روایت ایکنا از هنر ۳۰۰ ساله زنان خراشادی
کد خبر: 3724540
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
معرفی الگو‌های برتر مشاغل خانگی/3

روایت ایکنا از هنر ۳۰۰ ساله زنان خراشادی

گروه اجتماعی - هنر پارچه بافی یا توبافی از هنر‌های دستی اصیل خراسان جنوبی است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد. رشته حوله بافی (توبافی یا تون‌بافی) دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در استان بوده و نقش مهمی در خودکفایی مردم به ویژه زنان روستا داشته است.

به گزارش ایکنا از خراسان جنوبی، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی مزیت‌دار، جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با همکاری دستگاه‌های اجرایی بستر شناسایی مشاغل خانگی و اتصال به بازار را فراهم می‌کند.
هنر پارچه بافی یا توبافی از هنرهای دستی اصیل خراسان جنوبی است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد. رشته حوله بافی(توبافی یا تون بافی) دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در استان بوده و نقش مهمی در خودکفایی مردم به ویژه زنان روستا داشته است.
به سراغ یکی از فعالان مشاغل خانگی استان آمدیم که در حرفه حوله بافی که یکی از مشاغل مزیت دار استان محسوب می‌شود فعالیت می‌کند.

روایت هنری 300 ساله که یک روستا را جهانی کرد
همت بلند یک بانوی کارآفرین
فاطمه ذاکریان، مدیرعامل شرکت تعاونی روستای زنان خراشاد در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: کارم را از ۱۰ سال گذشته آغاز کردم. چندین سال است که در خراسان‌جنوبی با خشکسالی مواجه هستیم و همین امر مرا به این فکر انداخت که کارگاهی برای زنان تاسیس کنم.
این بانوی حوله باف خراشادی با بیان اینکه این کار باعث شد تا افراد درآمدی داشته باشند، تصریح کرد: حرفه پارچه بافی سنتی نه تنها روستاهای خراشاد بلکه در تمامی روستاهای استان بسیار رونق داشته است.
ذاکریان با بیان اینکه برای احیای این هنر به فکر راه‌اندازی کارگاه افتادم، اظهار کرد: در روستای خراشاد چهار نفر بودند که مشغول این حرفه بودند اما حرفه‌ای کار نمی‌کردند و فقط برای کارهای شخصی و نه درآمد این کار را انجام می‌دادند.

روایت هنری 300 ساله که یک روستا را جهانی کرد
وی ادامه داد: در روستای خراشاد به علت وجود افراد مسنی که تجربه این هنر را داشتند، اکثر افراد این هنر را یاد داشتند و نسل به نسل این هنر انتقال پیدا کرد.
مدیرعامل شرکت تعاونی روستای زنان خراشاد بیان کرد: در اینت کارگاه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد نیز فعالیت می‌کنند.
ذاکریان ادامه داد: این شرکت تعاونی فعالیت خود را با 75 نفر عضو آغاز کرده و در حال حتاضر نزدیک به 300 نفر عضو دارد که در حرفه توبافی و حوله بافی فعالیت می‌کنند.

روایت هنری 300 ساله که یک روستا را جهانی کرد
توسعه گردشگری
وی با اشاره به اینکه در کنار این شرکت تعاونی کلاس‌های آموزشی نیز برگزار می‌کنیم، افزود: باید زمینه حضور در نمایشگاه‌های خارجی برای این زنان هنرمند فراهم شود.
این بانوی حوله باف خراشادی یادآورشد: هرساله هنر زنان خراشادی گردشگران زیادی را به این روستا می‌کشاند.
زهرا حمیدی
انتهای پیام

 

captcha