حقیقت «خودی» و «غیرخودی»؛ همزاد جامعه انسانی
کد خبر: 3725454
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۳

حقیقت «خودی» و «غیرخودی»؛ همزاد جامعه انسانی

گروه معارف - مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: حقیقت خودی و غیرخودی همزاد جامعه انسانی است؛ زیرا انسان همواره دارای اعتقادهایی است که با برخی از عقاید اصولی دیگران در تضاد کامل قرار می‏‌گیرد.

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور استان در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: حقیقت خودی و غیرخودی همزاد جامعه انسانی است؛ زیرا انسان همواره دارای اعتقادهایی است که با برخی از عقاید اصولی دیگران در تضاد کامل قرار می‏گیرد. تقسیم بندی افراد به خودی و غیرخودی در مسائل مهم حیات اعتقادی، اجتماعی و سیاسی امری ضروری و غیرقابل انکارخواهد بود.   

 ملاک قرآن برای خودی و غیرخودی          
وی از ملاک قرآن برای خودی و غیرخودی گفت و افزود: ملاک قرآن برای خودی و غیرخودی تفکیک بین محسن و گنهکار است.
وی با استناد به آیه 72 سوره اعراف خاطرنشان کرد: در این آیه می خوانیم: ما هود و کسانی را که با او بودند، به واسطه رحمت خویش نجات دادیم و آنان را که آیات ما را انکار کردند و ایمان نداشتند به هلاکت رسانیدیم.
حجت‌الاسلام جلیلی ادامه داد: کسی که در ردیف اطاعت و بندگی خداوند قرار دارد «خودی» تلقی می‌شود و کسی که در مسیر تخلف و نعدی از حدو الهی است از میزان فاصله گرفته و آن را «غیرخودی» می دانند.
امام جمعه سردرود، خودی بودن را یک فرهنگ دانست و اظهار کرد: خودی بودن، یک فرهنگ است؛ در این فرهنگ، به کسی خودی گفته می‌‏شود که لااقل التزام عملی به مبانی خودی بودن داشته باشد. بر اساس جامعه ما، خودی کسی است که عملاً به قوانین اسلام اصیل، ولایت رهبری، مبارزه با دشمنان پای‏بند بوده و در راستای اهداف کشور و مردم گام بردارد.
مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، یادآور شد: اگر انسان در یک فکر و اندیشه باشد، در یک زمره و خانواده قرار گرفته و خودی محسوب می شوند و اگر خارج از این محدوده باشد غیرخودی است.

نقش اعتقاد به مبانی دینی در تفکیک خودی و غیرخودی
وی افزود: کسانی که از دل و جان عاشق اجرای احکام اسلام و تشیّع و حاکمیت ولایت فقیه هستند «خودی» و کسانی که با هر نقاب و چهره‌ای، مخالف این مسیرند «غیر خودی» نامیده می‌شوند. در صدر اسلام نیز کم نبودند افراد و جریانهایی که در جهان اسلام و با نام و نان اسلام می‌زیستند؛ ولی دل در گروِ سیاست خود و حمایت از غیرخودی داشتند و سنگ راه پیامبر (ص) و امام علی(ع) می‌شدند.
حجت‌الاسلام جلیلی از نقش اعتقاد به مبانی دینی در تفکیک خودی و غیرخودی تاکید کرد: باتوجه به مبانی دینی ما خودی چه بسا در داخل خانواده و در داخل کشور باشد اگر با انذیشه های دینی ما سازگاری داشته باشد خودی می دانیم و در غیر اینصورت غیرخودی است.

انتهای پیام

captcha