برگزاری جشنواره بومی گامی در انتقال فرهنگ به نسل جدید
کد خبر: 3724644
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱

برگزاری جشنواره بومی گامی در انتقال فرهنگ به نسل جدید

گروه فرهنگی- یک مورخ و ایرانشناس گفت: برگزاری جشنواره بومی محلی گام بسیار خوبی در جهت احیای و انتقال فرهنگ و سنن مردم گذشته به نسل حاضر است.

 برگزاری جشنواره بومی گامی در انتقال فرهنگ به نسل جدید

از سوی شهرداری و شورای اسلامی و موسسه آموزشی آرمان ایزد شهر جشنواره بومی محلی «تیکا» 31 خرداد ماه 97 با حضور پیروز مجتهد زاده مورخ و ایران‌شناس، محقق و کارشناس مسائل و مطالعات سیاسی، مسئولان شهری، هنرمندان و مردم ایزد شهر در زمین ورزشی این شهر برگزار شد.
در این مراسم پیروز مجتهد زاده مورخ و ایرانشناس با اشاره به برگزاری جشنواره بومی محلی تیکا در ایزد شهر، گفت: با توجه به اینکه در عصر حاضر  شاهد حضور مدرنیسم در جامعه هستیم برگزاری چنین جشنواره ای که ما را از فراموشی نسبت به فرهنگ پیشینیانمان دور می کند و گام بسیار خوبی در جهت احیای و انتقال فرهنگ و سنن مردم گذشته به نسل حاضر است.

وی افزود: این فرهنگ بومی ریشه در هویت مردم ایران در نقاط مختلف کشور دارد که با حفظ آن می توانیم ایرانی جاودان و سرافراز داشته باشیم.
عضو فعال سازمان خلیج فارس «پرشن گلف آنلاین» با اشاره به مسئله خلیج فارس و تحریف آن از سوی رسانه‌های عربی وانگلیسی افزود: این حرکت آنان علاوه بر اینکه جنبه سیاسی، از جنبه هویتی کشوری حائز اهمیت است.

در ادامه اسحاق تونی شهردار ایزد شهر با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های بومی محلی در جهت احیای سنت و فرهنگ در جامعه کنونی گفت: امروز ما شاهد برپایی جشنواره بومی محلی تیکا توسط دلسوزان حفظ فرهنگ جامعه هستیم که با برپایی نمایشگاه صنایع دستی، صنایع غذایی، اجرای بازی‌های بومی محلی و موسیقی و... پیشنیان‌مان در گذشته دور این حرکت نقطه اتصال گذشته به زمان حال هست تا اینکه این فرهنگ دیرین ما به سوی فراموشی و نابودی پیش نرود.
اجرای موسیقی محلی مازندرانی، اجرای بازی های محلی مازندران، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی مشتمل بر کنده کاری روی کدو تزیینی ، لاک تراشی، فرش بافی، کیف دوزی سنتی، غرفه نقاشی و اجرای نقاشی کودکان، غرفه نیما شناسی، معرفی مفاخر شهرستان نور، غرفه غذاهای بومی محلی و فعالیت‌های اقتصادی ماهیگیری و اجرای نمایش خیابانی از جمله برنامه‌هایی بود که در این جشنواره برگزار شد.

در  این جشنواره نمایش محیطی« فریاد سبز» به نویسندگی و کارگردانی مهدی نصرالله زاد برگزیده جشنواره بچه های مسجد استان مازندران از سوی گروه آرتا و تهیه کنندگی مجموعه آموزشی آرمان شهر به اجرا در آمد.
در این نمایش که به موضوع آسیب به طبیعت و محیط زیست می پردازد ،احمد ایکانی ، پژمان نیکدان بحری، علیرضا رمضانی به ایفای نقش پرداختند.
دستیار کارگردان این نمایش را سما کابلی به عهده داشت و رها شکوهی به عنوان منشی صحنه، سوگند آسمانی به عنوان گریمور، سیده زهرا حسینی مسئول موسیقی علیرضا نصراله زاده، سید محمد موسوی و لیلا ترک کجوری به عنوان دستیاران صحنه در این نمایش همکاری داشتند.
در پایان این مراسم از پرفسور پیروز مجتهد زاده فرهیخنه و نخبه مازندرانی اهل شهرستان نور با اهدای لوح سپاس و تابلوفرش تجلیل به عمل آمد.
انتهای پیام

حمید رضا گل‌محمدی تواندشتی

captcha