لایحه عضویت ایران در FATF از دستور کار مجلس خارج می‌شود
کد خبر: 3724855
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

لایحه عضویت ایران در FATF از دستور کار مجلس خارج می‌شود

گروه اقتصاد ــ حسینی‌کیا اظهار کرد: لازم است که ما قوانین را براساس نگاه اسلامی و ملی تدوین کنیم، نه اینکه قوانینی که توسط دیگران تهیه شده را مورد اجراء قرار دهیم؛ به همین دلیل بنده معتقدم که لایحه عضویت ایران در FATF از دستور کار مجلس خارج خواهد شد.

لایحه عضویت ایران در FATF از دستور کار مجلس خارج خواهد شد

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در زمینه معاهدات و کنوانسیون‌های بین‌المللی گفتند: این معاهدات ابتدا در اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ و برای تأمین منافع و مصالح آنها پخت و پز می‌شود و سپس با پیوستن دولت‌های همسو یا دنباله رو یا مرعوب، شکلِ به ظاهر بین‌المللی می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که اگر کشور مستقلی مانند ایران، آنها را قبول نکند او را مورد هجوم شدید قرار می‌دهند که مثلاً ۱۵۰ کشور پذیرفته‌اند شما چطور آن را رد می‌کنید؟
رهبر انقلاب در تبیین راه صحیح برخورد با این گونه کنوانسیون‌ها افزودند: همانگونه که درباره «برخی کنوانسیون‌های بین‌المللیِ اخیراً مطرح شده در مجلس» گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در این‌باره اظهار کرد: فرمایشات رهبر معظم انقلاب همواره راهگشا بوده و با افق بلندی که ایشان می‌بینند، راه را برای مجلس و قوای دیگر هموار می‌کنند و بنده معتقدم با این فرمایشاتی که در دیدار با نمایندگان مطرح کردند، مجلس باید علنا به سمتی برود که قوانین را براساس نیازهای کشور تدوین کند.
وی ادامه داد: پیش‌بینی بنده این است که در صورت تصویب قوانین مورد نیاز در مورد پولشویی و تأمین مالی تروریسم در مجلس و موظف کردن دولت به اجرای آن، عضویت ایران در FATF منتفی خواهد شد و در اینصورت لازم است به سمتی برویم که مفاهیمی همانند تروریسم را براساس نگاه خود تعریف کنیم.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: لازم است که ما قوانین را براساس نگاه اسلامی و ملی تدوین کنیم، نه اینکه قوانینی که توسط دیگران تهیه شده را مورد اجراء قرار دهیم؛ به همین دلیل بنده معتقدم که این لایحه از دستور کار مجلس خارج خواهد شد.
حسینی‌کیا عنوان کرد: تدوین قوانین داخلی در مورد مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در دستور کار ما قرار دارد؛ چراکه اگر خلاهایی در این زمینه وجود دارد حتما باید برطرف شود. این قوانین می‎توانند نیازهای داخلی ما را تأمین کنند. البته قانون لایتغیر نیست بلکه براساس اقتضائات زمان و نیازهای جدید ممکن است تغییر پیدا کند یا مورد اصلاح قرار بگیرد.
نماینده سنقر و کلیایی یادآور شد: با سخنانی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند قطعا عضویت ایران در FATF منتفی است. نکته دیگر این است که چه عضویت در این نهاد را بپذیریم و چه نپذیریم برای ما دارای آثاری است. اگر ما عضو FATF شویم، از طریق دیگری برای ما دردسر ایجاد خواهند کرد و اگر هم عضو نباشیم به شیوه دیگر به ما فشار می‌آوردند بنابراین تفاوتی در نتیجه وجود ندارد.
انتهای پیام

captcha