتی خبر داد.
برگزاری دومین دوره اردوهای منطقه‌ای طرح استعدادهای درخشان قرآنی با ۲ تغییر
محسن یاراحمدی، مسئول طرح استعدادهای درخشان قرآنی کشور سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: طرح استعدادهای درخشان قرآنی کشور در سال‌های قبل به صورت متمرکز و با تعداد کمتری اجرا می‌شد که بعد از یک سال وقفه و در سال سوم به صورت استانی برگزار می‌شود و تعداد ۱۳۰۵ نفر در استان‌های مختلف کشور مشغول آموزش و یادگیری قرائت در مقطع تقلیدی هستند.
یاراحمدی در ادامه تصریح کرد: این طرح قرآنی امسال با دو تغییر همراه است به طوری که در سال‌های قبل تنها منتخبی از این تعداد ۱۳۰۵ نفر به اردوهای منطقه‌ای دعوت می‌شدند که امسال تمامی این استعدادها در اردوها شرکت خواهند کرد.
وی ادامه داد: همچنین، در زمینه آموزشی نیز سال گذشته از اساتید طرح که در استان‌ها بودند، استفاده می‌کردیم اما امسال برای تقویت بحث آموزشی استعدادهای قرآنی، اساتید به صورت متمرکز از تهران اعزام می‌شوند، البته در مناطق مختلف از وجود برخی از اساتید قرآنی شناخته شده که مورد تأیید هستند نیز استفاده می‌شود.
برگزاری رقابت‌های انتخابی برای مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی
محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: به سه روش دانش‌آموزان انتخاب می‌شوند به این ترتیب که یک آزمون انتخابی بین برگزیدگان سال گذشته، برگزیدگان مسابقات امسال و معرفی کمیته فنی مسابقات برگزار می‌شود و بعد از آن نماینده ایران تعیین می‌شود.
وی با اشاره به طراحی اردوهای یک روزه قرآنی بین دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: ما درصدد طراحی اردوهای یک روزه هستیم که در اردوگاه‌های ما شرایطی ایجاد شود که دانش‌آموزان بتوانند به همراه مربیان خود آنجا حضور داشته باشند ولی هنوز در حال برنامه‌ریزی هستیم.
آغاز داوری مرحله اول از هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن کریم
داوری اولیه هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم صبح روز 30 خردادماه در شورای عالی قرآن آغاز شد.
با پایان یافتن مهلت ثبت نام و ارسال تلاوت‌ها از سوی متقاضیان برای شرکت در هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، داوری اولیه این دوره از صبح روز ۳۰ خردادماه آغاز و تا جمعه، ۱ تیرماه ادامه خواهد داشت. طی انجام مراحل داوری ابتدایی این طرح با حضور اساتید و داوران قرآنی، نمرات هر یک از شرکت‌کنندگان تعیین و کارنامه آنها تیرماه از طریق سایت شورای عالی قرآن منتشر خواهد شد.
در داوری ابتدایی هفتمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم، آثار ۲۵۰ نفر از شرکت‌کنندگان که ثبت نام خود را به طور کامل انجام داده و تلاوت‌های خود را ارسال کرده‌اند مورد ارزیابی اساتید و داوران قرار می‌گیرد.
تغییر در شیوه اجرای مسابقات سراسری قرآن
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، با اشاره به طراحی مدل جدید برگزاری مسابقات قرآن و اجرای آزمایشی آن در قالب یک برنامه تلویزیونی، گفت: پس از اجرای آزمایشی از اساتید و مخاطبان و کارشناسانی درخواست شد تا نسبت به نقاط قوت و ضعفی که در مورد این مدل از برگزاری مسابقات وجود دارد، به اعمال نظر بپردازند.
وی افزود: نظرات تجمیع شد و در کمیته فنی ستاد مسابقات و شورای معین در جلسات بسیار زیادی مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسات خط به خط سناریویی که برای این مسابقات وجود داشت، مطالعه کردیم تا به موارد اتفاق نظر برسیم.
حسینی با بیان اینکه کلیات این روش مورد تصویب و تأیید قرار گرفت، تصریح کرد: بر همین اساس در بحث داوری تغییرات با افزایش تعداد داوران و طراحی سامانه اعتراضات رقم خورده است. همچنین نوع مراحلی که برای مسابقات در نظر گرفته شده است از دیگر تغییراتی است که مورد تأیید قرار گرفته است.
اعلام زمان برگزاری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن
حجت‌الاسلام حسین دلاوری، مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی درباره اهمیت برگزاری رویدادهای قرآنی در کشور، اظهار کرد: برنامه‌های قرآنی و رویدادهای بزرگ قرآنی در جامعه در راستای ترویج فرهنگ قرآنی امری مهم به شمار می‌رود به ‌طوری که برگزاری این برنامه‌ها زمینه‌ساز آشنایی و انس بیشتر با قرآن مجید و آموزه‌های الهی این کتاب آسمانی خواهد بود.
وی تاکید کرد: برای هرچه باشکوه برگزار شدن چهل‌ویکمین دوره مسابقات قرآنی کشور از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌ها آغاز شده و در همین راستا ۱۱ کارگروه و ستاد معین به ریاست استاندار و مشارکت دستگاه‌ها و مراکز مرتبط با موضوعات قرآنی در استان و ستاد اجرایی مسابقات کشوری به ریاست مدیرکل اوقاف و امورخیریه و دبیری امور قرآنی اوقاف استان مرکزی تشکیل شده است.
مدیر‌کل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی یادآور شد: در مرحله شهرستانی از ۲۰ بهمن سال گذشته تا ۳۰ فروردین امسال مهلت ثبت‌نام شرکت‌کنندگان بود که منتظر اعلام نفرات برتر هستیم تا بتوانیم تا پنجم تیرماه مسابقات استانی را برگزار کنیم و نفرات برتر استان‌ها معرفی شوند و در نهایت از دهم مهرماه تا بیست‌وپنجم مهرماه مسابقات کشوری برگزار خواهد شد.
پخش مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان از ۳۰ خرداد
پخش مسابقه تلویزیونی «اسرا» از چهارشنبه، ۳۰ خردادماه به ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان اختصاص یافته است و به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
این برنامه تلویزیونی روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت ۲۲ به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما خواهد رفت.
یادآور می‌شود، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاد دانشگاهی و طی روزهای هفتم تا نهم اردیبهشت‌ماه در مشهد مقدس برگزار شد.
برگزاری اختتامیه «اسرا» زیر بارش رحمت الهی
مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقه تلویزیونی «اسراء» شامگاه ۲۸ خرداد ماه، از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد.
مراسم اختتامیه هفتمین دوره مسابقه تلویزیونی اسراء، ۲۵ اردیبهشت ماه به میزبانی شهر کاشان، زیر باران رحمت الهی برگزار شد. قبل از مراسم اختتامیه، نفرات برگزیده هر رشته از مناطق دیدنی شهر کاشان از جمله مرکز هنرهای سنتی، بازار، حمام و امامزاده سلطان میراحمد بازدید کردند.
در اختتامیه از رتبه‌های برتر هر رشته دعوت شده بود و نفرات اول تا سوم به همراه خانواده در این مراسم شرکت کردند. قاریان و حافظان استان اصفهان از جمله مصطفی اصفهانیان، حافظ کل قرآن کریم و رتبه نخست سی و پنجمین دوره مسابقات بین المللی قرآن نیز در این مراسم حضور داشتند.
فرصت‌های جدید در مسابقه جهانی «مفازا»
هرساله طی ماه مبارک رمضان شبکه الکوثر مسابقه «ان للمتقین مفازا» را برگزار می‌کند رقابتی که توانسته نظر مخاطبان را جلب کند و در ادوار بعدی بر آن است تا همه سنین را درگیر کرده و حتی بانوان جهان اسلام را نیز به این جمع بیفزاید.
این مسابقه بین‌المللی در سه مرحله مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی برگزار می‌شود. در مرحله یازدهم‌ بیش از ۲۰ کشور در مرحله مقدماتی این مسابقات شرکت کردند که پس از آزمون مقدماتی، تعدادی از آن‌ها به مرحله نیمه نهایی راه یافتند. نکته مهمی ‌که این مسابقه را موفق‌تر می‌کند، این است که سعی دارد تا استانداردهای یک مسابقه قرآنی را رعایت کند که تا حد زیادی موفق بوده است.
در مرحله مقدماتی دوره یازدهم، پنج داور از پنج کشور ایران، مصر، سوریه، عراق و لبنان و همچنین در مراحل بعدی نیز داورانی از ایران، مصر، سوریه و عراق به داوری پرداختند.
میزبان جشنواره قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد
علی عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: بیست و سومین جشنواره هنر، ادبیات دینی و پژوهشی فرهنگی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان برگزار خواهد شد.
وی با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با مسئولان اجرایی این جشنواره و نیز مسئولان دانشگاه آزاد واحد اسلامی کرمان انجام شده است، افزود: مهلت ارسال آثار واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی از سراسر کشور به این جشنواره فرهنگی ـ دینی از ۱۲ تا ۱۶ تیرماه سال جاری خواهد بود.

انتهای پیام

captcha