ساماندهی ۶ محوطه تاریخی استان مرکزی
کد خبر: 3724885
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴

ساماندهی ۶ محوطه تاریخی استان مرکزی

گروه اجتماعی - سید محمد حسینی گفت: ساماندهی محوطه تاریخی خورهه محلات، قلعه خَلچان تفرش، سایت موزه تپه سرسختی شازند، محوطه زلف‌آباد فراهان و تپه سر قلعه مامونیه در حال انجام است.

ساماندهی 6 محوطه تاریخی استان مرکزی

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، حسینی امروز یکشنبه سوم تیرماه گفت: اهمیت و حفاظت از آثار تاریخی به عنوان اسنادی ماندگار برای داشتن تصویری شفاف از زندگی گذشتگان بسیار با اهمیت است. این آثار در برخی از موارد به دلیل تاریخ‌ساز بودن آن منطقه از ارزش مهمی برخوردارند و عدم حفاظت از آن‌ها ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری به پیشینه این منطقه وارد سازد از این‌رو اداره کل جهت حفاظت از آثار تاریخی، ساماندهی 6 محوطه تاریخی با ارزش استان را در دستور کار قرار داده است.
مدیر کل میراث فرهنگی استان اظهار داشت: ساماندهی محوطه تاریخی خورهه محلات، تپه قلعه خَلچان تفرش، انجام مطالعات سایت موزه تپه سرسختی شازند، انجام مطالعه ژئوفیزیک محوطه زلف‌آباد فراهان و همچنین گمانه‌زنی عرصه و حریم تپه سر قلعه مامونیه زرندیه درحال انجام است.
وی در ادامه گفت: هدف از ساماندهی این محوطه‌ها، حفظ و احیای آثار تاریخی، مستند‌سازی، کشف اطلاعات جدید و همینطور آماده‌سازی برای بازدید عموم است زیرا این آثار به غیر از هویت‌بخش بودنشان دارای جنبه‌های اقتصادی از مدخل گردشگری هستند تا هم بتوان جوامع محلی اطراف آن‌ها را از این مهم منتفع کرد و همین‌طور فازهای جدید کاوش را با آورده‌های اقتصادی بیشتر در دستور کار قرار داد.
حسینی در پایان با تاکید بر این نکته که حفاظت از آثار تاریخی، حفاظت از هویت ملی جامعه است، گفت: باید قبل از هر مسئله‌ای به سمت فرهنگ‌سازی ضرورت حفظ آثار تاریخی درمیان مردم ومسئولان پیش رویم چرا که اگر به این مهم دست یابیم دیگر با مشکلاتی از قبیل تخریب آثار تاریخی، بی اهمیتی عمومی نسبت به آن‌ها و عدم حس تعلق اجتماعی نسبت به پیشینه خود روبرو نخواهیم بود. آن‌گاه است که هر فرد جامعه، یک پاسدار میراث ملی خواهد بود.
انتهای پیام

captcha