تبیین رفتار مؤمن و منافق در برابر مشكلات اقتصادی
کد خبر: 3726239
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱
آیت‌الله دژكام تشریح كرد:

تبیین رفتار مؤمن و منافق در برابر مشكلات اقتصادی

گروه سیاست و اقتصاد ـ خطیب جمعه شیراز با یادآوری اینكه مشكلات بزرگ جامعه ما بحث اقتصادی است، به تبیین رفتارهای مؤمن و منافق در برابر مشكلات اقتصادی پرداخت.

تبیین رفتارهای مؤمنان و منافقان در برابر مشكلات اقتصادی/ هدف ما از انقلاب، دین‌خواهی بود

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 8 تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به رفتار منافقین در امور اقتصادی گفت: مشكل بزرگ جامعه بحث اقتصادی است، بهانه‌ای كه دشمن از ما می‌گیرد و فتنه‌ای که برایمان درست می‌کنند، اقتصادی است.

اشاره به رفتارهای مؤمن و منافق در برابر مشكلات اقتصادی
وی افزود: برای مسائل اقتصادی باید توجه داشته باشیم که مومن در برابر مشکلات اقتصادی یک جور برخورد می‌کند منافق یک جور دیگری، امروز عرصه بر مردم تنگ است، مؤمن می‌گوید اگر من می‌توانم کمکی می‌کنم، منافق می‌گوید به این‌ها کمک ندهید تا دست از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بردارند، از این‌ها حمایت نکنید تا دست از حمایت از رهبر بردارند اما کور خوانده‌اند زیرا مؤمنی که عشق اهل بیت(ع) در دلش است هیچ‌وقت خدا و اسلام و اهل بیت(ع) و نظام اسلامی را با مسائل مالی دنیا عوض نمی‌کند.
آیت‌الله دژكام در ادامه با بیان اینكه نباید خیلی به جلوه‌های فساد در شیراز نگاه كرد بلكه باطنی هم در برخی جاها وجود دارد زیرا اینجا شهر احمدبن موسی(ع) است، گفت: شیراز دارای بنیه معنوی قوی است و باید آن را احیا كرد و این شهر پر از معنویت است و این مسئله را در ایام ماه مبارك رمضان و شب‌های قدر به خوبی می‌توان مشاهده كرد.
امام جمعه شیراز همچنین با تأكید بر اینكه كسی كه با خدا معامله كند، ضرر نمی‌كند، گفت: دو گروه افراد وجود دارند؛ افرادی كه واقعاً ایمان می‌آورند كه قیامت و حساب و كتابی هست و می‌خواهند برای آخرت خود كار كنند و عده‌ای دیگر هم می‌گویند مسلمانی می‌صرفد و اكنون دوره این چیزهاست و نفاق می‌كند و چیزی در آخرت نصیبشان نمی‌شود لذا ایمان باید هم سر زبان باشد و هم در قلب.

تبیین رفتارهای اقتصادی افراد در منظر قرآن
وی با بیان اینكه چگونه می‌توانیم بفهمیم چه كسانی قلباً ایمان دارند و چه كسانی سر زبانی، گفت: قرآن رفتارهای اقتصادی افراد را برای ما توضیح داده است و اگر خوب این كتاب آسمانی را بخوانیم جواب می‌گیریم.
آیت‌الله دژكام با تصریح اینكه طبق آیات قرآن 4 رفتار است كه مؤمن واقعی و منافق را در رفتارهای اقتصادی از هم جدا می‌كند، گفت: نخست عده‌ای هستند به هر مسئولی كه می‌رسند می‌گویند بگذار ببینیم پول می‌دهد یا نه؟ اگر پول می‌دهی تا پول داری در كنارت هستم و این منافق است و این چیزی است كه قرآن می‌گوید یعنی ملاك منافق پول است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد: دوم كسانی كه منافق هستند اگر مؤمنی یك كار خیر انجام دهد او را مسخره می‌كنند مثلاً اگر مسجد ساخته است، می‌گویند چرا این پول‌ها را خرج كردی و یا اگر برای مدرسه و بیمارستان هم خرج كرده باز هم حرفی می‌زنند و او را مسخره می‌كنند.
وی با بیان اینكه این‌ها رفتار مؤمن نیست، گفت: امروز جامعه ما نیاز دارد كه هر كس به اندازه توان خویش ولو كوچك در راه رفع مشكلات قدم بردارد.

آیا بانك‌های رفتارهای مؤمنانه دارند یا منافقانه؟
آیت‌الله دژكام با طرح این سئوال كه آیا بانك‌های دارند رفتارهای مؤمنانه می‌كنند یا منافقانه گفت: طرف مقداری جزیی پول به او قرض دادند، ربه‌اش را گرفته است، جریمه دیرکرد هم می‌گیرند و بدبخت و زمین‌گیرش کرده‌اند، لذا این‌ها واقعا کدام رفتار است؟ آیا مؤمن واقعاً این کارها را می‌کند؟
امام جمعه شیراز گفت: به‌همین ترتیب باید ببینم پول‌هایی كه برای قاچاق دارد خرج می‌شود از كجا می‌آید؛ افرادی باید پول زیادی داشته باشند كه حجم زیاد قاچاق را انجام دهند؛ در استان فارس آنطور كه من شنیده‌ام 15 هزار میلیارد تومان حجم قاچاق است و این مقدار پول از كجا می‌آید پس این دارد حمایت قاچاق می‌كند و آیا این رفتارها، مؤمنانه است و ممكن است قیافه هم بگیرد كه ظاهرش متدینانه است لذا نباید به ظاهرها نگاه كرد بلكه باید به رفتارها كنیم.

باید رفتارهای افراد را ملاک قرار دهیم
وی با تأكید بر اینكه باید رفتارهای افراد را ملاک قرار دهیم، گفت: همه می‌توانند ظاهرسازی كنند اما ملاك رفتار افراد است كه نشان می‌دهد كه مؤمنانه است یا خیر.

انتقاد از تعطیلی كارخانجات به دلیل بدهكاری به بانك‌ها
آیت‌الله دژكام در ادامه با اشاره به فرا رسیدن هفته قوه قضائیه گفت: اگر کسی بدهکار بانک است، 10 نفر در کارخانه‌اش دارند نان می‌خورند و نباید اجاز داده شود كه این كارخانه تعطیل شود و بانك آن را مصادره كند در صورتی كه من چنین چیزی را دیدم و كارخانه‌ای به خرابه تبدیل شد یعنی ساختمانش هم خراب شده است.
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأكید كرد: اجازه دهید 4 نفر از این كارخانه‌ها نان بخورند؛ البته برخی از قضات می‌گویند كه ما مقابل این چیزها می‌ایستیم زیرا چرخ زندگی مردم باید بچرخد و این نقطه قوت است و امیدواریم كه مجموعه دولت هم با این رویكرد جدیدی كه رئیس جمهور در سخنرانی یكی دو روز اخیر اعلام كردند، حركت كرده و هیچ‌كس منتظر دیگری نباشد و هر كسی برای خدا هر اقدامی می‌تواند انجام دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر در خصوص مسئله انقلابی بودن و انقلابی ماندن مطالبی را به کرات بیان فرمودند، گفت: ایشان بارها گفته‌اند «من انقلابیم» و ما که پیرو آن بزرگوار هستیم باید چنین باشیم اما سوالی که مطرح می‌شود این است که انقلابی بودن تا کی و کجا باید ادامه پیدا کند؟
آیت‌الله دژكام ادامه داد: دانشمندان علوم انسانی و جامعه‌شناسان درمورد انقلاب‌ها بیان دارند که انقلاب یک برهه کوتاه مدت از تاریخ یک ملت است که زودگذر است و تمام می‌شود، اما تعریفی که اسلام و قرآن از انقلابی بودن و مؤمن و مسلمان بودن می‌کند غیر از این است.

قرآن تأكید می‌كند كه حتی اگر رهبر خود را از دست داده‌اید، انقلابی بودنتان را حفظ كنید
امام جمعه شیراز افزود: قرآن کریم رسماً می‌فرماید حتی اگر رهبر خود را از دست داده‌اید باید انقلابی بودنتان را حفظ کنید که اشاره به پیامبر اسلامی می‌کند که همه این حرکت اسلامی به برکت وجود او است.

تا خدا هست، دین و انقلاب اسلامی هم هست
وی با بیان اینكه رهبر معظم انقلاب نیز یکی از نوآوری‌هایی که در تحلیل انقلاب دارند این است که می‌فرمایند انقلاب اگر انقلاب الهی باشد، تمام شدنی نیست، گفت: تا خدا هست، دین خدا هم خواهد بود و انقلاب اسلامی هم هست و اگر کسی از دین برگردد به خود ضرر می‌زند. خدا که به ما نیاز ندارد و به خدا ضرر نمی‌رسد. ما باید مراقب باشیم. اگر دست از انقلاب و اسلام برداریم خدا و پیامبر ضرر نمی ‌کنند این ما هستیم که ضرر می‌کنیم.
آیت‌الله دژكام در ادامه با یادآوری اینكه خداوند در سوره مائده می‌فرمایند مردم آگاه باشید که دشمنان اسلام به طور مداوم با شما می‌جنگند و هدفشان دین شماست، گفت: رهبر عزیر نیز بارها اشاره کرده‌اند که هدف از استکبار اسلام است و مسائلی مانند موشک و هسته‌ای بهانه است و دشمنان خیال می‌کنند امت خاتم انبیا حضرت محمد(ص) مثل سایرین هستند که بیخیال دین خود می‌شوند در حالی كه این ملت پیرو پیامبر(ص) است و الگویش امیرالمؤمنین علی(ع)، امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل عباس(ع) است.

قطعاً انقلاب اسلامی ایران درخشان‌تر و سربلندتر خواهد ماند
نماینده ولی فقیه در استان فارس تأكید كرد: این دین و انقلاب اسلامی می‌ماند و همان‌طور که رهبر عزیزمان فرمود ترامپ را مار و مور خواهد خورد و انقلاب اسلامی ایران درخشان‌تر و سربلندتر از قبل در همه عالم خواهد ماند و خواهد ایستاد.
وی همچنین با یادآوری شرایط دوران رژیم طاغوت گفت: اکنون اوضاع نسبت به آن دورانی که 13 سال یک بهایی نخست وزیر بود و همه امور مسلمانان در دست او بود فرق کرده است، اکنون نظام در دست خود مؤمنان و منتظران امام زمان(عج) است. گرچه مشکلاتی هست اما تفاوت راه زیاد است، اما اگر یک نفر واداده شود و دست از انقلاب و نظام بردارد برای مجازات او قرآن کریم می‌فرماید که هر کار، تلاش و عملی که انجام داده‌اند هم در این دنیا و هم در آخرت ضایع می‌شود.
آیت‌الله دژكام ادامه داد: اگر اكنون که مقداری از مسیر را آمده‌ایم از تلاش و ادامه دادن راه دست بکشیم تمام اعمال خود را ضایع کرده‌ایم؛ نتیجه‌ای که در دنیا می‌خواستیم استقلال و عظمت ایران بوده و این همه شهید و خون داده‌ایم و اگر اکنون دست بکشیم از آن همه آن‌ها راضایع کرده و از دست می‌دهیم و آخرت خود را هم که فروخته‌ایم.

ما انقلاب کردیم که نوکر استکبار نباشیم
امام جمعه شیراز با تأكید بر اینكه ما انقلاب کردیم که نوکر استکبار نباشیم، گفت: در انقلاب ما حرفی که زده‌ایم صرفاً یک شعار سیاسی و اقتصادی نبوده است. ما دین‌خواهی و خداخواهی کردیم. اگر آن را ترک کنیم ضررش سنگین است.
وی یادآور شد: اكنون مشکلاتی در جامعه وجود دارد و دشمن کارشکنی كرده و شرایط را برای ما سخت می‌کند که هدف آن‌ها این است که مردم ما از دین و انقلاب مایوس شوند اما ملت ما با وجود همه مشکلات باز هم چون ایمان به علی(ع) و اولاد او دارند، پای انقلاب ایستاده‌اند و مسیر انقلابی خود را ادامه می‌دهند.
انتهای پیام

captcha