۷۹ درصد کاربران بعد از فیلترینگ هنوز از تلگرام استفاده می‌کنند/ آمار حضور کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی
کد خبر: 3725091
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶
مرکز افکارسنجی دانشجویان؛

۷۹ درصد کاربران بعد از فیلترینگ هنوز از تلگرام استفاده می‌کنند/ آمار حضور کاربران ایرانی در پیام‌رسان‌های داخلی

گروه فناوری اطلاعات ــ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران که وابسته به جهاد دانشگاهی است، نتایج آخرین نظرسنجی خود پیرامون تلگرام را منتشر کرد.

۷۹ درصد کاربران بعد از فیلترینگ هنوز از تلگرام استفاده می‌کنند/ آمار حضور کاربران ایرانی در پیام رسان‌های داخلی
به گزارش ایکنا؛ مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران که وابسته به جهاد دانشگاهی است، نتایج آخرین نظرسنجی خود پیرامون تلگرام را منتشر کرد که بر اساس آمار نزدیک به ۸۰ درصد کاربران این پیام رسان در کشور، پس از فیلترینگ آن کماکان در تلگرام مانده‌اند.
 
این نظرسنجی در گستره ملی و در بین افراد بالای ۱۸ سال ساکن مراکز استان، شهر‌های درجه ۲ و روستا‌ها با حجم نمونه ۴۴۳۹ نفر و به کارفرمایی مرکز بررسی‌‌های استراتژیک ریاست جمهوری، توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به شیوه مصاحبه حضوری انجام شده و به همین جهت میزان خطا در آن بسیار پایین است.
 
آمار‌ها نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند قبل از فیلتر تلگرام هم کاربر این برنامه بوده‌اند و ۴۹.۵ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور هم بعد از فیلترینگ تلگرام همچنان از آن استفاده می‌کنند، به عبارت دیگر ۷۹ درصد از استفاده‌کنندگان تلگرام قبل از فیلتر، به استفاده خود بعد از فیلتر نیز ادامه داده‌‌اند.

افزایش کاربران اینستاگرام و واتساپ
نتایج نظرسنجی ایسپا همچنین دلالت بر این دارد که بعد از فیلترینگ تلگرام، استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و اپلیکیشن واتساپ نیز افزایش یافته است. بنا بر این آمار در نیمه فروردین سال جاری ۱۷.۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور از اینستاگرام استفاده می‌کردند و حالا تا پایان خردادماه این رقم به ۳۲.۲ درصد رسیده است. جالب است بدانید ۵۴ درصد جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال کشور در اینستاگرام فعالیت می‌کنند.

درباره واتساپ نیز باید گفت که درصد کاربران آن از ۱۲ درصد فروردین ماه سال جاری به حدود ۲۵ درصد تا پایان خرداد ماه امسال رسیده است. به عبارت دیگر، تعداد کاربران اینستاگرام و واتس‌آپ در این بازه زمانی به حدود ۲ برابر افزایش یافته است. سایر شبکه‌‌های اجتماعی خارجی افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است و در حال حاضر فیس بوک ۳.۶ درصد، توئیتر ۲.۷ درصد و لاین ۱ درصد کاربر در داخل کشور دارد.

آمار پیام رسان‌های داخلی؛ ساینا همچنان در لیست
اما درباره پیام‌رسان‌های داخلی، نتایج ایسپا نشان می‌دهد ۱۸ درصد مردم حداقل از یکی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند که در این بین پیام‌رسان سروش در صدر استفاده مردم از بین پیام‌رسان‌های داخلی است. این پیام‌رسان که طبق نظرسنجی ایسپا در فروردین‌ماه سال جاری فقط ۲ درصد کاربر داشته است، در حال حاضر حدود ۱۳.۵ درصد استفاده‌کننده دارد. آی‌گپ ۲.۵ درصد، بله ۱.۸ درصد، ایتا ۲.۹ درصد، گپ ۱.۴ درصد، بیسفون ۰.۶ درصد و ساینا ۰.۴ درصد استفاده کننده دارد.

در مجموع و بر اساس نتایح نظرسنجی ایسپا در خرداد ماه سال جاری، ۶۶ درصد مردم حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که در این میان ۴۶.۷ درصد فقط شبکه‌ای اجتماعی خارجی را استفاده می‌کنند و تنها ۳.۹ درصد صرفا از شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده می‌کنند.
انتهای پیام
captcha