گسترش نهضت قرآن آموزی، رسالت اصلی فرهنگیان است
کد خبر: 3725442
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱

گسترش نهضت قرآن آموزی، رسالت اصلی فرهنگیان است

گروه فعالیت‌های قرآنی- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ایجاد شبکه قرآنی مهم‌ترین هدف برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان است، گفت: انتظارمان از فرهنگیان به ویزه شرکت کنندگان در مسابقات قرآن گسترش دادن نهضت قرآن آموزی در حوزه تعلیم و تربیت است.

 گسترش نهضت قرآن آموزی رسالت اصلی فرهنگیان است

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاحیه سومین دوره مسابقات قرآن کشوری فرهنگیان که شامگاه چهارم تیرماه در محل تالار شهر برگزار شد، بیان کرد: خدا را شاکریم که توفیق زیارت بارگاه منور رضوی در سومین دوره مسابقات قرآن نصیب ما شد و در این راه تلاش دستگاه‌های مختلف فرهنگی در کنار آموزش و پرورش برای ترویج حوزه حیات بخش قرآن و عترت، قابل تقدیر است.
وی اظهار کرد: در فضای کنونی جامعه و شرایطی که در حال حاضر در کشور وجود دارد از هر زمان دیگری بیشتر به توسل، تمسک و انس به کتاب وحی نیازمندیم و از طرفی برای اینکه در این حوزه اثرگذار باشیم باید به توصیه‌ها و مفاهیم آیات قرآن توجه کنیم.
کاظمی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جامعه ناشی از جدا شدن از قرآن است، افزود: آموزه‌های قرآنی نجات بخش جامعه و به ویژه نسل جوان و نوجوان است لذا برای رسیدن به سعادت باید پیوند عمیقی بین افراد با قرآن، عترت و نماز ایجاد کرد.
رسیدن به حیات طیبه در پرتو آیات قرآن میسر است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: خداوند در قرآن کریم مسیر سلامت و سعادت در حوزه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... را در قرآن تبیین کرده و رسیدن به حیات طیبه که از آن به عنوان سند تحول بنیادین یاد می‌کنیم و به دنبال تحقق آن هستیم، تنها در پرتو قرآن میسر است.
وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) در روز قیامت از افراد مومنی که قرآن را مهجور کرده‌اند نزد خدا شکایت می‌کند، تصریح کرد: خداوند متعال در سوره فرقان سرگذشت افراد در قیامت را بیان کرده در آن روزی که همه نادم و پشیمان از کارهایشان هستند و این پشیمانی در آن زمان سودی نخواهد داشت.
کاظمی با بیان اینکه امروز قرآن در زندگی ما رنگباخته، ابراز کرد: امروز وظیفه ما به عنوان یک مسلمان فهم قرآن و ترویج مفاهیم قرآنی است از این رو در آموزش و پرورش، قرآن را اولویت قرار داده و در این حوزه اقدامات بسیاری در حال انجام است.
ایجاد شبکه قرآنی، مهم‌ترین هدف برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان
وی برگزاری مسابقات قرآن فرهنگیان را زمینه‌ای برای حمایت از چهره‌های قرآنی، ایجاد جریان و شبکه قرآنی بین فرهنگیان عنوان کرد و گفت: انتظار ما از همکاران فرهنگی این است که در مناطق خود به عنوان یک محور جریان قرآنی را ترویج داده و نهضت آموزش قرآن را گسترش دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، بیان کرد: در این حوزه از ظرفیت دانش آموزان، معلمان، دستگاه‌های همراه استفاده شده تا به عنوان پرمخاطب ترین نهاد در راستای تربیت 10 میلیون حافظ قرآنی گام‌های موثری برداریم .
وی ادامه داد: بیش از 750 دارالقرآن در سراسر کشور توسط متولیان قرآنی احیاء شده که در راستای توسعه قرآن کریم فعال هستند؛ ضمن اینکه در طرح حفظ جزء 30 که از امسال آغاز شده، یک میلیون حافظ داریم که امید است چنین اقداماتی گسترش یابد.

پیوند نسل جوان و نوجوان با قرآن، عترت و نماز و کاهش آسیب‌های اجتماعی
وی افزود: مهم‌ترین راه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در جامعه فعلی پیوند دادن دانش‌آموزان با قرآن، عترت و نماز است. اگر این مسائل به درستی تبیین شود دانش‌آموز خودکنترل شده و خدا را حاضر و ناظر برخود می‌بیند.

کاظمی با تأکید بر اینکه قرآن، عترت و نماز در پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی باید محور قرار گیرد و اولویت فعالیت‌های ما باشد، تصریح کرد: متأسفانه امروز بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی از قالب مدرسه بیرون آمده و به صورت فردی و نخبه‌پروری تبدیل شده است؛ این مسئله را باید تغییر دهیم و فعالیت‌ها را به مدرسه و دانش‌آموزان برگردانیم. به همین جهت باید به شکلی رفتار کنیم که تمامی این فعالیت‌ها شامل حال همه دانش‌آموزان شود.

 اولویت آموزش‌وپرورش، توسعه آموزش قرآن است

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: اولویت اول ما در این حوزه توسعه فرهنگ قرآن، عترت و نماز است و بر این اساس به دنبال توسعه فعالیت‌های مهارت‎محور و اخلاق‎محور هستیم. باید جریان‌های قرآنی را در سطح کشور ایجاد کنیم چرا که ما می‌توانیم در سخت‌ترین شرایط کار‌های اثربخشی انجام دهیم و لذا به دنبال فعالیت‌های اثربخش قرآنی در کف مدارس هستیم. فعالیت‌های کم‌فایده و تشریفاتی را کم می‎کنیم و به فعالیت‌های اثربخش، بهای بیشتری خواهیم داد.
انتهای پیام 

 

 

 

captcha