نگاهی به فراز و فرود فعالیت‌های قرآنی ارشاد فارس/ چهارمین مسئول قرآنی معارفه شد
کد خبر: 3724681
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱

نگاهی به فراز و فرود فعالیت‌های قرآنی ارشاد فارس/ چهارمین مسئول قرآنی معارفه شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ چهارمین مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس معارفه شد و احمدرضا نداف جایگزین مهدی احمدی شد.

نگاهی به فراز و فرودهای فعالیت‌های قرآنی ارشاد فارس/ چهارمین مسئول قرآنی معارفه شد

به گزارش ایكنا از فارس، مسئول فعالیت‌های قرآن و عترت اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس باز هم تغییر كرد و طی روزهای پیشین چهارمین رئیس گروه قرآن و عترت این اداره‌كل معارفه شد.
از زمانی كه بهزاد مریدی، مدیركل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در شهریورماه 93 در این سمت مشغول به كار شد، وعده راه‌اندازی معاونت قرآن و عترت در این اداره‌كل را داده بود كه در نهایت این وعده در تاریخ 9 آذرماه سال 93 محقق شد و عنایت‌الله زمانی‌فرد به عنوان نخستین معاون قرآن و عترت این اداره‌كل معارفه شد.
با وجود نوپا بودن این معاونت، اما بررسی‌های عملكرد این معاونت در زمان تصدی زمانی‌فرد به نسبت خوب و قابل قبول بود و دو اداره تبلیغ و مجامع فعالیت‌های قرآنی ذیل این معاونت راه‌اندازی شد.

عملكرد قابل قبول معاونت نوپای قرآن و عترت ارشاد فارس در سال 93
معاونت زمانی‌فرد در این پست چند ماهی به طول نینجامید ولی در عین حال فعالیت‌های خوبی نظیر راه‌اندازی شورای مشورتی توسعه فرهنگ قرآنی استان با حضور كارشناسان دستگاه‌های مختلف و همچنین برپایی هفته‌های قرآن و عترت را در این استان دنبال كرد.
سرانجام در تاریخ 17 خردادماه 94 باز هم این معاونت شاهد تغییر در ریاست خود بود و مجتبی میردهقان، جایگزین زمانی‌فرد شد. میردهقان در ابتدای فعالیتش سعی كرد كارهای ناتمام زمانی‌فرد را به سرانجام برساند و در ماه‌های نخست فعالیت خویش، كارنامه خوبی از فعالیت‌های قرآنی را از خود به جا گذاشت.
تشكیل جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور كارشناسان دستگاه‌های مختلف به‌صورت هفتگی در این معاونت، برپایی موفق جشن رمضان برای نخستین بار در استان فارس و همچنین برپایی نخستین هفته قرآن و عترت این استان از جمله فعالیت‌های خوبی بود كه ميردهقان در چند ماه اول فعالیتش انجام داد.

سال 95؛ سال خاموشی فعالیت‌های قرآن و عترت ارشاد فارس
اما دیری نپایید كه شعله فروزان فعالیت‌های قرآنی در اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به خاموشی گرایید، به طوری كه در طول سال 95 هیچ فعالیت‌ قرآنی جز برگزاری آزمون سراسری حفظ قرآن و عترت كارمندان كه آن هم به‌صورت كشوری باید برگزار می‌شد، انجام نشد.

عدم انتقاد‌پذیری میردهقان یكی از بزرگترین نقاط ضعف وی به شمار می‌رفت. به طوری كه هم این مسئله و هم خاموش بودن چراغ فعالیت‌های قرآنی ارشاد طی یك سال موجب گلایه خبرگزاری ایكنا به مدیركل سابق ارشاد فارس شد و مریدی هم این قضیه را در نشست نقد و بررسی عملكرد یكساله خود در اسفندماه سال 95 با حضور اصحاب رسانه پذیرفت و قول مساعد داد تا این نقیصه را برطرف كند.
تا اینكه در تاریخ 10 خردادماه سال 96 باز هم سكاندار فعالیت‌های قرآن و عترت ارشاد فارس تغییر كرد و مهدی احمدی، جایگزین مجتبی میردهقان آن هم با سمت رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس و نه معاونت قرآن و عترت شد. گرچه تا پیش از این هیچ آشنایی قبلی با مهدی احمدی در رابطه با فعالیت‌های فرهنگ و ارشاد نمی‌رفت اما او توانست طی یكسال فعالیت‌های خوب و ارزنده‌ای را انجام دهد.

اشاره به فعالیت‌های رئیس سابق گروه قرآن و عترت ارشاد فارس
برگزاری جشنواره ملی شعر رضوی اقوام ایرانی، جشنواره هنری آیات، برپایی موفق دومین هفته قرآن و عترت آن هم به‌صورت گسترده در چندین شهرستان فارس همراه با برپایی برنامه‌های متعدد از جمله درخشان‌ترین فعالیت‌های كارنامه یكساله فعالیت احمدی در این پست محسوب می‌شد.
در دو روز آخر هفته قرآن و عترت فارس، فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس سفر كرد و از نزدیك برنامه‌های هفته قرآن و عترت این استان را ناظر بود و حتی به شهرستان‌های مختلف سفر كرد و از مؤسسه بیت‌الاحزان بازدید كرده و برای نخستین بار نشست تشكل‌ها و مؤسسات قرآنی شهرستان نی‌ریز با حضور فقهی‌زاده و به‌همت گروه قرآن و عترت ارشاد فارس تشكیل شد.

نگاهی به فراز و فرودهای فعالیت‌های قرآنی ارشاد فارس/ چهارمین مسئول قرآنی معارفه شد

قرآنیان با این فعالیت‌ها دلگرم شدند
تمام این‌ها در آن زمان آنقدر برای قرآنیان و قرآن‌دوستان شعف‌انگیز بود كه به روند رو به رشد فعالیت‌های قرآنی دلگرم شدند و حتی فقهی‌زاده در این سفر خود مبلغی را از بودجه خود معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به برخی از مؤسسات قرآنی فارس اختصاص داد.
و طبق آخرین اعلام مهدی احمدی، بنا بود كه 120 میلیون تومان دیگر نیز به‌صورت مجزا از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد باز هم به مؤسسات قرآنی این استان اختصاص یابد كه امیدواریم این مهم در دوره جدید معاونت قرآن و عترت ارشاد فارس تحقق یابد.

رونق روزافزون نمایشگاه قرآن و عترت در سال جاری
برپایی موفق جشن رمضان و همچنین دهمین نمایشگاه قرآن و عترت فارس از دیگر فعالیت‌های درخشان احمدی در دوران كاریش در این سمت به حساب می‌آمد. به طوری كه به زعم مشاهدات عینی خبرنگار ایكنا این نمایشگاه به دو دلیل نسبت به تمام سال‌های گذشته رونق بیشتری داشت. یكی اجرای طرح تعویض قرآن‌های كهنه با نو و صحافی رایگان كتب قرآن و ادعیه و دیگری تخصیص 90 میلیون تومان بن به این نمایشگاه باعث رونق بیشتر آن شده بود.
البته احمدی در دوران تصدیش تلاش گسترده‌ای برای توزیع قرآن‌های نو در میان مساجد و كانون‌های مناطق محروم كرد و طی دو برهه هفته قرآن و عترت و همچنین جشن رمضان قریب 5 هزار جلد قرآن را توزیع كرد.

رسانه‌ای بودن؛ از جمله نقاط قوت رئیس سابق گروه قرآن و عترت
رسانه‌ای بودن احمدی از دیگر نقاط قوتی بود كه باعث شده بود كه خبرنگاران هر رسانه‌ای به راحتی و به‌صورت تلفنی بتوانند از آخرین فعالیت‌های قرآن و عترت ارشاد فارس باخبر شوند كه امیدواریم این مهم نیز دوباره در دوران رئیس جدید گروه قرآن و عترت ارشاد فارس مدنظر قرار گیرد.
در دوران تصدی احمدی به عنوان رئیس گروه قرآن و عترت ارشاد فارس با همكاری اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی فارس، انتخابات اتحادیه مدغم قرآنی این استان برگزار شد و استان فارس جزو نخستین استان‌هایی بود كه در مهرماه سال گذشته این مهم را به سرانجام رساند و اتحادیه مدغم نیز بودجه‌های تخصیص یافته شورای توسعه فرهنگ قرآنی (175 میلیون تومان مربوط به سال 94) را میان مؤسسات قرآنی دارای طرح توزیع كرد.
همچنین برپایی مشترك آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن با همكاری اداره اوقاف از دیگر فعالیت‌های دیگر احمدی بود كه نسبت به استان‌های دیگر به خوبی و با قوت و با شركت حداكثری قرآن‌دوستان و قرآن‌آموزان استان فارس انجام شد.
و اینك دوباره در آخرین روزهای خردادماه و با تغيير مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، باز هم سكاندار فعالیت‌های قرآن و عترت ارشاد فارس تغییر كرد و احمدرضا نداف، جایگزین مهدی احمدی شد.
البته احمدرضا نداف، فردی ناشناخته و ناآشنا برای اصحاب فرهنگ و هنر و قرآنیان این استان نیست. چرا كه او قریب دو سال معاون فرهنگی اداره‌كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بود و در زمان تصدی‌گری مریدی در اداره‌كل ارشاد به معاونت قرآن و عترت ارشاد این استان انتقال یافت.

معرفی رئیس جدید گروه قرآن و عترت ارشاد فارس
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد تفسیر قرآن مجید است و ٢٧ سال سابقه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از این مسئولیت‌های مختلفی را در امور فرهنگی، اداری، مطبوعاتی، روابط عمومی داشته و به‌عنوان کارشناس، رئیس اداره شهرستان و معاون فرهنگی مطبوعاتی نیز در اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس خدمت كرده و در حیطه هنرهای نمایشی و اجرایی فعالیت کرده است.

فعالیت‌های قرآنی پیشانی برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است
نداف در زمان معارفه خود به عنوان رئیس جدید گروه قرآن و عترت ارشاد فارس به ارائه چکیده‌ای از برنامه‌های مدنظر خود در این سمت پرداخت و گفت: فعالیت‌های قرآنی پیشانی برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر در برنامه‌های قرآنی موثر ظاهر شویم در بخش‌های دیگر با چالش‌های کمتری روبه رو خواهیم شد.

نگاهی به فراز و فرودهای فعالیت‌های قرآنی ارشاد فارس/ چهارمین مسئول قرآنی معارفه شد
وی، گره خوردن فعالیت‌های قرآنی و کانون های فرهنگی هنری مساجد به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را مورد اشاره قرار داد و افزود: این کار بی تدبیرو بی دلیل نبوده و ما هم موظفیم این گره را روز به روز محکم‌تر و به قوام آن کمک کنیم.

در دوره جدید هنر در خدمت قرآن قرار خواهد گرفت
رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تأکید بر اینکه در دوره جدید هنر در خدمت قرآن قرار خواهد گرفت، گفت: اگر قرار است کار هنری انجام گیرد بخشی از این فعالیت در سنخیت با قرآن قرار می‌گیرد؛ ضمن حفظ برنامه‌های دیگر باید تلاش کنیم در حوزه سیاست‌های وزارتخانه در موضوع آموزش برنامه‌های هنری را در خدمت قرآن قرار دهیم.

تدوین سند بالادستی در حوزه قرآن و عترت
نداف یکی از اولویت‌های خود را تدوین سند بالادستی در حوزه قرآن و عترت عنوان کرد و افزود: شورای توسعه قرآنی کشور در استان فارس شکل گرفت سپس به عنوان یک دستورالعمل ابلاغ شد؛ اصل شورای توسعه قرآنی ساخته و پرداخته استان فارس است، بنابر این در راستای برنامه‌های شورای توسعه قرآنی برنامه‌های ویژه‌ای داریم.
سخن آخر اینكه امیدواریم احمدرضا نداف با این سابقه و تحصیلات و پیشینه‌ای كه در زمینه فعالیت‌های قرآن و عترت آن هم از سال 93 تاكنون دارد، بتواند همچنان چراغ فعالیت‌های قرآن و عترت ارشاد فارس را روشن و بلكه پرفروغ‌تر از گذشته نگه دارد.
انتهای پیام

captcha