اجرای ۴۰ عنوان‌برنامه توسط سازمان دارالقرآن در سال ۹۷/ حمایت از ۲۰۰ هزار نفر در طرح ملی حفظ
کد خبر: 3724590
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
قره‌شیخلو طی نشستی خبری بیان کرد:

اجرای ۴۰ عنوان‌برنامه توسط سازمان دارالقرآن در سال ۹۷/ حمایت از ۲۰۰ هزار نفر در طرح ملی حفظ

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی نشستی خبری به تشریح فعالیت‌های سال ۹۶ پرداخت و در ادامه از اجرای 40 عنوان‌برنامه توسط این سازمان در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به منظور تشریح و ارائه گزارش عملکرد فعالیت‌های سال ۹۶ و نیز اعلام برنامه‌های سال جاری این سازمان صبح امروز شنبه، دوم تیرماه در محل سالن کنفرانس سازمان دارالقرآن برگزار شد.
در ابتدای این نشست خبری و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به تصریح برنامه‌های این سازمان در سال 96 پرداخت و گفت: در سال گذشته 40 عنوان برنامه در دستور کار داشتیم که بخش عمده‌ای از این برنامه‌ها در چهار سرفصل کلی حمایت از برگزاری آموزش‌های قرآنی در دو بخش عمومی و تخصصی، ساماندهی و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی مردمی و تشکل‌های قرآنی مردمی، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و فعالیت‌های فوق برنامه عملیاتی شد.
وی افزود: سه عنوان برنامه‌ها و مسئولیت‌هایی است که طبق اساس‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی با محوریت قرآن جزء وظایف سازمان درنظر گرفته شده است و سرفصل فوق برنامه نیز شامل برنامه‌هایی است که سازمان به صورت جداگانه نسبت به اجرای آن‌ها اقدام کرده است. همچنین، در هر یک از فصول اشاره شده، زیرشاخه‌هایی از برنامه‌های مختلف تعریف شده که طی سال گذشته اجرایی شد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: در سرفصل اول که حمایت از برگزاری آموزش‌های قرآنی بوده است، ما در سال 96 حدود 174 کارگاه سبک زندگی را در 29 استان برگزار کردیم که تعداد عمده‌ای از این‌ها یعنی 172 کارگاه یک روزه و دو کارگاه نیز سه روزه برگزار شد. در همین راستا دوره‌های تخصصی تربیت مربی سبک زندگی داشتیم که شش دوره به صورت متمرکز با حضور نمایندگان استان‌ها در سازمان برگزار شد که هر دوره حدود چهل شرکت‌کننده در سازمان حضور داشت.
وی اظهار کرد: همچنین، برنامه آموزشی برای استعدادهای قرآنی در دستور کار قرار داشت که حدود 1300 نفز از استعدادهای قرآنی بین سن 10 تا 18 سال از سراسر کشور شناسایی شدند که در طول سال 96 برنامه آموزشی مستمر داشتند و پنج اردوی آموزشی، تفریحی نیز برای منتخبان این عزیزان که 545 نفر بودند در پنج نقطه از کشور برگزار شد.
قره‌شیخلو در ادامه بیان کرد: همچنین، موضوع ارتقاء سطح و مهارت قرآنی روحانیون مستقر را در سال 96 داشتیم که هزار نفر از این روحانیون در دوره‌ها شرکت کردند که بتوانیم ان‌شاءالله از ظرفیت این شبکه انسانی و عزیزانی که ملبس به لباس روحانیت هستند در موضوع قرآن بیشتر استفاده کنیم. بحث حمایت از حلقه‌های تفسیری در سال 96 بود که 70 جلسه و حلقه تفسیری در این زمینه شناسایی شده و مرود حمایت قرار گرفتند. تربیت کادر متخصص آموزش عمومی قرآن کریم نیز اجرا شد که در دوره‌های مختلف تربیت معلم روخوانی، تجوید و ... در 103 دوره آموزشی و با حضور 4013 نفر انجام شد.
وی گفت: همچنین، در سال 96 دوازدمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک به حفاظ را داشتیم که تعداد 7419 نفر در این آزمون تخصصی و در بخش‌های مختلف آن شرکت کردند که تقریبا حدود 10 درصد شرکت‌کننده‌ها توانستند تا حائز دریافت این مدارک تخصصی شوند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه افزود: در بخش دوم نیز که حمایت از فعالیت‌های قرآنی مردمی است، یکی از کارهایی که در سال گذشته انجام شد، بحث کارگاه‌های سبک زندگی قرآنی بود که این کارگاه‌ها نیاز به تولید محتوا داشت. در سال 95 چهار محتوا با رویکرد سبک زندگی آماده شد. در این زمینه کتاب مبادی و مبانی سبک زندگی قرآنی، کتاب راهبردها و روش‌های سلبی در آموزش قرآنی، کتاب کاربرد روانشناسی در تدریس قرآن، کتاب صداسازی در هنر معنوی تلاوت و یک پژوهش میدانی نیز در سال گذشته تولید شد.

اجرای ۴۰ عنوان‌برنامه توسط سازمان دارالقرآن در سال ۹۷/ حمایت از ۲۰۰ هزار نفر در طرح ملی حفظ
قره‌شیخلو ادامه داد: برگزاری جلسات هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت را در سال گذشته داشتیم که 19 جلسه با حضور اعضای این هیئت تشکیل شد. کارشناسی و رسیدگی به درخواست تأسیس و تغییرات مؤسسات قرآنی را داشتیم که کار سنگین و پرحجمی بود و بیش از 3970 مورد در این زمینه بررسی شد. حمایت از برنامه‌های آموزشی مؤسسات فرهنگی انجام شد که 15151 نفر را در مؤسسات در بخش 1451 حمایت کردیم و در بخش خانه‌های قرآنی و شهری نیز 34703 نفر حمایت شدند و تقریبا چیزی در حدود 50 هزار نفر در حوزه تشکل‌های قرآنی مردمی در بخش آموزش‌های عمومی مورد حمایت قرار گرفتند.
وی گفت: بخشی از حمایت‌های سازمان در سال گذشته حمایت نقدی بوده که در این زمینه با اختصاص بیش از 160 میلیون تومان از مؤسسات و مراکز قرآنی حمایت نقدی شده است. همچنین، سال گذشته دوازدهمین مراکز تکریم چهره‌های قرآنی را داشتیم که 42 نفر از اساتید، چهره‌های بین‌المللی و عزیزانی که در حوزه آموزش قرآن کشور مؤثر بودند در این مراسم مورد تقدیر و تشکر قرار گرفتند.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: برگزاری نشست‌های هماهنگی با همکارانمان در استان‌ها نیز طی سه نشست در سال گذشته برگزار شد. همچنین، برنامه‌ای که سال گذشته انجام شد و کار مهمی نیز بود، استفاده از 460 نفر رابط قرآنی در کشور بود که این عزیزان در یازده دوره سه روزه در محل سازمان دارالقرآن حضور پیدا کرده و آموزش‌های لازم در رابطه با برنامه‌های مختلف سازمان در اختیار ایشان قرار گرفت.
قره‌شیخلو تصریح کرد: بحث ارزیابی عملکرد استان‌های مختلف کشور نیز در سال گذشته انجام شد که 13 استان با حضور 26 ارزیاب مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین، خود استان‌ها نیز موظف هستند که شهرستان‌های مختلف خود را ارزیابی کنند. سال گذشته عملکرد قرآنی 146 شهرستان ارزیابی شد. برنامه دیگری که در سال قبل اجرا شد، انجام برنامه‌های مختلف قرآنی در 21 استان و 31 منطقه‌ای که به عنوان مناطق آسیب‌پذیر در کشور معرفی شده‌اند، بود. ایجاد تعامل با اساتید قرآنیدر سطح کشور نیز از دیگر برنامه‌های ما بود که در محل سازمان دارالقرآن میزبان دو گروه از اساتید و چهره‌های قرآنی استان‌های سمنان و بوشهر بودیم که 43 نفر از این دوستان طی یک دوره سه روزه در مرکز حضور پیدا کرده و ما در خدمتشان بودیم.
وی ادامه داد: حمایت از امور ستادی انجمن‌های خیّرین قرآنی و انجمن قرآنیاتن استان‌ها از دیگر برنامه‌ها ما در سال گذشته بود. به هر حال ما در حوزه خیرین نیازمند هستیم که فعالیت جدی‌تری داشته باشیم و از ظرفیتی که خیرین دارند، استفاده کنیم که البته این کار در استان‌ها مختلف کشور به جد پیگیری می‌شود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: حمایت از برگزاری مراسم با قرآن در رمضان که برنامه‌های جزءخوانی بود که در سال گذشته 1142 پایگاه ختم قرآن در ماه مبارک رمضان در سراسر کشور برگزار شد، بحث مشارکت و حمایت از برنامه‌های قرآنی در مراسم اعتکاف در سال 96 انجام شد که این برنامه در 2199 مسجد اجرا شد که حدود 88 هزار نفر در آموزش و اصلاح نماز مشارکت داشتند. مسابقه فرهنگی داشتیم که 112 هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند و 11 هزار ختم قرآن در ایام مراسم اعتکاف انجام شد.
وی افزود: ما هر ساله بحث ارزشیابی و رتبه‌بندی استان‌ها را در کارنامه کار خود داریم. در سال 96 عملکرد استان‌ها در سال 95 بررسی شد و 10 استان به عنوان استان‌ها برتر (چهار استان مازندران، همدان، مرکزی و بوشهر به عنوان استان‌های برتر و شش استان آذربایجان شرقی، یزد، خراسان جنوبی، کردستان، اردبیل و چهارمحال و بختیاری به عنوان استان‌هی قابل تقدیر) در این زمینه معرفی شدند.
قره‌شیخلو با اشاره به اینکه طراحی و پیاده‌‌سازی سامانه یکپارچه‌سازی سامانه سازمان داارلقرآن ر فضای مجازی، از دیگر فعالیت‌های سازمان در سال گذشته بود، گفت: در حوزه نظارت بر چاپ و نشر 11567 جزء قرآن توسط مصححان تصحیح شده و 209 مجوز چاپ برای بیش از یک میلیون و نهصد هزار جلد قرآن صادر شده است. همچنین، 98 مجوز نشر برای 960 هزار قرآن صادر شده است.

اجرای ۴۰ عنوان‌برنامه توسط سازمان دارالقرآن در سال ۹۷/ حمایت از ۲۰۰ هزار نفر در طرح ملی حفظ
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه داد: دوره تخصصی برای ارتقاء سطح مهارت مصححان قرآن در سال 96 برای 60 نفر از این عزیزان برگزار شد. همچنین، تولید فایل‌های الگوی قرآن کریم در سال گذشته از دیگر برنامه‌های سازمان بود که در سه فایل این زمینه به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به بخش فعالیت‌های فوق برنامه سازمان دارالقرآن نیز گفت: مشارکت با دستگاه‌ها، نهادها و مراکز مختلف مانند نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ... در اجرای فعالیت‌های قرآنی،‌ تشکیل مجامع پژوهشی و شوراهای کارشناسی به منظور تدوین اسناد راهبردی و گزارش تحلیلی و آماری که از برنامه‌های مهم سازمان است با اجرای بیش از دوهزار نفر ساعت کارشناسی، چاپ سه شماره از نشریه بصائر در تیراژ 7500 جلد، استفاده از ارتباطات مجازی (سامانه پیام کوتاه، شبکه‌های اجتماعی و ...) با ارسال بیش از 245 هزار پیامک برای جامعه قرآنی در مناسبت‌های مختلف، فضاسازی و تبلیغات محیطی و اطلاع‌رسانی در مناسبت‌های ملی، مذهبی، به‌روزرسانی فنی و محتوایی سایت‌ها و سامانه‌ها سازمان، برگزاری 44 دوره آموزشی توسط مرکز آموزش تخصصی قرآن کریم سازمان با حضور 1314 نفر، اجرای طرح نورباران (چاپ قرآن کریم با کمک خیّران) که در این راستا 16970 جلد قرآن با کمک خیّران توزیع شد، فعالیت‌های ستادی کمیته قرآن ستاد دهه فجر که در این زمینه 250 برنامه مختلف در سطح ملی و استانی در این زمینه اجرا شد و نیز حمایت از برنامه‌های قرآنی دهه فجر در استان‌های مختلف نیز از دگیر برنامه‌های سازمانم در سال گذشته بود.
قره‌شیخلو ادامه داد: همچنین، در سال گذشته دو برنامه اعزام کاروان قرآنی به استان‌ها یکی در ماه مبارک رمضان تحت عنوان سفیران نور و دیگری در ایام هفته وحدت اجرا شد که در طرح سفیران نور حدود 60 نفر از قرآنیان در قالب گروه‌های مختلف به 80 شهرستان اعزام شدند و در ایام هفته وحدت نیز حدود 70 نفر در 100 شهرستان به برنامه پرداختند.
وی در ادامه به ارائه گزارش مالی سازمان دارالقرآن در سال گذشته پرداخت و گفت: اعتباری که برای سال 96 سازمان درنظر کفته شده بود، 8 میلیارد تومان بود که از این مبلغ، هفت میلیارد و 67 میلیون تومان به ما پرداخت شد یعنی چیزی در حدود 88 درصد اعتباراتمان که با این حساب در سال گذشته 12 درصد کاهش اعتبارات داشتیم. از این عدد حدود هفت میلیارد تومانی، 5 میلیارد و 63 میلیون تومان هزینه‌هایی بود که ما در استان‌ها و ستاد برای برنامه انجام دادیم و چیزی در حدود دو میلیارد و سی میلیون تومان نیز هزینه‌های غیر برنامه‌ای ما بود.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ادامه به برنامه‌های سازمان در سال جاری پرداخت و گفت: در سال جاری نیز چیزی در حدود چهل برنامه تدارک دیده‌ایم که بخش عمد‌ه‌ای از آن‌ها تقریبا شبیه گذشته است یعنی آموزش‌های عمومی و تخصصی خود را با محوریت توسعه کارگاه‌های سبک زندگی خواهیم داشت. بحث استعدادهای قرآنی را امسال با تفاوت‌هایی خواهیم داشت . تفاوت آن نیز این است که ما امسال علاوه ر آموزش و اردوهای در نظر گرفته شده، مسابقاتی را نیز برای ایجاد انگیزه در میان نوجوانان برگزار خواهیم کرد.
قره‌شیخلو ادامه داد: طرح جدیدی که داریم بحث حمایت از اجرای طرح ملی حفظ قرآن کریم است که آماری که ما برای امسال درنظر گرفته‌ایم 200 هزار نفر است البته این منوط به تأمین اعتبارات مربوطه خواهد بود که همین الان در تابستان و در هماهنگی با طرح 1452 40 هزار نفر سهمیه به استان‌ها اختصاص داده شده که اکر بتوانیم اعتبارات را به صورت کامل در یافت کنیم، برای شش ماهه دوم سال نیز ادامه کار را خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: در حوزه تشکل‌ها نیز برنامه‌ها همانند سال گذشته برقرار خواهد بود. امسال یک حمایت از اتحادیه‌های استانی را داریم که در سال گذشته بحث ادغام اتحادیه‌های استانی سراسر کشور در این زمینه انجام شد که برای سال جاری بودجه‌ای را برای حمایت از این اتحادیه‌های استانی در نظر گرفته‌ایم. حمایت از مؤسسات فرهنگی و خانه‌های قرآنی در دستور کار قرار دارد که آماری که برای امسال در نظر گرفته‌ایم چیزی در حدود صدهزار نفر آموزش از طریق این تشکل‌ها است که برای بیست هزار نفر از آن در تابستان انجام خواهد شد.
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم بیان کرد: همچنین، امسال جشنواره محصولات قرآنی را با هدف شناسایی ظرفیت‌هایی که خود تشکل‌های قرآنی در تولیدات قرآنی دارند، خواهیم داشت. در حوزه نظارت بر چاپ و نشر نیز امسال در کنار برنامه‌هایی که هر سال داریم، کار جدیدی را خواهیم کرد برای اینکه جلوی اقل تخلفاتی که در این حوزه وجود دارد را بگیریم تلاشمان این است که با همکاری وزارت ارشاد، برای هر قرآن که چاپ می‌شود یک هولوگرام ویژه درنظر بگیریم که قرآن‌ها بدون مجوز چاپ نشوند.
وی گفت: در حوزه فعالیت‌های فرق برنامه نیز بحث حمایت از کمیته قرآن ستاد مرکزی دهه فجر را داریم چراکه برنامه‌های این کمیته امسال به صورت ویژه برای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی درنظر گرفته شده است و در این حوزه حمایت‌های لازم از کمیته قرآن و برنامه‌های مختلف انجام خواهد شد. برنامه‌های دیگر مانند با قرآن در رمضان و اعزام گروه‌های قرآنی به استان‌ها و ... را در سال 97 اجرا می‌کنیم که امیدوارم ان‌شاءالله این برنامه‌ها را در سال جاری به صورت کامل اجرا کنیم.
قره‌شیخلو در پایان با اشاره به اعتبارات سازمان دارالقرآن در سال جاری، بیان کرد: از لحاظ اعتباری چیزی که ما در کل برنامه درنظر گرفته‌ایم، یک بخش ‌حمایت‌ها مستتقیم سازمان تبلیغات اسلامی است که در حدود 9 و نیم میلیارد تومان برآورد شده و بخشی نیز جذب اعتباراتی است که خود سازمان دارالقرآن از محل‌های مختلف مانند شورای توسعه و ... پیش‌بینی کرده که این بخش نیز چیزی در حدود 10 میلیارد توان برآورد شده است که هر چقدر در این دو حوزه اعتبارات محقق شود، به همین میزان نیز برنامه‌ها اجرایی خواهد شد.

 انتهای پیام

captcha