ارزیابی دارالقرآن‌ها از ضعف سواد قرآنی دانش‌آموزان حکایت می‌کند
کد خبر: 3725773
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۱
همزمان با فرارسیدن دوره‌های تابستانی مطرح شد؛

ارزیابی دارالقرآن‌ها از ضعف سواد قرآنی دانش‌آموزان حکایت می‌کند

گروه‌ شهرستان‌ها ـ با توجه به فرا رسیدن دوره تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان و شروع آموزش‌های قرآنی دانش‌آموزان باید دید آیا برنامه‌های قرآنی آموزش و پرورش در این زمان کاستی و ضعف دانسته‌های قرآنی دانش‌آموزان را جبران می‌کند.

ارزیابی دارالقرآن‌ها از ضعف سواد قرآنی دانش‌آموزان حکایت می‌کند

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، اساتید و مدرسان حوزه قرائت قرآن در سال‌های اخیرانتقادات زیادی نسبت به آموزش‌های عمومی قرآن داشته‌اند و کیفیت و توان قرآن‌ خواندن توسط افراد در جامعه را بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنند.
چندسالی است که آموزش‌های عمومی قرآن خواندن در کشور ما گسترش زیادی داشته به طوری که نهادهای خصوصی، مؤسسات مردم نهاد و جوامع مختلف مذهبی به امر برگزاری جلسات آموزشی قرائت قرآن اهتمام داشته‌اند اما در این میان آموزش و پروش همچنان رکن اصلی آموزش‌های عمومی قرآن با برزگترین جامعه آماری یعنی دانش‌آموزان در ایران است.
فرصتی آموزشی برای نقش‌آفرینی دارالقرآن‌ها
با توجه به اینکه تابستان زمان خوبی برای جبران کاستی‌های آموزشی دانش‌آموزان است، می‌توان گفت بهترین فرصتی که بزرگترین نهاد آموزش قرآن در اختیار دارد، همین آموزش‌های تابستانی دارالقرآن‌های آموزش‌ و پرورش است که در سطح شهرستان‌های مختلف کشور فعال هستند.
محسن باب‌الحکمی، رئیس دارالقرآن محتشمی شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا ضمن ارائه آماری از ثبت‌نام و فعالیت قرآن‌آموزان دانش‌آموز در این مرکز قرآنی، بیان کرد: ثبت‌نام ما برای کلاس‌های تابستانی به حدود 100 نفر از میان دانش‌آموزان پسر رسیده است که با توجه به سطح‌بندی اولیه، بیشترین افراد در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی ادامه فعالیت خواهند داشت.
توانایی برخی دانش‌آموزان از قرائت دو سوره بیشتر نیست
وی با اشاره به سطح‌بندی پنجگانه از آموزش ‌روخوانی و روانخوانی تا آموزش‌های تخصصی صوت و لحن در حوزه قرائت تحقیق، عنوان کرد: وضعیت سواد قرآنی دانش‌آموزان بسیار ضعیف است به عنوان مثال می‌توان گفت دانش‌آموزان پایه‌های آخر دوره ابتدایی حتی بیش از دو یا سه سوره کوتاه قرآن را حفظ نبوده و قادر به تلاوت بیش از این مقدار نیستند.
باب‌الحکمی ادامه داد: البته برای دوره تابستان آموزش‌های قرآنی دیگری نیز مدنظر داریم که از جمله آن‌ها می‌توان به یادگیری و حفظ اجزاء 30، یک، دو و شش قرآن کریم اشاره کرد، ضمن اینکه آموزش‌ها در رشته‌های معارفی سه‌گانه یعنی تفسیر، نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه به صورت مشترک و با رویکرد سخنوری برگزار می‌شود.
جایزه مبنای حفظ قرآن دانش‌آموزان نه آموزش تخصصی
وی با اشاره به مسائل موجود در بحث حفظ قرآن دانش‌آموزان، ابراز کرد: بسیاری از نهادها به صرف برگزاری مسابقات افراد را به حفظ قرآن تشویق می‌کنند و دانش‌آموزان نیز فقط با هدف کسب جوایز مسابقات به حفظ قرآن بدون آموزش‌های تخصصی روی می‌آورند که این موضوع نیز نتیجه مناسب در آموزش، سواد و هنر قرآنی آنان که مورد توجه دارالقرآن‌ها است، ندارد.
اعظم نخعی، رئیس دارالقرآن کوثر کاشمر نیز در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: تاکنون 90 نفر دانش‌آموز دختر در کلاس‌های دارالقرآن کوثر ثبت‌نام کرده‌اند که تعداد 30 نفر از دانش‌آموزانی که در دوره طی سال تحصیلی نیز فعال بوده‌ و هستند را باید اضافه کرد.
ضعف دبستانی‌ها در روخوانی‌ و رواخوانی قرآن بیشتر است
وی در ادامه گفت: سه کلاس روخوانی و روان‌خوانی، حفظ قرآن و خوشنویسی برای ایام تابستان در نظر گرفته شده که از این میان کلاس‌های روخوانی و روانخوانی بیشترین مخاطب را دارد و البته دانش‌آموزان به خصوص آنان که در دوره دبستان تحصیل می‌کنند در روخوانی و روانخوانی قرآن بسیار ضعیف هستند.
نخعی ادامه داد: ضعف روخوانی و روانخوانی و البته ضعف تجوید دانش‌آموزان در حوزه آموزش‌های تخصصی مثل حفظ و قرائت باعث شده تا ما حتی انتظاری از دانش‌آموزان برای کسب رتبه در سطح مسابقات استانی نداشته باشیم در صورتی که حتی دانش‌آموزان ما در مواردی مثل حُسن حفظ از شرایط خوبی برخوردارند.
وی اضافه کرد: از مدیران آموزش و پرورش می‌خواهیم تا با پشتیبانی بیشتر و کاهش هزینه‌های دانش‌آموزان، زمینه جذب و فعالیت دانش‌آموزان در حوزه آموزش‌های قرآنی را فراهم کنند تا شاهد بهبود شرایط آموزشی قرآنی باشیم.
جعفریان، رئیس دارالقرآن مرحوم ذبیحی نیز در پاسخ به ایکنا در رابطه با اولین سال فعالیت این مرکز آموزشی ـ قرآنی، گفت: در اولین تابستان فعالیت ما بیش از 180 نفر در کلاس‌های قرآن تابستانی ثبت‌نام کردند که از این تعداد 137 نفر دختر و بقیه پسر هستند.
وی افزود: از میان متقاضیان شرکت در کلاس‌های قرآنی بیش از 70 نفر مخاطب آموزش‌های روخوانی و روانخوانی هستند که در دو سطح و دو جنسیت تقسیم‌بندی شده و به تحصیل مشغول شده‌اند.
کاستی‌های مناطق محروم شهری و ضعف قابل‌ پیش‌بینی دانش‌آموزان
رئیس دارالقرآن ذبیحی كاشمر در ادامه عنوان کرد: ضعف توانایی خواندن قرآن در حدود 50 درصد دانش‌آموزان ما مشهود است که البته با توجه به اینکه دارالقرآن ذبیحی در منطقه محروم شهر واقع شده و مخاطبانش دانش‌آموزان مناطق حاشیه‌ای و محروم شهر هستند، این ضعف برای افرادی که تاکنون آموزش جدی ندیده‌اند، قابل پیش‌بینی بوده است.
جعفریان اظهار کرد: با توجه به دسترسی دشوارتر به آموزش‌های تخصصی برای دانش‌آموزان محروم کلاس‌هایی از جمله آموزش زبان انگلیسی و آموزش‌های هنری برای قرآن‌آموزان فعال در این دارالقرآن در نظر گرفته‌ایم.
گفتنی است، باید دید آنچه در آموزش‌های تابستانی آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده با توجه به ابلاغ طرح‌ها، برنامه‌ها و تحولاتی که در آموزش‌های قرآنی انجام شده است، آیا می‌توان تأثیر قابل توجهی بر سطح دانسته‌ها و هنرهای قرآنی دانش‌آموزان پس از ایام تابستان شاهد بود یا خیر.

انتهای پیام

captcha