دور زدن قانون اساسی عامل ایجاد بحران های اقتصادی
کد خبر: 3724698
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

دور زدن قانون اساسی عامل ایجاد بحران های اقتصادی

آئین نکوداشت سی و هفتمین سالگرد شهدای هفتم تیر و رونمایی از کتاب “شناخت اندیشه های سیاسی شهید بهشتی” با حضور فرشاد مومنی اقتصاددان، سیدعلیرضا بهشتی استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و محمود صادقی نماینده مجلس شورای اسلامی در موسسه دین و اقتصاد برگزار شد.

به گزارش ایکنا، جهان اقتصاد نوشت: درابتدای این نشست فرشاد مومنی با اشاره به اینکه وقتی در حیطه ای به بحران بر می خورید باید به بنیان های اندیشه ای برگردید و یکی از سؤالات راهبردی که باید پاسخ داده شود این است که بحران های فعلی زاییده وفاداری به آن بنیان ها بوده و یا به واسطه دور زدن و برخورد گزینشی با آنها به وجود آمده است؟!گفت: ما از موازین و بنیان های اولیه انقلاب عدول کرده ایم و دچار این بحران ها شده ایم. به ویژه در حیطه اقتصادی دور زدن قانون اساسی باعث گرفتاری به این بحران ها شده است. اگر به همان موازین برگردیم می توانیم یک جامعه با عزت بسازیم.

وی با اشاره به نقش شهید بهشتی در تدوین قانون اساسی گفت: اگر از دریچه فکر ایشان این بازنگری را انجام دهیم شاید شایسته ترین روش باشد.

مؤمنی ادامه داد: عمر شهید بهشتی و شهید مطهری این مجال را به آنها نداد که ربع قرن اخیر را درک کنند ولی هر دو عبارت هایی را در آثارشان دارند با این مضمون که معمولا کسانی که می خواهند آزادی های مشروع و قانونی مردم را دچار محدودیت کنند تحت عنوان دفاع از شریعت این کار را انجام می دهند. اتفاقا در این موارد اسلام بیشتر ضرر کرده و در دوره هایی که آزادی اندیشه وجود داشته رشد و بالندگی اندیشه اسلامی بیشتر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: اولین کارهای شهید بهشتی معطوف به نظم سیاسی و اجتماعی احکام اسلام است و تصور ایشان این بود که اگر این نظم درک شود جایگاه احکام بهتر روشن خواهد شد. من اسم آن را «نظم اجتماعی ضابطه محور و مبتنی بر مردم» می گذارم که در برابر نظم های اجتماعی مبتنی بر مصلحت یا قائم به شخص است. این عمق نگرش در آیت الله شهید بهشتی منحصر به فرد است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: وقتی برای تسلیت شهادت آیت الله مطهری پیش شهید بهشتی رفتند، او گفت ما باید به سمت شرایطی برویم که با رفتن یک فرد چنین ضربه های مهلکی به ما وارد نشود. خود ایشان می گویند این را باید در قرآن محوری و سیره محوری جست و جو کرد.

وی در مورد ساز کارهای اندیشه ای موجود در آثار شهید بهشتی اظهار داشت: ایشان می فرمایند برای شکل گیری چنین نظمی حکومتی که به نام اسلام سر کار می آید باید حداقل هفت دگم را به رسمیت بشناسیم که عبارتند از: آزادی انتقاد از رهبران حکومت، حرمت مجازات و حبس قبل از وقوع جرم، عدالت محوری در همه شئون حیات جمعی و فردی، ممنوعیت شکنجه، محاکمه علنی جرائم سیاسی و مطبوعاتی، مبارزه با هرگونه مرید بازی و مرید پروری و شخص محور شدن، و آزادی است.

مؤمنی تأکید کرد: آقای بهشتی بر این باور بود که انسانیت انسان به آزادی است و به خاطر همین می گویند هم مرجعیت و هم رهبری باید جمعی باشد. اگر ما به این بنیان های اندیشه ای بر گردیم خیلی خوب متوجه می شویم که چرا با مشکلات جدی در عمل مواجه شده ایم.

وی افزود: شهید اجاره دار بعد از اولین دیدار من با شهید بهشتی به من گفت ارزیابی تو چه بود؟ من گفتم وقتی این آقا درباره اسلام صحبت می کند انسان از مسلمان بودن خود احساس غرور می کند. باعث تأسف است که الآن کسانی از اسلام صحبت می کنند که حسّ عکس آن به انسان دست می دهد.

captcha