بیش از 50 درصد زندانیان اراک، با مواد‌مخدر درگیر هستند
کد خبر: 3724741
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
قاسمی:

بیش از 50 درصد زندانیان اراک، با مواد‌مخدر درگیر هستند

گروه اجتماعی – دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: بیش از 50 درصد زندانیان اراک بصورت مستقیم و تا 70 درصد به صورت غیر‌مستقیم درگیر موادمخدر هستند. دستگاه‌ها برای کاهش آمار موادمخدر تلاش مضاعف داشته باشند. علی‌رغم مبارزات جدی که در این حوزه صورت گرفته است اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.

بیش از 50 درصد زندانیان اراک، با مواد‌مخدر درگیر هستند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، عباس قاسمی، دادستان عمومی و انقلاب اراک، امروز، دوم تیر‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که به منظور بزرگداشت هفته قوه قضائیه در سالن شهید قدوسی دادسرای اراک برگزار شد گفت: آمار فراوانی جرائم دادسرای اراک بدین شرح است؛ موادمخدر 8 هزار، ضرب‌و‌جرح عمدی 6039، توهین 5883، سرقت تعزیری4963، ایراد صومه‌بندی ناشی از تصادفات 4500، تهدید 3600، تخریب 2200، افترا 1860، کلاه‌برداری 1640، مفقودی چک 1330.
وی تصریح کرد: بیش از 50 درصد زندانیان اراک مستقیم با مواد‌مخدر درگیر هستند و تا 70 درصد به صورت غیر‌مستقیم درگیر موادمخدر هستند. دستگاه‌ها برای کاهش آمار موادمخدر تلاش مضاعف داشته باشند. علی‌رغم مبارزات جدی که در این حوزه صورت گرفته است اما نتیجه مطلوب حاصل نشده است.
قاسمی در تشریح وضعیت قتل‌های سال 96 و سه ماهه اول سال جاری گفت: در سال گذشته 6 فقره قتل در اراک اتفاق افتاد که قاتلان هر شش فقره شناسایی و دستگیر شدند. 26 فقره قتل نیز در استان اتفاق افتاد که تمام این موارد کشف شده است. در سه ماهه اول سال جاری در اراک یک فقره قتل اتفاق افتاد که قاتل شناسایی و دستگیر شد. در استان نیز 8 فقره قتل صورت گرفت که تمام موارد بعلاوه دو مورد از سال گذشته شناسایی و دستگیر شد.
این مقام مسئول ادامه داد: در راستای حفظ حقوق بیت‌المال اراضی ملی و منابع طبیعی در سال 96، 2هزار و 758 هکتار به ارزش بیش از 14 میلیارد و 300 میلیون تومان خلع‌ید شده است که بیشتر این اراضی به شهرستان‌های اراک و ساوه اختصاص دارد. در سه ماهه اول سال جاری نیز 437 هکتار به ارزش 6 میلیارد و 200 میلیون تومان خلع‌ید شد.
قاسمی تصریح کرد: قرار بود شهرک صنعتی در شرق اراک(منطقه هفتاد قله)جانمایی شود که با پیگیری انجام شده قرار بر این است این اقدام صورت نگیرد. برنامه‌ریزی شده است برنامه‌های ساخت‌و‌ساز مؤسسه میقات‌الرضا(ع) به صورت قانونی پیش رود تا اراضی ملی به ناحق گرفته نشود.
دادستان عمومی و انقلاب اراک تصریح کرد: دستور بررسی ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی باغی و کشاورزی روستای مرزیجران و قانیاروق صادر شده است. منابع طبیعی ملزم هستند مقدار دقیق اراضی که به مالکیت دولت درآمده است را مشخص کنند. تأکید شده است شهرداری اراک و اداره کل ثبت اسناد، مدارک مالکیت اراضی عباس‌آباد، ولی‌آباد و صالح‌آباد را تهیه و در اختیار یکدیگر قرار دهند. در راستای حفظ کاربری اراضی و باغات دستور حضور اکیپ‌های گشت ویژه در استان صادر شده است.
قاسمی با تأکید بر اینکه حفظ حقوق عامه یا شهروندی از رسالت‌های مهم دستگاه قضایی است، اظهار کرد: دستور بررسی ایرادهای شهرک خودرو صادر شده است. وجود مشاغل صافکاری، تراشکاری، مکانیکی و .. چهره شهر را بهم ریخته است که راه‌اندازی این شهرک به بهبود فضای شهری کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه اطلاعات در اختیار مردم باید شفاف بیان شود، اظهار کرد: پیگیری راه‌اندازی تصفیه‌خانه کشتارگاه، دستور پیگیری منشور حقوق شهروندی در مدارس، دستور تهیه منشور حقوق بیماران، دستور بازرسی واحدهای صنفی، سفره‌خانه‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های ماساژ لاغری، باشگاه‌های ورزشی و عطاری‌ها از دیگر اقدامات دادسراست.
قاسمی ادامه داد: ما و دیگر دستگاه‌ها با فعالیت مراکز طب سنتی و اسلامی مخالف نیستیم، اما فعالیت در این حوزه باید مسیر علمی خود را طی کند، گاه تعدادی از افراد دوره‌های کوتاه‌مدت می‌بینند و به طبابت یا تجویز گیاهان دارویی می‌پردازند که دستگاه قضا در برابر این افراد تمام قد ایستاده است.
قاسمی تأکید کرد: بررسی و پیگیری سند2030 یکی از اولویت‌های دادسراست. سرای یاری کودکان امید مورد بررسی قرار گرفته است. مخالف با فعالیت سمن‌ها نیستیم برای رسیدگی به امور بخشی از کارها باید برون‌سپاری و به مردم سپرده شود. اما این بدان معنا نیست که غفلتی صورت می‌گیرد هرجا انحرافی ایجاد شود قطعاً ورود پیدا می‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دستورهای لازم به سازمان نظام مهندسی استان مرکزی مبتنی بر ایجاد پیوست فرهنگی از قبیل ساخت مسجد، کتابخانه، پارکینگ و پارک در محلات مختلف استان صادر شده است، گفت: مقابله جدی با جرایم اینترنتی از قبیل کلاه‌برداری و خلاف عفت عمومی، شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش و تسریع در روند رسیدگی به پرونده‌های خشونت، نزاع‌های دسته‌جمعی و مقابله با اخلال‌گران نظم اجتماعی از دیگر اقدامات دادستانی شهرستان اراک در سال گذشته است.
قاسمی اظهار کرد: دستور جدی برای مبارزه با جرائم مفسدین اقتصادی صادر شده است، سیاست مقابله با جرائم اقتصادی در هر اندازه‌ای که باشد در دستور کار قرار دارد. اهتمام و پیگیری محکومین متواری در راستای حفظ امنیت اجتماعی از برنامه‌های اجرایی دادسرای اراک است.
دادستان عمومی و انقلاب اراک گفت: صیانت از منابع آبی یکی از مهم‌ترین اقدمات دادستانی اراک است، تجهیز 28 چاه کشاورزی به سیستم هوشمند، مهر‌و‌موم 41 حلقه چاه غیر‌مجاز، توقیف 44 دستگاه حفاری غیر‌مجاز و مسلوب‌المنفعه 66حلقه چاه از مهمترین اقدامات دادستانی شهرستان اراک در راستای حفظ منابع آبی این شهرستان می‌باشد.
قاسمی در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: سال گذشته بیش از یک میلیارد تومان کالای قاچاق از جمله انواع پوشاک، لوازم خانگی، پتو و موتور سیکلت کشف شده است.
به گفته وی سال گذشته بیش از 7 هزار کیلو موادمخدر در استان کشف و ضبط شده است، در سه ماهه نخست سال نیز بیش از یک‌هزار کیلو موادمخدر کشف شد. کشف 41 هزار و 495 لیتر مشروبات الکلی داخلی و 14 هزار و 970 بطری انواع مشروبات الکلی خارجی از دیگر اقدامات دادسرای اراک در سال گذشته بود، در سه ماهه اول سال نیز 4 هزار و 700 لیتر مشروبات داخلی و 4 هزار و 400 بطری مشروب خارجی کشف شده است.
وی گفت: برخورد قاطع با اخلال‌گران نظم عمومی، جرایم سازماندهی شده، نزاع‌های دسته‌جمعی، خشونت و چاقوکشی از برنامه‌های اصلی دادسراست. استفاده از ظرفیت‌های ترمیمی و صلح و سازش در جرائم سبک با هدف کاهش پرونده‌های ورودی به مجامع قضایی نیز در اولویت کاری دادستانی اراک قرار دارد.
دادستان عمومی و انقلاب اراک در پایان گفت: در ساوه برخی فرق ضاله در حال فعالیت بودند که تمام حلقات تحت کنترل هستند. برخی از افاغنه در این امر فعالیت داشتند که همگی شناسایی شدند. نگرانی‌ها درشهرستان‌های دلیجان و ساوه که افاغنه در حال تردد هستند وجود دارد، در سطح اراک گروه‌هایی همچون دراویش فعالیت دارند که آنان نیز تحت کنترل هستند و مشکل خاصی را ایجاد نکردند. فرقه‌هایی که در قالب جرم در اراک فعالیت داشته باشند، نداریم. در زمانی نگران توسعه کلیسای خانگی و مسیحیت تبشیری بودیم که خوشبخاته رصد و کنترل شدند و اجازه شکل گرفتن داده نشد.
انتهای پیام

captcha